کد خبر: 7210 A

کریستف رضاعی «هیچ و کمال» می‌نوازد/ شنیدن پرویز تناولی و مجسمه‌هایش

کریستف رضاعی  «هیچ و کمال» می‌نوازد/ شنیدن پرویز تناولی و مجسمه‌هایش

نشست خبری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی ،مجسمه ساز خاص ایران با شنیدنی های جالبی همراه بود؛ اتفاقی نادر برای یک هنرمند زنده در ایران.

ایران آرت: کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی با اجرای آثاری از کریستف رضاعی، پیمان یزدانیان و مازیار یونسی توسط ارکستر سمفونیک آی‌سو در تالار وحدت برگزار می‌شود. نشست خبری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی صبح امروز (شنبه 3 تیر) با حضور کریستف رضاعی (آهنگساز) ، مازیار یونسی (رهبر ارکستر آیسو)، رامین صدیقی (مدیر موسسه هرمس) و بهزاد حاتم (مدیر موسسه پری صفا) در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، رامین صدیقی مدیر (موسسه هرمس) با اشاره به جزییات کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی گفت: این رویداد جزو رویداد بزرگ نمایش شیرهای ایرانی استاد پرویز تناولی است که به همت بنیاد پری صفا به سرپرستی بهزاد حاتم در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود و این کنسرت نیز در راستای برگزاری نمایشگاه طی روزهای ١٢ و ١٤ تیر در تالار وحدت تهران میزبان علاقه مندان موسیقی خواهد بود.

وی در ادامه افزود: البته پیش از این قرار بود قطعاتی به تعدادی از هنرمندان حوزه موسیقی سفارش داده شود اما با گپ و گفت‌هایی که داشتیم، کریستف رضاعی، پیمان یزدانی و مازیار یونسی هنرمندان منتخب ما برای اجرای این کنسرت بودند که قرار شد هر یک اثری با موضوع نمایشگاه به همراهی یک آنسامبل بزرگ بسازند.

کریستف رضاعی به عنوان یکی از آهنگسازان این پروژه گفت : قضیه برگزاری کنسرت بزرگداشت پرویز تناولی از چهار ماه پیش شروع شد و ذهنیت برای ساخت این کار در مسیر خوبی قرار گرفت که واقعا برای من هیجان انگیز است. البته شناخت من از پرویز تناولی شناختی دورادور از جذابیت‌ها و ابهت کارها و پرسوناژ پرویز تناولی بود که برای ساخت موسیقی این کنسرت درباره او بسیار تاثیرگذار بود. ضمن اینکه دیداری که ما با پرویز تناولی داشتیم به من کمک کرد تا شخصیت او را بیشتر بشناسم البته که کارهای قبلی او در عرصه مجسمه‌سازی به اندازه‌ای کافی بود تا منبعی برای ساخت یک قطعه موسیقایی پیدا کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: کاری که از من در این کنسرت اجرا می‌شود در قالب دو موومان با نام‌های «هیچ و کمال» و «شیرها» ساخته شده است که در موومان اول کار بر اساس جرقه خلق هنرمند از مرحله کمال به «هیچ» رسیدن است. در واقع این «هیچ» همان عنصر معروف کارهای استاد تناولی است که این بار ما با بازیگوشی که با دو عنصر «هیچ» و «سکوت» داشته‌ایم تلاش کردم بیشتر حرف درونی هنرمند را به مخاطب ارائه دهم.

 در ادامه افزود: در واقع موومان اول بیشتر متمرکز روی بخش بزرگداشت استاد تناولی است. در موومان دوم که با عنوان «شیرها» ساخته شده پیچیدگی‌های ذهن هنرمند بر اساس استفاده از سازهای بادی برنجی به گوش شنیداری مخاطب ارائه می‌شود. ضمن اینکه ما در این فضا از «شیر» که در تاریخ ما به لحاظ سمبلیک سابقه زیادی دارد و پرویز تناولی نیز در آثارش به آن توجه کرده، تمرکز بیشتری داشتیم. البته که سختی کار در جایی است که مخاطب هیچ سابقه شنیداری از عناصر «شیرها» و «هیچ» ندارد به همین جهت مدیریت در چنین فضایی توسط ارکستر کار بسیار سختی است که مازیار یونسی به عنوان رهبر ارکستر آی سو به آن توجه زیادی داشته است.

مازیار یونسی آهنگساز و رهبر ارکستر آی سو نیز درباره این کنسرت گفت: برای این کنسرت من در دو بخش آثارم را ارائه خواهم داد که در بخش اول آثار خلق شده استاد تناولی و در بخش دوم تحقیقات مختلف این هنرمند در هنر بومی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. به هر حال نزدیک شدن آثار پرویز تناولی به المان‌ها و نشانه‌های بومی ایران است که او را تبدیل به هنرمند خاصی می‌کند که از هنر بومی خوراک می‌گیرد و در پویایی آن تلاش می‌کند. موضوعی که من سعی کردم از این فضا استفاده بهینه‌ای داشته باشم.

در بخش دیگری از این نشست درباره اثر پیمان یزدانیان که قرار است در این کنسرت اجرا شود نیز گفت: آنچه که پیمان یزدانیان برای این کنسرت طراحی کرده یک پوئم سمفونی است که بر اساس حال آهنگساز به جلو هدایت می‌شود. او در این فضا تلاش کرده که با معرفی نکردن عنوان موومان‌ها موسیقی را به مخاطب القا کند تا برداشتی بدون هیچ پیش زمینه‌ای صورت گیرد و فکر می‌کنم فضا به صورتی طراحی شده که می‌تواند برای مخاطب جالب توجه باشد.

وی در ادامه افزود: یکی از نکات جالب توجه این کنسرت و آثار آهنگسازان آن که کاملا اتفاقی و بدون هیچ گونه برنامه ریزی صورت گرفت نگاهی متفاوت هر سه هنرمند به زاویه ای از شخصیت هنری پرویز تناولی بود که از این موضوع بسیار خوشحالم چرا که کریستف رضاعی با نگاه به هنرمند و سپس «شیرها»، مازیار یونسی با نگاه به سوژه پرویز تناولی و پیمان یزدانیان با نگاه به «شیر» به عنوان یک نماد هویتی از تاریخ که تا به امروز سمبل بحران هویت است فضایی متفاوتی را به وجود آوردند که از نظر من بسیار جالب توجه است.

کریستف رضاعی نیز گفت: اینکه سه موزیسین در خدمت یک هنرمند غیرموزیسین و در قید حیات فعالیت کرده‌اند برای ما موضوع بسیار جذابی بود؛ علاوه بر اینها حضور در این فضا یک کار حسی و دلی بود که از یک جرقه فکری شروع شد به همین جهت نمی‌توانیم روی آینده چنین کارهایی برای دیگر هنرمندان فکر مشخصی داشته باشیم.ب

هزاد حاتم، مجموعه دار شناخته شده و کیوریتور نمایشگاه "شیرهای ایران" پرویز تناولی هم در مورد شکل‌گیری این پروژه گفت: دو نکته در این کار وجود دارد. اول به یاد همسر درگذشته‌ام که کار او موسیقی بود و همیشه دلش می‌خواست به هنرمندان برای آفرینش آثارشان کمک کند. از طرف دیگر سال گذشته آقای تناولی از من دعوت کرد تا نمایشگاهش را کیوریت کنم. با توجه به اینکه او هنرمند محبوب همسرم بود فکر کردم بهتر است نخستین برنامه بنیاد ما این باشد که موسیقی هم در کنار این نمایشگاه وجود داشته باشد.

حاتم ادامه داد: هدف بنیاد پری صفا این است که به هر شکلی که می‌تواند برای به وجود آمدن موسیقی کمک کند. بنابراین در کنار این نوع فعالیتی که می‌کنیم، زمینی خریداری کرده و قصد داریم یک سالن تخصصی موسیقی مدرن احداث کنیم تا محلی باشد برای فعالیت موسیقیدان‌های مدرن، معاصر و آوانگارد. کشور ما استعدادهای بسیار درخشانی در این زمینه دارد و همانطور که موسسه هرمس سالها در این زمینه فعالیت کرد حالا من هم قصد دارم گوشهای از این کار را به دست بگیرم.

 

 

پرویز تناولی کریستف رضاعی مازیار یونسی بزرگداشت پرویز تناولی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین