کد خبر: 15742 A

ماجرای عبور مخاطبان از وسط سالن نمایش تا تمام شدن فندک داریوش فرهنگ/ در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر چه گذشت

ماجرای عبور مخاطبان از وسط سالن نمایش تا تمام شدن فندک داریوش فرهنگ/ در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر چه گذشت

در سومین روز از جشنواره تئاتر فجر، 8 نمایش به روی صحنه رفت.

ایران آرت: روز گذشته ۳۰ دی سومین روز از سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر در حالی برگزار شد که نمایش های «هنر» به کارگردانی وحید رهبانی، «سوپ بوقلمون» به کارگردانی سینا علی پور از بابلسر، «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی زاده، «آئیس» به کارگردانی ندا اعتمادی کیا از آبادان، «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه، «تنهایی پر هیاهو» به کارگردانی افشین غفاریان، «تولد غم انگیر پسر آهنی» به کرگردانی رامین سیار دشتی و «اتاق ورونیکا» به کارگردانی حسین اکبرپور در گروه الف جشنواره تئاتر فجر در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، سالن انتظامی خانه هنرمندان و تالار حافظ به صحنه رفتند.

نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه که آخرین اجرای خود را در جشنواره پشت سر می گذاشت مورد استقبال نسبی مخاطبان تئاتر قرار گرفت این اثر نمایشی به مدت ۲۱۰ دقیقه یک تک اجرا در ساعت ۱۸ در تالار مولوی داشت. در اجرای شب گذشته این نمایش که هیات داوران نیز در آن حضور داشتند چند بار بالانویس نمایش قطع شد اما به نظر می رسید که داوران بیشتر به ویژگی های بصری نمایش توجه دارند تا ترجمه دیالوگ ها.

مهر نوشت، بعد از گذشت سه روز از آغاز جشنواره شب گذشته نمایش «هنر» توانست تنور جشنواره را گرم کند و با استقبال زیادی از سوی مخاطبان تئاتر روبرو شد. این اثر نمایشی نوشته یاسمینا رضا نویسنده فرانسوی و با ترجمه و کارگردانی وحید رهبانی ساعت ۲۰:۳۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.

استقبال از این نمایش تا اندازه ای بود که تا تعدادی از تماشاگران تا سه ردیف جلو صحنه نشسته بودند و ازدحام ورود مخاطبان به سالن باعث شد نمایش با اندکی تاخیر به صحنه برود.

یکی از اتفاقات جالبی که در اجرای شب گذشته رخ داد این بود که ۲ نفر از تماشاگران در میانه اجرا تصمیم داشتند از سالن خارج شوند اما به دلیل اینکه تا چند میلی متری صحنه افرادی روی زمین نشسته بودند، مجبور شدند که از وسط صحنه نمایش عبور کنند و به همین دلیل، یکی از آنها نزدیک بود زمین بخورد و همین مساله لحظه ای باعث توقف نمایش شد و داریوش فرهنگ نیز در وسط بازی توجهش به رفتارهای آنها جلب شد و ابراز نگرانی کرد که فرد مورد نظر زمین نخورده باشد. همین مساله تشویق مخاطبان را به همراه داشت و پس از آن اجرا پیگیری شد.

در صحنه دیگری هم که فندک داریوش فرهنگ روشن نمی شد او از یکی از تماشاگران فندک قرض گرفت. این هنرمند بعد از ۳۰ سال دوری از بازی روی صحنه تئاتر با این اثر نمایشی به عرصه تئاتر بازگشته است. فرهاد مهندس پور دبیر این دوره از جشنواره تئاتر فجر نیز شب گذشته با حضور در پشت صحنه این نمایش با گروه بازیگران و کارگردان این اثر دیدار کرد.

داریوش فرهنگ، محسن حسینی و امید روحانی بازیگران این اثر نمایشی هستند که غیر از تک اجرایی که شب گذشته در قالب جشنواره داشت در تماشاخانه پالیز هم اجرای عمومی خود را از ۲۸ دی آغاز کرده است. این نمایش ماجرای خرید یک تابلو نقاشی سفید رنگ با رگه هایی از خطوط مورب سفید است که باعث به وجود آمدن اختلاف بین سه دوست قدیمی می شود.

اجرای شب گذشته این نمایش با مشکلاتی در زمینه فنی و نورپردازی همراه بود و به نظر می رسید بازیگران کمی ناآماده هستند اما تجربه سال ها فعالیت بازیگران قدیمی و پیشکسوت این نمایش در عرصه هنر باعث شد کوچکترین خللی در اجرا رخ ندهد و حتی برخی بداهه پردازی ها و فاصله گذاری هایی که بازیگران از جمله داریوش ارجمند در بازی شان به نمایش می گذاشتند اجرا را جذاب و دوست داشتنی کرده بود.

یکی دیگر از اجراهایی که شب گذشته در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت نمایش «مانوس» به کارگردانی نازنین سهامی زاده بود که پیش از این در همین سالن به اجرای عمومی رفته بود. تغییر برخی از بازیگران نسبت به اجرای عمومی و آماده نبودن گروه برای اجرا در جشنوار باعث شد علی رغم اینکه این اثر نمایشی در زمان اجرای عمومی خود با استقبال و بازخوردهای خوبی روبرو شده بود اما در اجرای شب گذشته مورد پسند مخاطبان قرار نگیرد تا جایی که تعدادی از تماشاگران در میانه اجرا سالن را ترک کردند.

سوژه این نمایش همانند اثری که روز قبل با نام «سندروم پاهای بی قرار» از مشهد در سالن چهارسو به صحنه رفت درباره مساله مهاجرت و حضور ایرانیانی است که به صورت غیرقانونی قصد مهاجرت به استرالیا را دارند و ناخواسته به جزیره مانوس فرستاده می شوند. به غیر از شباهت سوژه و مضمون این ۲ نمایش، ویژگی های اجرایی و اطلاعاتی که از شرایط زندگی در جزیره مانوس به مخاطبان در هر ۲ اجرا ارایه می شد شباهت های بسیاری با یکدیگر داشت.

نمایش «سوپ بوقلمون» از بابلسر نیز که درباره رنگ عوض کردن افراد در موقعیت های مختلف سیاسی اجتماعی است شب گذشته از جمله نمایش های شهرستانی بود که در ۲ نوبت در تالار سایه به صحنه رفت اما علی رغم انتظاراتی که پیش از اجرا برای دیدن این نمایش وجود داشت کار نتوانست مورد قبول برخی از مخاطبان قرار گیرد.

 

تنهایی پر هیاهو سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش هنر یاسمینا رضا مفیستو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین