کد خبر: 12237 A

چرمشیر و خسرو سینایی با "اصفهان شهر بچه های لهستان" در تئاتر شهر

چرمشیر و خسرو سینایی با "اصفهان شهر بچه های لهستان" در تئاتر شهر

در هفتادوپنجمین سالگرد مهاجرت لهستانی‌ها به ایران این نمایش روی صحنه می رود.

ایران آرت : نمایش «اصفهان، شهر بچه‌های لهستان» نوشته محمد چرمشیر، با طراحی رکسانا مهرافزون و با حضور گروهی از بازیگران کودک و نوجوان، ششم تا دوازدهم آذر، در سالن «پلاتو اجرا»ی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

مهرافزون نمایش مزبور را ، ژانویه سال 2015 در کشور لهستان اجرا کرده بود.

ایده این پروژه براساس رویدادهایی از جنگ دوم جهانی شکل گرفته است. در پایان سال 1942 گروهی از لهستانی‌ها از طریق دریای خزر با کشتی وارد ایران می‌شوند. اصفهان به بیش از دوهزار و 500 کودک لهستانی که بیشتر آن‌ها حداقل یکی از والدین‌شان را از دست داده بودند پناه می‌دهد. این شهر در کنار دیگر شهرهای ایران مثل مشهد و اهواز،... امکان زندگی و آموزش را برای کودکان لهستانی به‌وجود آورده تا این کودکان فرصتی برای یادگیری زبان و فرهنگ ملی خود داشته باشند.

در سال 2017 باشگاه نوجوانان «لَدِر تیم» ازسوی سفارت لهستان در تهران دعوت شد تا این پروژه را که پیش از این در لابراتوار گروتوفسکی در لهستان روی صحنه رفته بود، در ایران هم اجرا کند.

این اجرا بخشی از برنامه یادبود هفتادوپنجمین سالگرد مهاجرت لهستانی‌ها از شوروی به ایران است. حال گروهی از نوجوانان تهرانی در 24جلسه پژوهش و تمرین، نسخه ایرانی پروژه را آماده‌کردند. بر همین اساس، سفارت لهستان در تهران با حمایت موسسه «آدام میسکیه‌ویچ» و شرکت دولتی نفت و گاز «پی. جی. ان.آی.جی» و... این نمایش را دوم آذر در تالار هنر اصفهان و به‌مدت یک هفته از ششم تا دوازدهم آذر ماه در تئاتر شهر تهران به اجرا درمی‌آید.

برای تکه‌های مستند این اجرا از فیلم «مرثیه گمشده» ساخته خسرو سینایی استفاده شده است

 

خسرو سینایی محمد چرم‌شیر رکسانا مهرافزون
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین