کد خبر: 1841 A

گزینه های هیجان انگیز برای اینکه آخر هفته تئاتری داشته باشین

گزینه های هیجان انگیز برای اینکه آخر هفته تئاتری داشته باشین

تئاتر رگ خواب انسان را می‌داند و بعید نیست بتواند حال او را دگرگون کند؛ این گزاره تئاتری هاست؛ این آخر هفته را به دیدن یک اثر نمایشی بروید تا ببینید چقدر گزاره شان صحیح است.

ایران آرت : خوشبختانه پیشنهادات درجه یکی هم پیش روی تان دارید که بسته

به سلیقه تان می تواند ساعاتی متفاوت و خوش برای تان رقم بزند

 

ایرانشهر از حضرت اشرف تا شاه لیر

نمایش "کابوس حضرت اشرف" نوشته و کار حسین پاکدل از آن درام‌های بزرگ و تاریخی است که تلاش می‌کند با مسائل معاصر و زمانه خود ارتباطی مفهومی پیدا کند.

نمایش "کابوس حضرت اشرف" به نحوی خیالی و با رویکردی اجتماعی و غیر واقع‌گرا در ادامه تجربیاتی چون نمایش "حضرت والا" هر شب ساعت 19:30 در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. در این نمایش حمیدرضا نعیمی، کوروش تهامی، آرش فلاحت‌پیشه، عاطفه رضوی، مهدی پاکدل و... به ایفای نقش می‌پردازند. در کنار این نمایش نیز در یک بازخوانی تجربه‌گرا محمد عاقبتی دست به اجرای شاهکار ویلیام شکسپیر "لیرشاه" زده است. متن این نمایش را کیوان سررشته نوشته است و حسن معجونی، لیلی رشیدی و... در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

نمایش کابوس حضرت اشرف

 در تماشاخانه ایرانشهر علاوه بر اینها نمایش "خانه‌ای در انتهای خیابان بهار" نوشته محمد چرمشیر اجرا می‌شود که ندا هنگامی آن را کارگردانی کرده و نازنین بیاتی، لیندا کیانی و معصومه رحمانی از جمله بازیگران این نمایش زنانه و دراماتیک هستند.

تئاتر شهر و محالی که ممکن شد

نمایشنامه "تنها راه ممکن" نمایشنامه ساده‌ای نیست، بازیگر زیاد دارد و از مضامینی متنوع و اجتماعی برخوردار است. این نمایش این روزها در تئاتر شهر به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی اجرا می‌شود اما این همه ماجرا نیست، یعقوبی این بار نه تنها سراغ ستاره‌های سینمایی و بازیگران مشهور برای بازتولید اثری که یازده سال پیش اجرا کرده بود نرفته است بلکه از بازیگران تئاتری همیشگی‌اش هم استفاده نکرده. عده‌ای هنرجو را تعلیم داده و برای اجرای این نمایش آماده کرده و با آنها صحنه‌ای خالی را زنده کرده است که از مهران صوفی می‌گوید، نمایشنامه‌نویسی گمنام و خیالی که از جامعه و جهان پیرامونش دلگیر است و به نوعی به این بهانه تاریخی از درام‌نویسی 30 سال اخیر ایران را به طور ذهنی پیش چشم می‌گذارد. اگر نمایش اجتماعی با مایه‌هایی انتقادی را دوست دارید که به شکلی تجربی و غیر مرسوم اجرا می‌شود "تنها راه ممکن" را از دست ندهید. "تنها راه ممکن" در سالن سایه تئاتر شهر و در ساعت 17:30 اجرا می‌شود.

 نمایش "ترن" نیز در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود. در این نمایش هم که به مسائل پیرامون دفاع مقدس می‌پردازد، نادر برهانی مرند، امیر جعفری، نسیم ادبی، مهراوه شریفی‌نیا، خسرو احمدی و... به ایفای نقش می‌پردازند. نمایش درباره نویسنده‌ای است که می‌خواهد نمایشنامه جنگی بنویسد و در این روند ما را در زندگی آدم‌های نمایش خود و البته تشویش‌های خودش قرار می‌دهد. این نمایش هم که نوشته و کار حمیدرضا آذرنگ است هر شب ساعت 19:30 اجرا می‌شود. اما مجموعه تئاتر شهر علاوه بر اینها مهمان چند نمایش دیگر هم هست. "دکتر استوکمان" برداشتی است از نمایشنامه "دشمن مردم" هنریک ایبسن که به شیوه مدرن اجرا می‌شود، این نمایشنامه را محمد ابراهیمیان بازنویسی کرده است و علی پویان کارگردانی می‌کند. از جمله بازیگران این نمایش می‌توان به ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی، عباس شادروان و نادیا فرجی اشاره کرد.

نمایش "هام" نوشته و کار عباس عبدالله‌زاده هم در تالار سایه هر شب ساعت 20 اجرا می‌شود و همچنین نمایش‌های "شلتر" و "مانوس" به ترتیب در ساعات 17:30 و 20 در تالار قشقایی اجرا می‌شوند. "شلتر" نوشته ساناز بیان است و امین میری کارگردان آن است، همچنین نمایش "مانوس" را لیلا حکمت‌نیا و امین میری نوشته‌اند و کارگردان آن نازنین سهامی‌زاده است.  

چند پیشنهاد مجمل

در تالار وحدت نیز هر شب ساعت 18 اکبر زنجانپور "باغ آلبالو" را اجرا می‌کند. این متن چخوف را زنجانپور با همراهی کریم اکبری مبارکه، مهدی میامی، پرستو گلستانی، هوشنگ قوانلو، قربان نجفی، بهناز بستان دوست به عنوان بازیگر به صحنه برده است.

در سوی دیگر تئاتر ایران در سالن حافظ ایمان افشاریان با اثری متفاوت پس از موفقیت‌های نمایش "جنایت و مکافات" به صحنه تئاتر بازگشته است. او این بار نمایش "شعله2" را به صحنه آورده است، بله اشتباه نمی‌کنید این شعله اشاره به همان "شعله" معروف هندی دارد. مسعود میرطاهری، حمید رحیمی، سپهر گودرزی، محمد پویا از جمله بازیگران این نمایش هستند که هر شب ساعت 20:15 دقیقه به صحنه می‌رود.

همچنین در تالارهای دیگر شهر نیز نمایش‌های متنوعی اجرا می‌شود که از مهمترین این اجراها در تماشاخانه پالیز نمایش "حرفه‌ای" نوشته دوشان کواچویچ به کارگردانی رضا کیانیان با بازی خود او و هدایت هاشمی و بهاره رهنما و... هر روز در دو نوبت ساعت‌های 17 و 21 اجرا می‌شود. در کنار این نمایش علی سرابی در پالیز "خدای کشتار" نوشته یاسمینا رضا را اجرا می‌کند و مهرداد کوروش‌نیا نمایش آشنای خود با نام "آخرین نامه" را به صحنه می‌برد. "خدای کشتار" هر شب ساعت 20 و "آخرین نامه" ساعت 18 اجرا می‌شود. در دیگر اجرای تازه تماشاخانه پالیز هر شب ساعت 19 امیرعلی نبویان با حضور مسعود کرامتی، رامونا شاه، سپند امیرسلیمانی و... به اجرای نمایش "ریش فیدل و غبغب مرکل" می‌پردازد.

افروز فروزند نویسنده برجسته و قابل اعتنای تئاتر ایران هم این روزها نمایش "مافیا" را در تماشاخانه باران اجرا می‌کند که نگار عابدی، حمیدرضا فلاحی، علی تاجمیر، میثاق زارع، غزاله نظر، اِروین گالستیان، تنی آواکیان در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

تئاترهای جوانان از نوگرایی تا متون شناخته شده ادبیات نمایشی

جدا از این نمایش‌ها دیگر سالن‌های پایتخت اما در اختیار گروه‌های نوجو و جوان‌تر است. در میان این آثار می‌توان به نمایش "من" به کارگردانی فرهاد تجویدی و "هدیه مرموز" به کارگردانی یاسر خاسب اشاره کرد که به ترتیب 19:30 و 18:30در پردیس تئاتر تهران به صحنه می‌روند.

 نمایش "نسبیت خاص" سمانه زندی‌نژاد ساعت 17:15 در سالن انتظامی خانه هنرمندان  به اجرای خود ادامه خواهد، "غروب روزهای آخر پاییز" متن فردریش دورنمات را محمود یوسفی ساعت 19 در تماشاخانه دراما اجرا می‌کند. در تماشاخانه ارغنون نیز "خاله سوسکه" به کارگردانی سینا نورائی ساعت 16، "سونات اشباح" به کارگردانی خشایار خلیل خانی ساعت 17:45، "بازگشت به خانه" به کارگردانی رامین معصومیان 21:15 و "خبرگو" به کارگردانی علیرضا میرزایی نژاد 19:30 اجرا می‌شود. 

 "درخت سیب گناهکار نیست" به کارگردانی روناک قاسمی ساعت 17 در تئاتر باران، "عشق به دیکتاتورها کمک نمی‌کند" به کارگردانی هانی صالحی ساعت 20:30 در تماشاخانه مشایخی، "تعطیلات آخر هفته" توسط محمدرضا آزادفر ساعت 18 در تالار مولوی، "سگ خوری" به کارگردانی داود کردبچه ساعت 19 در تماشاخانه تتماج، "جنون یک نویسنده" کاری از پوریا فردرو ساعت 17 در تماشاخانه دراما، "دره شیطان" اثر پونه عبدالکریم‌زاده ساعت 18:30 در تماشاخانه ماه حوزه هنری، "گالیله" به کارگردانی زهرا رفیعی 20:30 در تالار مولوی، "برای کلاه آهنی‌ها" به کارگردانی پژمان عبدی ساعت 19 در تئاتر باران، "کله پوک‌ها" اجرایی از محسن ستوده ساعت 19:30 در سالن پرویز پرستویی، "چرا نازی پرواز کرد؟!" به کارگردانی ندا قربانیان ساعت 19 در تماشاخانه سه نقطه، "مدار بسته" کاری از پگاه طبسی‌نژاد ساعت 18:30در تئاتر مستقل تهران، "ماما یرما" بازخوانی نمایشنامه لورکا به کارگردانی فرزین نوبرانی ساعت 18:15  و "کمدی الهی جلد چهارم" به کارگردانی محمدجواد طاهری ساعت 20 در سالن انتظامی خانه هنرمندان، "دستت را به من بده" ساعت 19 به کارگردانی آریان رضایی و "مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش" بهنام زینعلی ساعت 17:15در تماشاخانه مشایخی، "کلاه گیس" به کارگردانی نگار انسان ساعت 18:30 در تماشاخانه پندار و "واپسین رویا" به کارگردانی سهیل ظهرابی ساعت 19 در تماشاخانه موج نو اشاره کرد.

 

حسین پاکدل نمایش کابوس حضرت اشرف محمد یعقوبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین