کد خبر: 13503 A

وقتی عروسک‌ها حسادت را تصویر می‌کنند/ "آبجی" صادق هدایت روی صحنه تئاتر

وقتی عروسک‌ها حسادت را تصویر می‌کنند/ "آبجی" صادق هدایت روی صحنه تئاتر

مهدی شاه پیری از اجرای نمایش "آبجی" خبر داد و گفت: این اثر متعلق به صادق هدایت است لذا ما سعی کردیم که به قصه اصلی وفادار بمانیم.

ایران آرت: نمایش "آبجی" برداشتی آزاد از داستان "آبجی خانم" صادق هدایت است که فرهاد امینی آن را نوشته، مهدی شاه‌پیری کارگردانی کرده و مهران نائل تهیه‌کننده آن است. این اثر نمایشی که پیش از این در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک روی صحنه آمده است از 2 آذرماه ساعت 20 با مدت زمان یک ساعت در تالار سایه مجموعه تئاترشهر با بازی مینو ملکی، نسیم تاجی، مهرنوش بلمه، داریوش فائزی و عروسک‌گردانی  کتایون رزم حسینی اجرا می‌شود.

مهدی شاه‌پیری  درباره مضمون نمایشنامه گفت: این اثر برداشتی آزاد از "آبجی خانم" صادق هدایت است که در اقتباس تا اندازه‌ای به این قصه وفادار بودیم اما از آنجا که امکان آن وجود نداشت تا در داستان بمانیم آن را دراماتیزه و با اضافه کردن عناصر و ایده‌پردازی‌های بچه‌های گروه، 30-40 درصد داستان هدایت را حفظ و مابقی را به نمایش تبدیل کردیم.

وی با اشاره به اینکه نمایشنامه "آبجی" کاری گروهی است خاطرنشان کرد: طرح و ایده اولیه این اثر از خودم است و طی جلساتی با نظرات گروه، نمایشنامه آن شکل گرفت و فرهاد امینی متن نمایش را نوشت.

این کارگردان تئاتر عروسکی درباره شیوه اجرایی نمایش عنوان کرد: "آبجی" نمایشی عروسکی بزرگسال است اما متاسفانه در ایران این مقوله از تئاتر جدی گرفته نمی‌شود. در دنیا این سبک از تئاتر بسیار مورد توجه است چرا که عروسک‌ها دنیای رویایی‌تر را رقم می‌زنند و دست کارگردان را برای فعالیت خلاقانه‌تر در میزانسن و عکس باز می‌گذارد.

شاه‌پیری با بیان اینکه سبک اجرایی این نمایش در ژانر سیاه قرار می‌گیرد یادآور شد: عروسک‌گردان به دلیل اینکه دیده نشود از لباس و روبنده سیاه استفاده می‌کند اما در این اثر عروسک و عروسک گردان هر کدام بازی خودشان را دارند. روبنده عروسک‌گردان بالا زده نمی‌شود و آن را چادر چاقچور قجری برای عروسک‌گردان در نظر گرفتم.

وی همچنین در ادامه گفت: استفاده از روبنده در این نمایش درجاهایی فضای تاریخی ما را می‌سازد و در بازی عروسک به عنوان روبنده عروسک‌گردان کاربرد دارد. استفاده از عروسک در این نمایش می‌تواند رویاهای شخصیت آبجی باشد.

این کارگردان داستان این اثر را که فضایی افسانه‌گونه دارد را اینگونه شرح داد و گفت: شخصیت "آبجی" به قدری وسواسی و خرافاتی شده است که کسی حاضر نیست به خواستگاری او بیاید. داستان از جایی شروع می‌شودکه خواستگاری برای خواهر کوچک او می‌آید و "آبجی" به تلاطم افتاده و حسادت می‌کند. در فرهنگ خانواده رسم بر آن بوده که تا زمانی‌که دختر بزرگ ازدواج نکند خواهر کوچک‌تر اجازه ازدواج ندارد. در پی این اتفاقات و حرف مردم "آبجی" تصمیم به خودکشی می‌گیرد و ...

مهدی شاه‌پیری درباره طراحی صحنه نمایش به هنرآنلاین گفت: از آنجا که تمایل داشتم فضای صحنه سلیقه خودم باشد و فضای خلاقانه سینمایی را بدون استفاده از ابزارآلات آن در تئاتر به مخاطب القا کنم، به سمت و سوی طراحی صحنه مینیمال روی آوردم.

وی که اجرای هر شب این نمایش را به یکی از نویسندگان مطرح کشور تقدیم می‌کند، خاطرنشان کرد: طی 19 شب، اجرای این نمایش را به یک نویسنده نامی ادبیات کشور تقدیم می‌کنیم و تاکنون این نمایش به نویسندگانی چون غلامحسین ساعدی و ابراهیم گلستان تقدیم شده است. امیدوارم مدیران، مسئولان و هنرمندان تئاتر عروسکی بزرگسال را بیشتر جدی بگیرند و به این ژانر از تئاتر پرداخته شود تا ما نیز نقدهای‌مان را بشنویم تا در آینده کارهای بهتری ارائه دهیم.

خلاصه داستان نمایش "آبجی" از این قرار است: آبجی زشت است، خیلی زشت. اما موهایش زیباست‌. کسی موهایش را ندیده بود تا شبی که خود را غرق کرد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مشاور هنری: محمد بحرانی، طراح صحنه: مهدی شاه‌پیری و مهرنوش بلمه، طراح و ساخت عروسک و لباس:  مهرنوش بلمه، طراح نور:  مرتضی نجفی، طراح نور آکسسوار صحنه: امیر زاغری، طراح پوستر و بروشور:  سارا طبیب زاده، طراح عنوان:  فرناز معصوم زاده، دستیار کارگردان:  نوید اکبری مبارکه و نینا فرشادی، منشی صحنه:  مریم حیدری، مدیران صحنه:  نگین عنصری، محمد حسین خادمی و سید امین کاظم زاد، صحنه گردان:  مینا پیروزیان، عکاس:  صبا قاسمی و مدیر روابط عمومی: سعیده نیک اختر.

علاقمندان به منظور تهیه بلیت این نمایش که تا 24 آذر ماه به روی صحنه است می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند.

 

صادق هدایت فرهاد امینی نمایش آبجی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین