کد خبر: 8978 A

گزارشی کوتاه و غم انگیز از هنرمندی سوری که عود می‌سازد؛

"عود می‌سازم به زیبایی فرش ایرانی" / افول و فرودِ سنت عودسازی در سوریه

"عود می‌سازم به زیبایی فرش ایرانی" / افول و فرودِ سنت عودسازی در سوریه

اکنون قریب به 6 سال است که سوریه در جنگ است، این تاخت و تاز بسیاری از صنعت‌گران هنر در سوریه را فراری داده است.

ایران آرت: اکنون قریب به 6 سال است که سوریه در جنگ است، این تاخت و تاز بسیاری از صنعت‌گران هنر در سوریه را فراری داده است. یک از سنت‎‌های هنری قدیمی در سوریه هنر عودسازی است. آنتون تاویل یکی از عود سازان سوری از معدود هنرمندان این حوزه است که همچنان در دمشق ورک شاپ خودش را دارد.

به گزارش ایران آرت به نقل از آرت دیلی، آنتون تاویل از معدود عودسازانی است که در دمشقی خالی از مردم و تا حدودی ویران به کار عود سازی‌اش ادامه می‌دهد و البته یکی از شناخته‌شده‌ترینِ این افراد است.

از زمانی که جنگ سوریه و تاخت و تازهای ویرانگر در این کشور آغاز شد  قریب به 6 سال می‌گذرد، و در این مدت بسیاری از صنایع دستی و هنرهای بومی این کشور به افول رفته است. یکی از این هنرها، هنر عودسازی است که از هنرهای بومی سوری‌ها به حساب می‌آید. بسیاری از این عودسازان پس از جنگ سوریه به کشورهای دیگر مهاجرت کردند و اکنون تعداد کمی همچنان به کار سابق‌شان مشغولند.

lute-1

آنتون تاویل می‌گوید: «پیش از بحران سوریه نزدیک به 20 ورک شاپ در دمشق، حلب و حمات مشغول فعالیت بودند، اما اکنون 6 کارگاه بیشتر وجود ندارد.» تاویل می‌گوید که پیش از بحران سوریه، کارش پر رونق بوده است و از فرط تقاضای زیاد از 5 صبح شروع به کار می‌کرده است، این در حالی است که او اکنون گاه در طی ماه یک ساز هم نمی‌فروشد.

تاویل می‌گوید سازهایش را پیش از این به قیمت 5 هزار پوند یا لیره سوریه ( 100 دلار) می‌فروخته است و اکنون قیمت سازهایش را تا 3500 لیره (70 دلار) کاهش داده است.

تاویل می‌گوید: «سازهایی که ما درست می‌کنیم تا 70 سال به خوبی می‌نوازد.» تاویل با لبخندی غرورآمیز می‌گوید: «من سازم را به زیبایی فرش‌های ایرانی می‌سازم.»

  

 

 

بربط ساز عود عودسازی جنگ سوریه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین