کد خبر: 10886 A

سیاوش تهمورث به تعزیه اعتراض کرد/ برخی مسئولان هنر را به شوخی گرفته‌اند!

سیاوش تهمورث به تعزیه اعتراض کرد/ برخی مسئولان هنر را به شوخی گرفته‌اند!

کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما به سبک اجرایی تعزیه در کشور اعتراض کرد.

ایران آرت: سوگواره رکعت به رکعت عاشقی از ابتدای محرم تا شهادت امام حسین(ع) هر شب در بنیاد روایت فتح به کارگردانی سیاوش طهمورث در حال برگزاری است.

سیاوش تهمورث درباره دلیل اجرای تعزیه گفت: من در دوران نوجوانی نوحه خوان بودم به همین دلیل کشش این کار را داشتم ضمن اینکه در این چندین سال که تعزیه‌های مختلف دیدم و سابقه‌ای که داشتم متوجه شدم که ما این سال‌ها به تکرار صد و پنجاه سال قبل افتادیم به همان سبک و سیاق کار می‌کنیم بنابراین به این فکر کردم که نسل جوان با این امکانات کشش آمدن به سمت تعزیه را ندارد.

وی افزود: البته در این زمینه چنین بی جاذبگی ربطی به مسائل مذهبی ندارد مسائل تکنیکی تعزیه‌ها است که شاید ما را به تکرار و خسته کنندگی رسانده است به همین دلیل گفتم برای اینکه بتوانیم به اعتقادمان ادای دینی بکنیم ، کاری تولید کنم که برای مخاطب گیراتر باشد. در این رابطه فکر کردم، آنچه به صورت جمعی و نمایشی در تعزیه برگزار می‌شود همان را پرده خوان نیز می‌گوید منتها جمعیت زیاد و عکس‌هایی که وجود دارند نیز مطرح است، بنابراین تصمیم گرفتم پرده را حذف کرده و خود تعزیه پرده شود.

این هنرمند به فارس گفت: ما بیش از پانصد تا ششصد نسخه داشتیم اصلی‌ها را انتخاب کردیم و فرعیات را کنار گذاشتیم چرا که فرعیات به ویژه در دهه اول برای تعزیه زیاد داریم. نخستین کاری که باید انجام می‌دادیم این بود جاذبه‌ای ایجاد کنیم که از شب اول مخاطب را به تماشای کار تا شب شهادت امام حسین(ع) برساند. آنچه از تعزیه عابس خوانده شد به ندرت خوانده می‌شود حالت اُپرا دارد و بسیار زیبا است.

تهمورث با اشاره به نسخه های جعلی تعزیه گفت: بهرحال الان اصفهان، نطنز یا شهرهای دیگر برای خودشان نسخه زیاد دارند منتها من به شخصه نمی‌توانم کاری کنم یا برای دیگران تعیین تکلیف کنم این نیاز به مسئولیتی دارد که نسخ را جمع کند یا مثلا اعلام کند که این فلان قدر نسخ تعزیه‌های واقعی ما است و مابقی قابل اعتنا نیست اما آنچه وجود دارد برای این کار اول ما باید خود این مسئله را به ثبات برسانیم یعنی خود تعزیه را نگه داریم.

وی افزود: نمایش‌های آیینی به نظرتان فقط باید در ماه محرم و صفر آن هم ده روز اجرا شود؟ آیا ما امام حسین(ع) و حضرت عباس را در طول سال نداریم؟ آنچه وجود دارد کاسبی است! اشکال ما این کاسبی است وگرنه اگر برنامه ریزی درستی داشته باشیم در طول سال می‌توانیم اجرای این کارها را داشته باشیم منتها در روزهای محرم و صفر می‌توانیم نسخ به خصوصی را بخوانیم و مابقی را روزهای دیگر سال کار کنیم.

این هنرمند تصریح کرد: مشکل ما این است که اصولا نمایش و تعزیه را به شوخی گرفتیم کدام مدیر ما واقع نسبت به هنر این مملکت فکر می‌کند؟ مسئول فرهنگی ما چند بار در سال تئاتر یا فیلم می‌بیند؟ من به جرأت می‌گویم که 5 بار هم نمی‌بیند! وزیر ارشادمان چند بار در سال تئاتر می‌بیند.

تهمورث گفت: اینکه ما سالی یک بار جشنواره آیینی سنتی داشته باشیم کار نشد، این شوخی است ما لازم به جشنواره نداریم اول باید خود کار آیینی سنتی را ثابت کنیم بعد جشنواره برگزار کنیم ،اصل قضیه را ما نتوانستیم نگه داریم.

وی تاکید کرد: مسئولان و مدیران هنر و فرهنگ اصلاً به این مقولات توجهی ندارند فقط به اصطلاح مدیریت می‌کنند حال چه در تئاتر و چه نمایش‌های آیینی سنتی اینکه ما سالی سیصد جشنواره برگزار کنیم مشکل ما را حل نمی‌کند با توجه به اینکه تماشاگران آن هم مردم عادی نیستند. تمام جشنواره‌ها از میدان انقلاب تا میدان فردوسی برگزار می‌شود جشنواره‌ها برای خودمان برگزار می‌شود نه برای مردم!

این هنرمند ادامه داد: اگر قرار است جشن هنر و اعتقادات یا دیدگاهمان را بگیریم که مثلا در سال گذشته حرکت‌هایی کرده‌ایم باید اصولی باشد، اینکه ما خارجی‌ها را در جشنواره‌ها دعوت کنیم اهمیتی ندارد برای من مهم خارجی‌ها نیستند رفتگر، همسایه، مردم عادی مهم هستند این فرهنگ و اعتقادات و زندگی من است حال اگر تصور کنیم همین تعزیه را به انگلیس و فرانسه و آلمان ببریم ارزش دارد اصلا مهم نیست ما باید بتوانیم اول همین تعزیه را در مملکت خودمان زنده نگه داریم.

 

تعزیه سیاوش تهمورث
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین