کد خبر: 10683 A

دیوید ممت با شیکاگو و یک عشق آتشین می آید

دیوید ممت با شیکاگو و یک عشق آتشین می آید

هالیوود ریپورتر جلد تازه‌ترین رمان دیوید ممت، برنده جایزه نمایشنامه‌نویسی پولیتزر را منتشر کرد.

ایران آرت : مایک هاج، کهنه‌‌سرباز جنگ جهانی اول و از روزنامه‌نگاران درجه یک شیکاگوتریبون و آدمی معمولی شاید نباید دلباخته آنی والش می‌شد. چرا که کمی بعد مردی که جان آنی والش را می‌گیرد، می‌داند چطور با مایک هاج بازی کند. 

هالیوود ریپورتر جلد تازه‌ترین رمان دیوید ممت، برنده جایزه نمایشنامه‌نویسی پولیتزر را منتشر کرد؛ "شیکاگو" داستان دارودسته تبهکاران در دهه ١٩٢٠ را روایت می‌کند؛ مایک هاج، کهنه‌سرباز جنگ جهانی اول و گزارشگر ستاره‌های سینما در نشریه شیکاگوتریبون، شخصیت محوری این رمان است که در جست‌وجوی قاتل عشق زندگی‌اش است.

به نوشته اعتماد،  ممت در این رمان که شخصیت‌های حقیقی و خیالی را با هم درآمیخته، پرسش‌هایی از افتخارآمیزی، فریب، انتقام و سرسپردگی را با همان لحن و صدای متمایزش مطرح می‌کند. 

سبک دیالوگ‌نویسی ممت که برای تاثیرگذاری بر خواننده با ویژگی بدبینی و موضوعات زننده جهانی درهم آمیخته، آنقدر متمایز است که این سبک به "صدای ممت" شهرت دارد. او اغلب با استفاده از جملات ایتالیک و نقل‌قول، بر کلماتی مشخص تاکید می‌کند و توجه را به تاثیرپذیری شخصیت‌ها و فریب‌کاری‌های استفاده از زبان جلب می‌کند. شخصیت‌های آثار او اغلب حرف یکدیگر را قطع می‌کنند و جملاتی ناتمام می‌گویند. ممت برخی عبارات مشخص و آرایه‌های ادبی را که این شخصیت‌ها به کار می‌برند، عامدانه به اشتباه می‌آورد تا اشاره‌ای به بی‌دقتی آنها به جزییات گفتارشان کند. 

انتشارات هارپر کالینز در توصیف این کتاب نوشته است: "نه تنها "شیکاگو" نخستین رمان ممت پس از دو دهه است بلکه این کتابی است که او برای تمام فصول حرفه‌اش خلق کرده است." 

این انتشارات جزییات بیشتر داستان را تا زمان انتشار کتاب در ٢٧ فوریه ٢٠١٨، فاش نمی‌کند. اما ممت با دوره تبهکاری شیکاگو غریبه نیست و در سال ١٩٨٧ فیلمنامه "تسخیرپذیران" را نوشت که برایان دی پالما آن را با بازی رابرت دنیرو، شون کانری و کوین کاستنر جلوی دوربین برد. 

او برای فیلمنامه‌نویسی کمدی سیاه "سگ را بجنبان" ١٩٩٧ و درام "حکم" ١٩٨٢ نامزد بخش بهترین فیلمنامه‌نویسی اقتباسی آکادمی اسکار شد.

 او همچنین آفریننده ٢٣ نمایشنامه است که "گلن‌گری گلن راس" او جایزه پولیتزر را در سال ١٩٨٤ از آن او کرد. اما این نویسنده امریکایی انتشار کتاب ادبی را با نوشتن مجموعه اشعار ٥٥ صفحه‌ای   The hero Pony در سال ١٩٩٠ آغاز کرد. در سال‌های بعد نمایشنامه‌های کوتاه، تک‌گویی و سه رمان "دهکده" ١٩٩٤، "مذهب قدیمی" ١٩٩٧ و" ویلسون؛ بررسی منابع" ٢٠٠٠ را نوشت. 

ممت در این سال‌ها دانشش را در کتاب‌های غیرداستانی با علاقه‌مندان در میان گذاشته است؛ "درباره کارگردانی فیلم" و "سه استفاده از چاقو" از جمله این کتاب‌ها هستند. سال ٢٠٠٤ نسخه‌ای از داستان کلاسیک "فائوست" را منتشر کرد؛ زمانی که این نمایشنامه روی صحنه تئاتر سن فرانسیسکو اجرا شد، منتقدان از آن استقبال چندانی نکردند. سال ٢٠١٠، ممت رمان تصویری "محاکمه‌های رودریک اسپود" را روانه کتابفروشی‌ها کرد. ٢٠١١ کتاب "دانش محرمانه: در باب پیاده‌سازی فرهنگ امریکایی" را منتشر کرد. او سه داستان جنگی هم نوشته است که از آنها با عنوان مجموعه نوول ممت یاد می‌شود. او در مصاحبه‌ای در سال ٢٠١٣ با نیوزمکس‌ تی‌وی گفته بود می‌خواهد اگرچه هرگز در جنگی شرکت نداشته اما قصد داشته درباره جنگ بنویسد. علاوه بر این این کتاب‌ها آزادی شخصیت‌هایی را که سال‌هاست ذهن این نویسنده را به خود مشغول کرده‌اند، دربرخواهد داشت.

 او درباره آزادسازی شخصیت‌ها به عنوان یکی از دلایل نوشتنش گفته بود: "می‌خواهی این آدم‌ها را از کله‌ات بیرون کنی. می‌خواهی کاری کنی دیگر با تو حرف نزنند."

 

 

رابرت دنیرو دیوید ممت برایان دی پالما
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین