کد خبر: 5392 A

اعلام موضع هنرمندان موسیقی راک و تلفیقی درباره انتخابات

اعلام موضع هنرمندان موسیقی راک و تلفیقی درباره انتخابات

هنرمندان موسیقی راک و تلفیقی از «پالت» تا «بمرانی» موضع خود در انتخابات پیش رو را اعلام کردند.

ایران آرت:  با نزدیک‌شدن به ٢٩ اردیبهشت، طیف‌های بیشتری از هنرمندان حمایت خود را از حسن روحانی اعلام می‌کنند. کریستف رضاعى، پیمان یزدانیان، علیرضا قربانی، شهرام ناظری، بابک چمن‌آرا، اعضای گروه موسیقی بمرانی، اعضای گروه موسیقی راک گره، اعضای گروه کاسته، حسام اینانلو، اعضای گروه موسیقی دال، رام، اعضای گروه پالت، حمیدرضا آفریده، هومن جاوید، ماکان اشگوری، آرش وطنخواه، اعضای گروه چارتار، داریوش پیرنیاکان، پرى ملکى، دارا دارایى، حجت اشرف‌زاده، وحید تاج، پیروز ارجمند، حسین پرنیا، سامان احتشامى، مسعود شعارى، على بوستان، پوریا اخواص، سیدعباس سجادى، مازیار یونسی (رهبر ارکستر و نوازنده پیانو)، علی زند وکیل ، کیان پورتراب و... تنها شماری از اهالی موسیقی هستند که تا این لحظه حمایت خود را از حسن روحانی اعلام کرده‌اند. روزنامه شرق نوشته است:  در روز‌های گذشته هم شماری از موسیقی‌دانان راک و جَز با اعلام اینکه به حسن روحانی رأی می‌دهند دلایل خود را از این تصمیم رسانه‌ای کردند. رامین صدیقی (مدیر نشر هرمس) در مطلبی در اینستاگرامش نوشت: «در چهار ماه اخیر، اتریش، هلند و فرانسه به افراطی‌ها نه گفتند و به اعتدال رأی دادند. من هم مثل هر دوره و در حد بضاعتی که داریم دوباره به پیشرفت در قالب استمرارِ اعتدال رأی می‌دهم».

بهزاد عمرانی، خواننده گروه بمرانی، می‌گوید: «چیزی که می‌بینیم این است که در دولت فعلی هم اتفاقات فرهنگی گسترده‌ای افتاده. همین که به جشنواره فجر بخش تلفیقی اضافه شده، نشان می‌دهد که یک جریانی شروع شده است. آلبوم «گذشتن و رفتن پیوسته» سرعت قابل‌توجهی در پروسه گرفتن مجوز طی کرد. قدیم‌ها این‌طوری بود که یک آلبوم یک ماه در ارشاد می‌ماند، ولی ما با کمترین اصطکاک از لحاظ گرفتن مجوز، دو ماه درگیر آن بودیم. همین‌طور برای کنسرت‌هایی که دادیم به مشکل خاصی برنخوردیم. همکاری بیشتر شده و اهمیت بیشتری به ساخت برنامه‌هایی راجع به موسیقی، به‌تصویرکشیدن موسیقی و رساندن آن به گوش مردم داده شده است. در فروشگاه‌های موسیقی گزینه‌ها و دسته‌بندی‌ها بیشتر شده و مردم می‌توانند موسیقی‌های متنوع‌تری گوش کنند و سلیقه‌شان گسترده‌تر شود و انتخاب‌های بیشتری داشته باشند. اینکه نسبت به قبل آدم‌های بیشتری بمرانی گوش می‌کنند، به‌خاطر این است که در فروشگاه‌ها وجود دارد و می‌توانند انتخاب کنند؛ یعنی تصمیم‌هایی که در سه، چهار سال اخیر گرفته شده، تأثیرات خیلی زیادی داشته».

همایون مجدزاده (سرپرست گروه راک تلفیقی کهت‌میان و نوازنده گیتار الکتریک)، هم در اینستاگرامش چنین نوشت: «سال ١٣٩٤ به درخواست مسئولان به دفتر موسیقی رفتم و در عین نا‌امیدی، مجوز کنسرت کهت‌میان را بعد از ١٠ سال گرفتم. این آغاز کنسرت‌های بعدی بود. نخستین اجرای ما، برگزاری دو سانس کنسرت در سالن ایوان شمس بود. بلیت‌های این اجرا تمام شد و ما کنسرت را تمدید کردیم، اما کنسرت توسط مسئولان تالار لغو شد. درخصوص این لغو، هیچ توضیحی به ما داده نشد. حتی دفتر موسیقی هم لغو کنسرت را پیگیری کرد، اما جوابی داده نشد. دلیل این بود که ایوان شمس و صدها سالن کنسرت دیگر در شهر تهران، زیر نظر شهرداریِ آقای قالیباف هستند و از دفتر موسیقی دستور نمی‌گیرند. درهای این سالن‌ها به روی ما بسته است. اجرای ما از طرف دفتر موسیقی لغو نشده بود. شهرداری اجرا را لغو کرده بود. به پیشنهاد دفتر موسیقی، اجرای بعدی در سالن برج آزادی انجام شد. واقعیت این است که سالن‌های بسیار کمی مانند سالن آزادی تحت نظر وزارت ارشاد هستند و ما می‌توانیم در آنها اجرا کنیم. اجرای موسیقی خصوصا موسیقی غیرسنتی و پاپ در بقیه سالن‌هایی که متعلق به شهرداری است، ممنوع‌اند. من از سال ١٣٨١ با کنسرت گروه‌های اکسیر و کهت‌میان، تا امروز درگیر فضای موسیقی راک و متال بوده‌ام. آغاز این اجراها در دوران سیدمحمد خاتمی بود. با تغییر سیستم، جریان موسیقی و کنسرت‌ها لغو شد و ما به مدت یک دهه فعالیت رسمی نداشتیم. یک دهه از عمر من و بقیه بچه‌های هم‌دوره من، به ناامیدی و منفعل‌بودن گذشت. در طول این سال‌ها صدها عنوان بی‌ربط و ناروا به ما نسبت داده شد. تعداد زیادی از موسیقی‌دان‌های خوب از ایران رفتند و عده زیادی نیز، از فعالیت در حوزه موسیقی دست کشیدند. دولت حسن روحانی زمینه فعالیت برای موسیقی‌های دیگری به‌جز پاپ و سنتی را فراهم کرد. شاید هیچ‌وقت در این کشور، این جریان موسیقی تا این حد پویا نبوده و مورد حمایت قرار نگرفته است. از همه شما دوستانی که به نحوی با موسیقی ارتباط دارید، گروه‌های موسیقی فعال، دوستانی که مشغول تمرین برای کنسرت و ارائه آلبوم هستند، دوستداران و شنونده‌های موسیقی می‌خواهم که در انتخابات شرکت کنید و با رأی به حسن روحانی، به ادامه جریان فعال موسیقی، انرژی و امید رأی بدهید».

فرشید اعرابی (نوازنده گیتار الکتریک) هم با درج عکس حسن روحانی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «چشم و گوشم از نقد و انتقاد پر است. رأی می‌دهم. یادمان نرود در دوره‌ پیش با ورود دولت جدید تمام فرهنگ‌سرا‌ها تعطیل شدند. روزی سه‌بار از اماکن به آموزشگاه‌های موسیقی می‌آمدند. نمی‌شد اسم موسیقی راک را در وزارت ارشاد بر زبان آورد. یادمان نرود در دو سال گذشته، چند کنسرت راک و متال برگزار شد. دوستان عزیزم این آخرین فرصت ماست. آن را از دست ندهیم».

نیما نواپور (نوازنده موسیقی راک) دیگر هنرمندی بود که در اینستاگرامش از رأی‌دادن به روحانی و دلایلش گفت: «ما همگی از مشکلات و شرایط کشور آگاهیم. به نظر من؛ گرچه وضعیت هنرمندان در سال گذشته به طور کامل راضی‌کننده نبوده، اما به‌طور نسبی روند روبه‌جلویی داشته است».

 

انتخابات پالت کریستف رضاعی بمرانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین