کد خبر: 10675 A

معرکه در معرکه میرباقری به روایت اکبر زنجانپور/ فخیم زاده با "لوتی" به تئاتر بازمی گردد

معرکه در معرکه میرباقری به روایت اکبر زنجانپور/ فخیم زاده با "لوتی" به تئاتر بازمی گردد

زنجانپور قصد دارد بعد از ۲۶ سال بار دیگر نمایشنامه‌ای ایرانی را کارگردانی کند.

ایران آرت : بابک احمدی در روزنامه اعتماد نوشته است: بسیاری از علاقه‌مندان هنر نمایش به ویژه دانشجویان این حوزه در دوران تحصیل خود ریشه‌های تاریخی نمایش و نمایشگری در ایران و سیر تحول عبور از مرحله اجرای آیین‌ها -مانند خیمه شب‌بازی و تعزیه- به آنچه تئاتر مدرن نامیده می‌شود را مطالعه کرده‌اند.

 به عنوان نمونه بیشتر منابع نخستین برخورد ایرانیان با تئاتر به معنای سنت اجرایی رایج در غرب را به دوران مشروطه منتسب می‌کنند که طی آن تئاتر از هنری درباری فاصله گرفت و به میان مردم آمد. گرچه ناصرالدین‌شاه پس از سفر به اروپا و مشاهده تئاترهای غربی در اقدامی قابل تامل دستور ساخت تکیه دولت را صادر کرد که تحول در توجه و اهمیت به تعزیه را در پی داشت. همزمان با همین تحولات نخستین نمایشنامه‌های غیرمذهبی با محوریت اوضاع اجتماعی ایران به قلم میرزا ملکم‌خان نوشته شد و ترجمه‌های نمایشنامه‌های خارجی نیز به بازار آمد. با عبور از دوران قاجار گروه‌ها و نمایش‌خانه‌ها به تدریج شکل گرفت و خیابان لاله‌زار به قطب فعالیت‌های نمایشی –تا کودتای مرداد سال ٣٢- بدل شد اما با احداث تئاتر شهر، تالار رودکی و تماشاخانه ٢٥ شهریور (سنگلج) در اواخر دهه ٤٠ تئاتر مدرن ایران گام در مرحله‌ای تازه گذاشت. به این ترتیب تئاترشهر از همان ابتدا با اجرای نمایش "باغ آلبالو" اثر آنتون چخوف به کارگردانی آربی اُوانسیان و ایفای نقش داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی رویکرد اجرایی خود را تا حد زیادی روشن کرد. به این ترتیب چهره‌ای از تئاتر ایران به نمایش درآمد که آن را در برابر تئاتر لاله‌زاری قرار می‌داد که به واسطه انسداد حاکم بر اهل هنر در سال‌های پس از کودتا برای تئاتر تجاری و گاه سخیف، اصالت بیشتری قایل بود. 

رویکرد مورد نظر مدتی بعد شکل‌گیری کارگاه نمایش را به همراه داشت که آثار فعالیت اعضای این جریان رادیکال و اثرگذار نه تنها در دهه ٤٠ و ٥٠ که تا امروز قابل ردیابی است. در مقابل اما جریانی جدی در تماشاخانه سنگلج شکل گرفت و جمعی از هنرمندان و روشنفکران کشور نیز داعیه تئاتر ملی و اجرای نمایش براساس متون، مضامین و شیوه‌های نمایشی ایرانی سر دادند. 

از جمله می‌توان به گروه هنر ملی به سرپرستی عباس جوانمرد اشاره کرد که با اجرای نمایش "پهلوان اکبر می‌میرد" نوشته بهرام بیضایی و به کارگردانی جوانمرد در سال ۱۳۴۲ جریان‌ساز شد؛ روندی که در دهه‌های بعد، حتی پس از وقوع انقلاب تا دهه ٧٠ نیز ادامه پیدا کرد اما در دو دهه اخیر به دلایل روشن شمایلی متفاوت پیدا کرده است. 

در کنار آثار نویسندگان و نمایشنامه‌های شاخصی که در دهه ٧٠ و ابتدای دهه ٨٠ خلق شد متنی به قلم داود میرباقری نیز مورد توجه قرار گرفت. "معرکه در معرکه" نمایشنامه‌ای بود که توسط او روی صحنه آمد و با استقبال همراه شد. 

دوباره پای یک نویسنده و کارگردان خلاق و مستعد در میان بود. همه اینها را نوشتیم تا پیش درآمدی بر اعلام خبری باشد که روز گذشته منتشر شد:

 اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر ایران که پیش از این در سال ۶۱ نمایش "مروارید" را به عنوان اثری ایرانی به صحنه برده بود، قصد دارد بعد از ۲۶ سال بار دیگر نمایشنامه‌ای ایرانی را کارگردانی و اجرا کند. 

این هنرمند عرصه تئاتر در جدیدترین تجربه کارگردانی خود، نمایش "معرکه در معرکه" نوشته داود میرباقری را اردیبهشت و خرداد سال ۹۷ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر اجرا خواهد کرد. 

نکته جالب اینکه در این نمایش زنجانپور علاوه بر کارگردانی به ایفای نقش نیز خواهد پرداخت و مهدی فخیم‌زاده، کارگردان و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایفاگر نقش "لوتی" خواهد بود

 

 

مهدی فخیم زاده اکبر زنجانپور کارگاه نمایش ناصرالدین شاه عباس جوانمرد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین