کد خبر: 12061 A

نمایش جنگ با زبان کمدی در "خوب بد زشت"

نمایش جنگ با زبان کمدی در "خوب بد زشت"

ابوالفضل حاجی علی خانی گفت: نمایش "خوب بد زشت" درباره شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است و فضایی به دور از کلیشه‌ها دارد.

ایران آرت: نمایش "خوب بد زشت" به نویسندگی و کارگردانی ابوالفضل حاجی‌علیخانی از 27 مهرماه ساعت 19 با مدت زمان یک ساعت با بازی  حمید عرب و ابوالفضل حاجی علیخانی در تالار حافظ روی صحنه است. این اثر نمایشی سال گذشته به کارگردانی شقایق فتحی در تماشاخانه ماه حوزه هنری اجرا شده است.

ابوالفضل حاجی‌علیخانی درباره مضمون این اثر نمایشی گفت: به اعتقاد من اتفاقات و پدیده‌هایی وجود دارند که همه آنها دارای درون مایه‌ای برای دستیابی به آثار هنری در بخش ادبیات هستند. نمایشنامه "خوب بد زشت" نیز از این مقوله جدا نیست.

وی همچنین در ادامه ضمن اشاره به اینکه هفتاد درصد نمایش کمدی است، اضافه کرد: "خوب بد زشت" درباره شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم است و فضایی به دور از کلیشه‌ها دارد. هنرمند این امکان را دارد تا مباحث تراژیک محیط پیرامون را در قالب کمدی برای مخاطب و تماشاگر قابل فهم‌تر ارائه کند. در نمایش "حکایت فین به روایت جنجین" نیز تراژی زندگی امیرکبیر را در قالب کمدی نمایش دادم.

کارگردان نمایش "خسوف" با بیان اینکه مباحث اجتماعی باید با مهارت به تماشاگر منتقل شود، خلاصه داستان "خوب بد زشت" را اینگونه توضیح داد: دو مرد یکی از شمال و دیگری از جنوب با دغدغه‌های زندگی خود در گوشه‌ای از بیابان شب را به صبح می‌رسانند و ناملموس وارد فضای جنگ می‌شوند.

حاجی علیخانی که نویسنده و کارگردان این اثر و همچنین ایفاگر نقشی در نمایش است، در این باره خاطرنشان کرد: در وحله اول پیش از اینکه نویسنده باشم بازیگر هستم و پس از نویسندگی، خود را کارگردان می‌دانم. از آنجا که زمان نوشتن نمایشنامه، دیالوگ شخصیت‌ها را بازی می‌کنم، به نظرم آمد کسی بهتر از خودم نمی‌تواند این نقش را بازی کند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته این نمایش به کارگردانی شقایق فتحی در جشنواره تئاتر خمسه و همچنین بخش مرور جشنواره تئاتر فجر اجرا شد به هنرآنلاین تصریح کرد: نمایش "خوب بد زشت" در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در بخش موضوعی مورد تقدیر قرار گرفت و کاندید بهترین بازیگری مرد نیز شد.

این نویسنده و کارگردان افزود: شقایق فتحی امسال به دلیل بیماری و عمل جراحی که برایش پیش آمد امکان آن را نداشت که کارگردانی نمایش را بپذیرد و از این رو به اصرار او کارگردانی نمایش را پذیرفتم. البته بخش‌های بسیاری از نمایش طراحی‌های خانم فتحی است.

ابوالفضل حاج علیخانی درباره تغییرات این نمایش نسبت به اجراهای پیشین آن اظهار داشت: شاهد پیوند با تمهیداتی صحنه جدیدی را برای این اثر ارائه کرد و همچنین دیالوگ‌های نمایش در اجرای آن در تالار حافظ با تغییراتی به پختگی لازم رسیده است. تغییر اساسی که صورت گرفته این است که در اجرای پیشین این نمایش دو شخصیت جنوبی بودند که اکنون در راستای افزایش قالب کمیک اثر یکی از آنها شمالی است.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: تاکنون تمام اقشار جامعه از خاص و عام با این نمایشی ارتباط برقرار کرده‌اند و خوشبختانه این اثر مورد توجه منتقدان نیز قرار گرفته است.

یادآور می‌شود دیگر عوامل نمایش "خوب بد زشت" عبارتند از: مجری طرح سید مسعود صمدی، منشی صحنه: نسترن پارسایان، مدیر تولید: سجاد شاه‌ویسی، دستیار کارگردان: حمیدرضا اسدزاده و سحر قیاسوند، عکاس: مهدی رضایی، روابط عمومی و تبلیغات: نازنین فراهانی و حامد روحی، ساخت تیزر: محمد صادق زرجویان، طراح پوستر: کمال کچوئیان، طراح نور: سید مجید سیادت، مشاور رسانه‌ای: شاهین زوار و کیارش حقگو و طراح صحنه و لباس: شاهد پیوند.

علاقمندان می‌تواند بلیت نمایش "خوب بد زشت" را که تا 30 آبان ماه در تالار حافظ روی صحنه است را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

نمایش خوب بد زشت ابوالفضل حاجی علیخانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین