کد خبر: 8876 A

گزارش ایران‌آرت از تمرینات پروژه مشترک همایون شجریان با بهرام رادان، سحر دولتشاهی و دیگران/ مهدی پاکدل: سریال «بازی تاج و تخت» از روی اسطوره‌‌های ایرانی کپی کرده است!

گزارش ایران‌آرت از تمرینات پروژه مشترک همایون شجریان با بهرام رادان، سحر دولتشاهی و دیگران/ مهدی پاکدل: سریال «بازی تاج و تخت» از روی اسطوره‌‌های ایرانی کپی کرده است!

برای اینکه از چند و چون «سی» مطلع شوم در آخرین روزها اجرا این پروژه به پشت صحنه آن رفتم.

ایران‌‌آرت، عباس غفاری: پروژه "سی" یک اتفاق است. اتفاقی که می‌تواند درهای بسیاری را به روی هنرمندان تئاتر، موسیقی، هنرهای تصویری و حتی مخاطبان این سه هنر باز کند. شاید "سی" اولین نباشد اما همانطور که گفته شد در شکل و ایده منحصر به فرد است. به جرأت می‌توان گفت که به لحاظ پروداکشن کمتر نمایش موسیقیایی در این سطح و کیفیت برگزار شده است. کافی است به اسامی گروه موسیقی، گروه نمایشی، گروه تصویرسازی و حتی عوامل پشت صحنه نگاهی بیندازید تا به درستی این گفته صحه بگذارید. 

همانطور که در ابتدا عنوان شد پروژه "سی" می‌تواند درهای زیادی را بگشاید، به طور مثال با موفقیت این پروژه دیگر دست و دل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری روی آثاری از این دست نمی‌لرزد و به این ترتیب همانند اروپا و آمریکا، هنرمندان این عرصه دیگر در انتظار بودجه‌های قطره‌ای دولتی نخواهند ماند. از طرفی دیگر، خود هنرمند نیز جرأت دست زدن به تجربه‌های آنچنانی را پیدا می‌کند. برای اینکه از چند و چون "سی" مطلع شوم در آخرین روزها اجرا این پروژه به پشت صحنه آن رفتم. گروه موسیقی و تئاتر از ساعت 12 ظهر مشغول تمرین مشترک بودند و من ساعت 19:30 به محل تمرین رسیدم. صدای سازها به همراه تصنیف‌خوانی همایون شجریان در فضای سالن پیچیده بود، لحظه‌ای بعد این مهدی پاکدل بود که در نقش "رستم" شروع به دیالوگ گفتن کرد. با اینکه گروه بی‌وقفه 8 ساعت تمرین کرده اما اثری از خستگی در چهره و یا صدای آنها دیده نمی‌شد! 20:30 دقیقه بود که کارگردان بخش نمایشی یعنی اصغر دشتی تصمیم گرفت که استراحتی چند دقیقه‌ای بدهد تا شروع بخش دوم تمرین. 

 

در حین استراحت گروه به سراغ چند نفر رفتم؛ بخش مربوط به مهدی پاکدل که در این اثر رستم خواهد بود را بخوانید:

 

بهرام رادان پروژه سی

 

 

 

 

 

 

*من عید امسال در یک ویدئو کلیپ با نام "ابر می‌بارد" بازی کردم که یک قطعه موسیقیایی بود، ساخته سهراب پورناظری با صدای همایون شجریان. بعد از بازی من در آن نماهنگ، آقای پورناظری با من تماس گرفتند و پیشنهاد حضورم در این نمایش را مطرح کردند. ایشان گفتند ما می‌خواهیم یک تئاتر-موسیقی بر اساس شاهنامه کار کنیم، می‌آیید؟ من گفتم با کمال میل. در نتیجه من برای بازی در نقش رستم به گروه پیوستم و تمرینات ما با اصغر دشتی آغاز شد.

 

 

*نسل جدید جذب سریالی چون Game of Thrones می‌شود اما نمی‌داند این سریال گرته‌برداری از همین اسطوره‌های ایرانی است.

پروژه سی + مهدی پاکدل

 

*تجربه موسیقی-تئاتر "سی"، اولین تجربه، به این شکل در تئاتر نیست و قبلاً خانم صابری، آقای رحمانیان و دیگر دوستان چنین تجربه‌هایی را داشته‌اند. ما ادعای اولین بودن را در این پروژه نداریم و تمام سعی‌مان این است که یک کار منسجم و منظم با ترکیب موسیقی، تئاتر و مولتی‌مدیا ایجاد کنیم که تصاویر خوشایندی داشته باشد و به دل مردم بنشیند. در چنین تجربه‌هایی همانطور‌ که کار برای گروه بازیگران سخت است، برای گروه موسیقی هم سختی‌های خودش را دارد چون آن‌ها هم باید سعی کنند وارد ساختار دراماتیک نمایش شوند.

 

*طبیعتاً امکان‌پذیر نیست صدای یک انسان در محیطی باز به گوش 4 هزار نفر برسد. به همین خاطر یک سری کارها انجام شده که صدای بازیگران از طریق میکروفن تقویت شود و به شکل رساتری به گوش مخاطبان برسد.

پروژه سی

تمرینات گروه با اینکه ساعت از 10 شب گذشته دوباره از سر گرفته می‌شود. گروه موسیقی در حال تمرینات خود هستند و گروه تئاتر نیز مشغول تمرین می‌شوند. گروه پروژه "سی" را با آرزوی موفقیت برای آنها ترک می‌کنم و منتظر هستم تا این تجربه عجیب، نمایشی - موسیقایی را در روزهای آینده شاهد باشیم. تجربه‌ای که می تواند سرآغاز فعالیت‌های جدید در حوزه آثار شنیداری و دیداری باشد.

 

 

همایون شجریان مهدی پاکدل بهرام رادان سحر دولتشاهی پروژه سی حسین صوفی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین