کد خبر: 11167 A

رونق تالارهای نمایشی با آغاز فصل سوم سال / مروری بر آثار نمایشی در تماشاخانه‌های تهران

رونق تالارهای نمایشی با آغاز فصل سوم سال / مروری بر آثار نمایشی در تماشاخانه‌های تهران

با شروع فصل پاییز تالارهای نمایشی تهران پر رونق‌تر از پیش به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ایران آرت: در نخستین پایان هفته آغاز سومین فصل سال، بسیاری از تالارهای نمایشی پایتخت، میزبان آثار جدیدی شده‌اند. تماشاخانه‌های خصوصی و دولتی تهران در حالی فصل پاییز را آغاز می‌کنند که نه تنها از تعداد و کیفیت آثار نمایشی کاسته نشده است بلکه کماکان روزهای پر رونقی را در پیش رو دارند. در ادامه نگاهی به آثار نمایشی روی صحنه خواهیم داشت:

 

تالار وحدت

"شوایک، سرباز ساده دل" به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی، اقتباسی آزاد از رمانی به همین نام، اثر یاروسلاو هاشک است که ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا می‌شود. در این نمایش فرهاد آئیش، کتانه افشاری‌نژاد، کامبیز امینی، رضا جهانی، امیرحسین رستمی، مهران رنجبر، بهنام شرفی، یعقوب صباحی، حامد کمیلی، بهناز نازی، بهار نوحیان به ایفای نقش می‌پردازند و با حضور پرهام ابراری، رضا افشار، سهیل باباعلی، مجتبی بابایی‌فرد، امین بالنگ، مجید تفرشی، کیارش دستیاری، سعید رستمی، محسن سالاری، ایمان سلگی، فرهاد قدیم‌خانی، محمد کمان‌گیر، سینا کوایی، علی گلشنی، صالح لواسانی، محمد مشتاقی، عطا مقیمی، محمد نژاد، محمد نیازی و سعید هاشمی روی صحنه می‌روند.

نمایش "سهروردی" نیز نوشته و کار شکرخدا گودرزی است که هر شب ساعت 18 در تالار وحدت به صحنه می‌رود. در این نمایش، علی دهکردی، اصغر همت، حبیب دهقان نسب، فخرالدین صدیق شریف، افسر اسدی، الهام جعفرنژاد، نوید گودرزی، مجید جعفری، اصغر معینی، علیرضا درویش نژاد، سمیه میربهاء به ایفای نقش می‌پردازند.

 

مجموعه تئاترشهر

نمایش "کلنل" به نویسندگی و کارگردانی خیراله تقیانی‌پور از 14 مهرماه با بازی حسین پاکدل، شهرام حقیقت‌دوست، مونا فرجاد، اتابک نادری، سیروس همتی، علی سلیمانی، وحید نفر، علی‌رضا ناصحی، آتیه جاوید، الهه شه‌پرست، جوادپورزند، حسین شفیعی، آناهیتا خسروی، سمیرا سلیمی، رها مقدم، محسن مهری‌دروی، میلاد ابراهیمی، محمدشکری، سیامک توده‌فلاح، امیر باده‌دست و آیسان حداد ساعت 19:30 در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه خواهد آمد.

داستان این نمایش در سال‌های مشروطه‌ دوم (مشروطه صغیر- استبداد محمد علی شاه قاجار) روایت می‌شود و درباره عزیز، جوان ۳۵ ساله متمول و جاه‌طلب از خاندان قجر است که به‌ دنبال پوشیدن ردای حاکمیت تهران است.

ایوب آقاخانی که نمایش "هفت عصر هفتم پاییز" را از 22 شهریور ماه با بازی رحیم نوروزی، لیلا بلوکات و محسن بهرامی در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر  روی صحنه آورده است، اجرای این اثر را از 12 مهر ماه ساعت 19:45 در این تالار نمایشی از سر گرفته است.

در تالار قشقایی این مجموعه نیز از 12 مهر ماه اجراهای نمایش "چه کسی سهراب را کشت؟" به نویسندگی و کارگردانی شهرام کرمی به کار خود ادامه می‌دهد. این اثر نمایشی با بازی بهرام شاه‌محمدلو، رویا افشار، فرید قبادی، سروش طاهری، حسین پورکریمی و آبان حسین‌ آبادی ساعت 19 به صحنه می‌رود.

همچنین نمایش عاشقانه "شب شرقی" نوشته و کار ناصح کامگاری به دلیل استقبال مخاطبان از 12 مهر ماه تمدید شده و اجراهای آن ادامه خواهد داشت. محمد پویا، ‌ هدی والی و محمد خداوردی در این نمایش که ساعت 19:30 در تالار سایه اجرا می‌شود ایفای نقش می‌کنند.

پلاتو اجرا این مجموعه نیز از 12 مهر ماه ساعت 18 میزبان اثری با عنوان "تور عروسی مامان" به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری می‌شود. بازیگران این نمایش دیبا دبیری و مینا شجاعیان هستند.

 

تماشاخانه ایرانشهر

رویا نونهالی از امروز 13 مهرماه ساعت 21 نمایش "اسطوره می‌شوم" نوشته ماه‌گل مهر را با بازی روزبه مهر، مروارید مهر، پیروز مهاجرى، برزو مهر، گلنار مهاجرى، حمیرا نونهالى و رویا نونهالى در سالن استاد سمندریان این تماشاخانه اجرا خواهد کرد.

"بکت" نیز عنوان نمایشی نوشته ژان آنوی به کارگردانی مصطفی میرمنتظمی است که از امروز ساعت 20:30 با بازی داریوش موفق، عباس جمالی، علی نجفی، فراز سرابی، مجید آهنگران، سپیده صباغ، عزالدین توفیق، ساغر شکوری، علی آرتین، مریم شجاعی، رضا درویش و مهدی میراکبری در سالن استاد ناظرزده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد شد.

بکت، داستان هانری دوم است که برای حفظ قدرت دربارش توماس بکت را به‌عنوان نخست‌وزیر برمی‌گزیند، اما بکت طی اتفاقاتی بر علیه هانری دست به شورش می‌زند.

 

خانه هنرمندان ایران

یوسف باپیری نمایش "چشم‌های بسته از خواب" را از 12 مهرماه ساعت 18 با بازی پاوان افسر، مهران مرادی و افسون یدملت در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌کند. این اثر نمایشی نوشته محمد چرمشیر، بازخوانی داستانی است با نام "پسرم قاتل است" نوشته‌ برنارد مالامود، از مجموعه داستان‌‌های کوتاه‌ با عنوان "مردی که کشتمش" با ترجمه اسداله امرایی است که نشر افراز چاپ کرده است.

"انتری که لوطی‌اش مرد" نام نمایشی نوشته بابک محمدی است که محمود اکبرشاهی آن را کارگردانی کرده است. این اثر نمایشی از 12 مهر ماه ساعت 19:30 با بازی محمود اکبرشاهی در این تالار نمایشی به صحنه آمده است.

نمایش "قطار سانست لیمیتد" نیز اثری از کورمک مک کارتی است که فرانک حیدریان آن را طراحی و کارگردانی کرده است. این نمایش نیز از 12 مهر ماه ساعت 21 با بازی احمد ساعتچیان و مهدی بجستانی در این تماشاخانه به روی صحنه است.

 

پردیس تئاتر شهرزاد

"خورشیدهای همیشه" نمایشی نوشته بهاره رهنما، علی رادی و زهرا اسماعیل‌زاده است که کارگردان آن بهاره رهنماست. این اثر از امروز 13 مهر ماه ساعت 21:30 در سالن شماره سه پردیس تئاتر شهرزاد با بازی اکرم محمدی و بهاره رهنما اجرا خواهدشد.

افسانه ماهیان نیز نمایش "کوکوی کبوتران حرم" نوشته علیرضا نادری را از امروز ساعت 19 با بازی مرضیه بدرقه، بهناز جعفری، ناهید مسلمی، مسیح کاظمی، عاطفه رضوی، فروغ قجابگلی، مرضیه وفامهر، یلدا عباسی، فرزانه سهیلی، گیتی قاسمی، شقایق دهقان، شیدا خلیق و با صدای امیر جعفری در سالن شماره دو این پردیس تئاتری به صحنه خواهد آورد.

"پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد" نوشته علیرضا نادری و کار اشکان خیل‌نژاد نمایشی است که اجرای آن از 25 مرداد ماه در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد آغاز شده است. این اثر ساعت 20:30 با بازی محمد اشکان‌فر، سینا بالاهنگ، حمید رحیمی، کیوان ساکت‌اف، محمدهادی عطایی، مهدی فریضه، امیراحمد قزوینی و نوید محمدزاده اجرا می‌شود.

 

تئاتر مستقل

نمایش "کروکی" به نویسندگی و کارگردانی مجتبی احمدی از 12 مهر ماه ساعت 17:30 به صحنه رفته است. در این نمایش سعید چنگیزیان ایفای نقش می‌کند و ژیلا صادقی، سپند امیرسلیمانى و الهام کردا بازیگران ویدئویی این نمایش هستند.

همچنین نمایش "اپراتور نسل چهارم" به نویسندگی و کارگردانی باقر سروش با حضور بهاره رهنما، امیر مهدی ژوله، شهروز دل افکار و نسیم اسدپور ساعت 19 در این تالار نمایشی اجرا می‌شود.

محمد مساوات که پیش از این نمایش "بی پدر" را با جمعی از استعدادهای جوان بازیگری در تئاترشهر به صحنه برد و مورد استقبال همگان قرار گرفت، این بار و در ادامه روند گذشته خود نمایش "این یک پیپ نیست" را با حضور محمد علی محمدی، رومینا مؤمنی، ابراهیم نائیج، میلاد آریافر، حسین منفرد و علی حسین زاده ساعت 20:45 به صحنه آورده است.

نمایش "مورچه‌ها" به نویسندگی احسان عزتی و علی مسعودی و کارگردانی علی علوی و بازی سعید اکبرزاده ساعت 16 در تئاتر مستقل تهران به روی صحنه است.

 

تماشاخانه پالیز

"دریبل" نمایشی به نویسندگی داریوش علیزاده و کارگردانی سعید دشتی است که از امروز 13 مهر ماه ساعت 21 در سالن شماره دو تماشاخانه پالیز به روی صحنه خواهد رفت. در این درام اجتماعی صحرا اسدالهی، رایکا ابراهیمی، نادر فلاح، داریوش علیزاده، پریچهر قنبری، نیما شعبان نژاد و پوریا شکیبایی نقش آفرینی خواهند کرد.

شهاب‌الدین حسین‌پور نیز نمایش "طپانچه خانم" نوشته محمدامیر یاراحمدی را با بازی مارال فرجاد، آرش فلاحت‌پیشه، محمد نادری، ندا مقصودی، گیلدا حمیدی، بهزاد جاودان‌فرد، غزاله جزایری، جواد پورحیدری، مرضیه سهراب، سیما خزاعی و سعیده آغویی از 29 شهریور ماه در سالن شماره یک این تماشاخانه به صحنه آورده است.

نمایش "زبان تمشک‌های وحشی" نوشته نغمه ثمینی و کار شیوا مسعودی است که از 9 مرداد ماه در سالن شماره یک این تالار نمایشی روی صحنه است. این نمایش نیز از امروز 13 مهر ماه اجرای آن آغاز خواهد شد. صابر ابر، علی شادمان و الهام کردا نقش آفرینان این اثر هستند.

 

تئاتر باران

تئاتر باران از 11 مهر ماه میزبان نمایش "کمپراچیکو" نوشته علی‌محمد رحیمی و کار پرنیا قناتی است. این اثر با بازی محمدرضا ایمانیان، فرزانه رضایی، نیلوفر صمدی، میلاد فرج‌زاده، ماه‌گل کرامتی، نوش‌آفرین کیهان، علی هیهاوند، هامون هوشیار، علیرضا یزدانی، حسین ابراهیمی، مهیار بیگی، پوریا حیاتی، شهرزاد اردستانی، تقی علی‌آبادی، یاسمین فراهانی و فرناز مؤیدی ساعت 21 در این تالار نمایشی به صحنه می‌رود.

"آتن مسکو" عنوان اثری به نویسندگی ادوکیموس تسولاکیدیس و کارگردانی سکینه عرب‌نژاد است. این نمایش با بازی پرستو کرمی، الهه پورجمشید و آیلار نوشهری از 12 مهر ماه ساعت 19 در این تماشاخانه اجرا می‌شود.

 

تالار مولوی

نمایش "گرترود، روح پدر هملت" نوشته و کار سید میثم مطهری از 28 شهریور ماه ساعت 20:30 با بازی طناز تهرانی، بهنام حسن‌پور، لطف‌الله کارگری‌آریان، بهنام آرام و شمیسا اسدی در تالار کوچک مولوی روی صحنه است.

"لوسیا" عنوان اثر نمایشی جدیدی نوشته شهاب مهربان و سپهر زمانی است که شهاب مهربان کارگردان آن است. ملودی آرام نیا، سپهر زمانی، سارا شاهرودیان، وحید حبیبیان، مریم نقیبی، ماهانا نریمانی و جواد پولادی در این نمایش که از 12 مهر ماه ساعت 18 در سالن اصلی تالار مولوی به روی صحنه رفته است، نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

تماشاخانه سنگلج، تالار حافظ و تالار هنر

"پایان بازی" نمایشی نوشته فردریش دورنمات است که به کارگردانی افشین زمانی و با بازی علی قربانخانی، مهیار قزل سوفلو، سیدمحمد سعیدی، محمد شهباز طهرانی، فرزاد آیتی، مونا کرمی، فرانک جلیلی، بیاینا محمودی، میر نادر مظلومی، نریمان عابدی، آرین فرزانه، سهیل محزون، وحید کلیایی، سیدعلی موسوی، شیرین‌ صفایی، افشین زمانی و محمدرضا خادمی از 19 شهریور ماه در تماشاخانه سنگلج ساعت 19:30 روی صحنه است.

مصطفی ملک‌مکان نیز نمایش "غسالخونه" نوشته سهند خیرآبادی را از 18 شهریور ماه ساعت 19 در تالار حافظ روی صحنه آورده است. این نمایش با بازی شبنم گودرزی، نادر فلاح، علی برقی، محمد حسینی، مصطفی پور‌یوسف، جوانه دلشاد، حسین سپهرنژاد، اریک قاراسمیان، اردوان اربابی، هادی محرابی و رامین پرچمی اجرا می‌شود.

 مریم آشوری نمایشی با عنوان "مخ‌پریشون‌های شلم"، به نویسندگی ساندرا فنیچل‌آشر و ترجمه نیما آزادگیلانی، را ساعت 18 در تالار هنر روی صحنه دارد. مهرداد باقری، محمد لقمانیان، آنالی شکوری، امین میرزاباقری و عبد آتشانی در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

 

منبع: هنرآنلاین

تئاترهای آخر هفته تهران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین