کد خبر: 11560 A

تجارت کودکان روی صحنه تئاتر/ نبود بازیگران چهره معضل شده است!

تجارت کودکان روی صحنه تئاتر/ نبود بازیگران چهره معضل شده است!

کارگردان نمایش «کمپراچیکو» با اشاره به اینکه این اثر درباره تجارت کودکان است از مشکلاتی که برای گروه های جوانی که بدون بازیگر چهره اثرشان را اجرا می کنند پیش می آید، سخن گفت.

ایران آرت: پرنیا قنانی کارگردان «کمپراچیکو» درباره مضمون این اثر نمایشی که از ۱۱ مهرماه در تماشاخانه باران روی صحنه رفته است گفت: این نمایش درباره تجارت کودکان و سوءاستفاده هایی است که آنها تجربه می کنند. در واقع علی محمد رحیمی نویسنده نمایشنامه این اثر را براساس واقعه ای که در ۱۷۰۰ میلادی در اسپانیا و اروپای مرکزی رخ داده که طی آن افرادی دست به دزدیدن و تجارت کودکان می زدند و با تغییر شکل ذهنی و ظاهری آنها را به فروش می گذاشتند، نوشته است.

وی درباره دلایل انتخاب این سوژه برای اجرا بیان کرد: وقتی به عنوان یک زن چنین سوژه ای را انتخاب می کنید حتما دلایل مادرانه ای پشت آن قرار دارد. در این اثر تعدادی کودک دزدیده می شوند و بعد از تغییر شکل ظاهری به فروش می رسند، وقتی من به این اتفاق که در دنیای مدرن هم به اشکال گوناگون رخ می دهد، فکر می کنم مطمئنا این ترس در وجودم شکل می گیرد که اگر فرزند من جای آن کودکان بود چه بلایی سرش می آمد. مادر بودن باعث به وجود آمدن ترس های مضاعفی در وجود زنان می شود که شاید مردان کمتر تجربه اش کنند.

قناتی به مهر گفت: این نمایش ۲ مبحث را مورد توجه قرار می دهد؛ بخش اول درباره بلاهایی است که سر بچه ها می آورند و بخش دوم مساله تغییر شکل آنها و آدم هایی است که بچه ها را زیر سلطه خود قرار داده و آنها را تغییر شکل داده و هویتشان را می گیرند.

وی درباره انتخاب نام «کمپراچیکو» برای نمایش گفت: کمپراچیکو یک اصطلاح اسپانیایی به معنی تجارت کودک است در واقع هم به معنای فعل تغییر دادن و هم به معنی تغییر داده شده، است. در این نمایش به کودکانی که تغییر شکل داده می شوند کمپراچیکو می گویند.

این کارگردان جوان درباره صحنه پردازی نمایش بیان کرد: به دلیل پر پرسوناژ بودن نمایش، صحنه پردازی و فضاسازی به صورت مینیمال انجام شده است. همچنین بازی ها رئالیستی نیست و در چهره پردازی و طراحی لباس تلاش شده هر کاراکتر از یک جغرافیا وام گرفته شود. کمپراچیکوها هم ویژگی های رئالیستی ندارند و با ماسک دیده می شوند و به شکل پرنده تصویر شده اند.

وی در پایان صحبت هایش درباره استقبالی که از این نمایش شده است، بیان کرد: استقبالی که تا امروز از نمایش شده متوسط بوده است. برای گروه های جوانی که بازیگران چهره در اختیار ندارند اجرای تئاتر و جذب مخاطب سخت است و این معضل امروز تئاتر ماست به همین دلیل ما اجرایمان را تقلیل داده ایم تا در صورت استقبال بیشتر از کار، نمایش را تمدید می کنیم.

در نمایش «کمپراچیکو» که دومین اثر پرنیا قناتی در مقام کارگردان است محمدرضا ایمانیان، فرزانه رضایی، نیلوفر صمدی، میلاد فرج زاده، ماه گل کرامتی، نوش آفرین کیهان، علی هیهاوند، هامون هوشیار، علیرضا یزدانی ایفای نقش می کنند. این اثر نمایشی تا ۳۰ مهرماه هر شب ساعت ۲۱ در تماشاخانه باران روی صحنه می رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: در قصری که در میان باتلاق محصور است افرادی زندگی می کنند که برای گذران زندگی خود به تجارت کودکان مشغولند هرچند این تجارت پولساز همه افراد این قصر را وسوسه می کند تا سهم بیشتری از آن به دست بیاورند.

 

کمپراچیکو پرنیا قنانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین