کد خبر: 7018 A

سحر دولتشاهی:رودابه‌‌؛ مهدی پاکدل : رستم؛ شجریان : فردوسی

سحر دولتشاهی:رودابه‌‌؛ مهدی پاکدل : رستم؛  شجریان : فردوسی

درام موسیقایی هیجان انگیزی در راه است.

ایران آرت : درام موسیقی" سی"  با کارگردانی اصغر دشتی، نویسندگی نغمه ثمینی، آهنگسازی سهراب پورناظری، خوانندگی همایون شجریان، بازی های سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل ،امیر جدیدی و تهیه کنندگی محمدحسین توتونچیان از ۱۵ مردادماه امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد تهران روی صحنه می رود.

در نشست خبری این پروژه، نغمه ثمینی نویسنده این اثر گفت: قریب به ۹ ماه پیش سهراب پورناظری با اشتیاق بسیار فراوانی که داشت برای اولین بار درباره پروژه «سی» با من صحبت کرد. بعد از برگزاری جلسات پی در پی به شکلی از اجرا رسیدیم که می توان آن را به نوعی «درام موسیقایی» نامید. پروژه ای که نه به طور کامل موسیقی است و نه به طور کامل می توان آن را تئاتر نامید، بلکه به نظر من می تواند فضایی برای متصل شدن موسیقی و تئاتر در کنار یکدیگر باشد. ما نگارش پروژه را از داستان زال و رودابه آغاز کردیم و کار را با داستان های دیگر ادامه دادیم تا امروز که متن نمایش داغِ داغ به مرحله نهایی رسیده است.

وی ادامه داد: نگارش پروژه «سی» دومین اثر اقتباسی من بعد از نگارش نمایشنامه «اسب های آسمان خاکستری می بارد» است که حدود ۱۰ سال پیش روی صحنه های تئاتر حضور داشت و حالا بسیار خوشحالم که این تجربه دوم که همایون شجریان آتش اشتیاق آن را برای من آورد دستمایه تولید یک اثری شد که تابستان امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به صحنه می رود.

سحر دولتشاهی بازیگر نقش رودابه تاکید کرد: حضور من در این پروژه باعث شد که نسبت به شاهنامه فردوسی دغدغه مندتر شوم و به این اثر ارزشمند ادبیات فارسی کشورمان بسیار متمرکز تر نگاه کنم.

دولتشاهی درباره تفاوت این نقش با دیگر نقش‌های تئاتری‌اش گفت: من هنوز متن را ندیدم و چیزی از آن نمی‌دانم و تجربه جدیدی برایم محسوب می‌شود.

مهدی پاکدل هم که قرار است در پروژه «سی» ایفاگر نقش رستم باشد، توضیح داد: بسیار خوشحالم که در کشورم ایران شاهد اجرای پروژه ای به این گستردگی و جذابیت هستم و بی نهایت خوشحال تر که سازندگان اثر سراغ گنجینه ای از ادبیات فارسی ایران رفتند که من جزوی از آنها هستم.

امیر جدیدی نیز گفت: امیدوارم این کار بتواند حرکتی باشد تا مردم سرزمین ما با تمام وجودشان با موضوع آفرینش شاهنامه آشنا شوند

همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی هم در این مراسم که در حضور پرتعداد اهالی رسانه برگزار شد با بیان اینکه نقطه مرکزی پروژه «سی» شاهنامه فردوسی است، عنوان کرد: شما در این اثر شاهد اجرای اثری برگرفته از شاهنامه فردوسی خواهید بود. ما در این مجال کوشش کردیم علاوه بر اجرای تصنیف ها و موسیقی های مختلف و اشعار بزرگان ادبیات فارسی قطعه هایی چون «ابر می بارد» و «آهای خبردار» را هم در درون کار بگنجانیم که بی ارتباط با موضوع و محتوای در نظر گرفته شده نیست چرا که برای اجرای این پروژه سورپرایزهایی داریم که ترجیح می دهم تا روز اجرا به آن اشاره ای نکنیم.

موسیقی پروژه‌

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است کاری کنیم که نسل های مختلف مخاطبان از شنیدن موسیقی مرتبط با شاهنامه فردوسی با تمام وجود لذت ببرند و شما در کنسرت ما خواهید دید که فرم های موسیقی انتخاب شده هم در این راستا بوده که امیدوارم سنین مختلف مخاطبان از شنیدن و دیدن آن لذت ببرند. به هر حال پروژه «سی» برای من پروژه بسیار بزرگی است که قطعا با کنسرت های قبلی ام تفاوت دارد چرا که کار نویی است و من واقعا هیجان زده هستم که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. البته از اینکه فضای کنسرت در جایی همچون مجموعه سعدآباد اجرا می شود خوشحالم زیرا این کار فقط می توانست در چنین فضایی اجرا شود که جا دارد از همکاری مسئولان این مجموعه قدردانی کنم.

قیمت بلیت های سی از ۲۵ تا ۱۹۵ هزار تومان از طریق سامانه های «ایران کنسرت» و «می رسی» عرضه می شود

شجریان درباره قیمت گران بلیت هم تاکید کرد: حضور اسپانسر این برنامه در ماجرای بلیت فروشی تاثیر نداشته که بخواهیم بگوییم قیمت ۱۹۵ هزار تومان پروژه به همین جهت بوده است. البته بخش هایی از هزینه های این پروژه برای ما واقعا غیرقابل تحمل بود کما اینکه تمام تمهیدات به گونه ای است که همه چیز در بهترین شکل ممکن پیش روی مخاطب اجرا شود. البته که در قیمت گذاری بلیت ها حداقل ها همواره واقعی تر از حداکثرهاست چرا که بخشی از این بلیت ها با قیمت حداکثری اهدایی است، بنابراین بهتر است به نسبت میانگین قیمت بلیت ها نگاه کنیم. البته محمدحسین توتونچیان به عنوان مدیر پروژه کمک بسیار ارزشمندی به ما کرد که من واقعا قدردان او هستم.

سهراب پورناظری آهنگساز و ایده پرداز پروژه «سی» هم در این نشست خبری توضیح داد: ما در ادامه تورهای کنسرتی که در تهران و شهرهای مختلف داشتیم همواره دنبال پروژه هایی بودیم که صرفا اجرای یک موسیقی نباشد و بتواند روی جامعه نیز تاثیرگذاری خود را داشته باشد. حتی بعد از اینکه برای ثبت ملی «ربنا» استاد شجریان به سازمان میراث فرهنگی رفته بودیم مدیران این نهاد حمایت های بسیار خوبی داشتند تا بتوانیم این برنامه های فرهنگی را گسترش دهیم. اتفاقا ما در همین راستا دنبال برگزاری ویژه های برنامه هایی چون «شب حافظ»، «شب سعدی»، «شب مولانا» بودیم که بتوانیم در چارچوب آن علاوه بر اجرای موسیقی اصیل ایرانی از جلوه ها و روایت های تصویری نیز استفاده کنیم.

این هنرمند گفت: در همین راستا و پس از این تصمیم، جلساتی را هم با حمید نعمت الله کارگردان سینما برگزار کردیم تا بتوانیم با همراهی او از این جلوه های تصویری در قالب مدیوم سینما استفاده کنیم اما نتیجه این جلسات بود که به ما پیشنهاد داد علاوه بر حضور تصویر از عناصر هنری دیگری چون تئاتر نیز برای اجرای ایده هایمان استفاده کنیم اینکه ضمن حضور سینما در اجراها، فضا به گونه ای طراحی شود که تئاتر، بازیگری و تکنولوژی هم حضور داشته باشند و این چنین شد که هسته اصلی کار شکل گرفت که جا دارد از حمید نعمت الله و تهمورس پورناظری که کمک بسیار زیادی در همین چارچوب به ما کردند تشکر کنم. به هر حال وقتی جلسه های متعددی با خانم نغمه ثمینی برگزار شد به این نتیجه رسیدم که با استفاده از یک متن توانمند نمایشی با قلم این نویسنده ارزشمند از ویدیومپینگ در انتهای صفحه با حال و هوایی بسیار متفاوت و مولفه هایی چون تئاتر فضای کار جلو ببریم که در این راه سعادت آشنایی با علی اصغر دشتی پیش آمد و بازیگران نیز به گروه ملحق شدند.

 

 

همایون شجریان سهراب پورناظری پروژه سی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین