کد خبر: 4958 A

مدیر عامل خانه موسیقی: برخورد با موسیقی ملوک‌الطوایفی است!

مدیر عامل خانه موسیقی: برخورد با موسیقی ملوک‌الطوایفی است!

به بانوان اجازه تحصیل در رشته موسیقی داده می شود اما آنان اجازه فعالیت ندارند و در تعدادی از استان ها بانوان اجازه فعالیت ندارند

ایران آرت: جلسه مشترک هیات مدیره خانه موسیقی و هنرمندان موسیقی با کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خانه موسیقی برگزار شد که طی آن در مورد تصویب سندی برای موسیقی و ایجاد وحدت رویه در برخورد با موسیقی و نیز پرونده ساز کمانچه در یونسکو صحبت‌هایی مطرح شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گفت: هنوز فضای مبهمی درباره موسیقی در کشور وجود دارد و حتی یک سطر قانون و مصوبه درباره موسیقی نداریم.

وی بیان کرد: کمیسیون هنر و معماری بیش از دو سال موضوع سند موسیقی را پیگیری کرد و با نظرات هنرمندان و کارشناسان موسیقی سندی را تدوین کرد. در حال حاضر مسئولیت تدوین نهایی سند موسیقی به عهده کمیسیون هنر و معماری است و همه پیش نویس هایی که برای سند موسیقی تهیه شده در اختیار این کمیسیون است.

ایمانی خوشخو ادامه داد: در سند موسیقی یک نگاه اساسی و اصولی مورد توجه است تا با تصویب آن چند مساله اساسی موسیقی کشور برطرف شود و قرار نیست در این سند همه جزییات موسیقی بیان شود. با توجه به تجربه سند معماری و شیوه بررسی اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی، سند موسیقی با نگاه اصولی و به طور مختصر برای ارائه به شورا آماده می شود.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی، نیز در این نشست گفت: مسایل موسیقی که کم و بیش در این سال ها وجود داشته و دارد در کمیسیون هنر و معماری هم بررسی شده و به همین منظور سند موسیقی تدوین شده است. ما در موسیقی وحدت رویه نداریم، با موسیقی برخورد ملوک الطوایفی می شود و هر مسئولی با سلیقه خود با موسیقی برخورد می کند. این وضعیت امنیت شغلی و روانی هنرمندان را تهدید می کند و هنرمندان از حق طبیعی خود محروم می شوند. به بانوان اجازه تحصیل در رشته موسیقی داده می شود اما آنان اجازه فعالیت ندارند و در تعدادی از استان ها بانوان اجازه فعالیت ندارند و گاهی با بانوان نوازنده برخوردهای ناشایستی شده که آسیب های آن تا سال ها از اذهان پاک نمی شود.

همچنین داریوش پیرنیاکان در این نشست با اشاره به تهیه پرونده ثبت ساز کمانچه در یونسکو گفت: ۶ سال پیش کشور آذربایجان پرونده ساز تار را بدون اینکه ما اطلاع داشته باشیم به یونسکو ارسال کرد. سازمان یونسکو معمولا از کشورهای عضو نظر می خواهد که نماینده ایران سکوت کرد. درباره ثبت ساز کمانچه که مسئولیت پرونده ثبت آن را دارم، پرونده ثبت کمانچه تهیه شده و به یونسکو ارسال شده که کشور آذربایجان اعتراض کرده است. اما ثبت پرونده ساز کمانچه در یونسکو به نام دو کشور ایران و آذربایجان با محوریت ایران خواهد بود و تلاش می کنیم که محور در ثبت کمانچه در یونسکو ایران باشد.

 

 

 

داریوش پیرنیاکان کمیسیون هنر و معماری محمدحسین ایمانی خوشخو حمیدرضا نوربخش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین