کد خبر: 43589 A

پدر صدای سینتی‌سایزر درگذشت

پدر صدای سینتی‌سایزر درگذشت

آهنگساز، رهبر ارکستر و پیشگام موسیقی الکترونیک که صدای سینتی‌سایزر را به جهانیان معرفی کرد، در 97 سالگی درگذشت.

ایران آرت: گرشون کینگزلی پدر صدای "سینتی‌سایزر" که در محبوبیت و معروفیت این صدای الکترونیکی موسیقی نقش محوری و اساسی داشت، در منزلش در نیویورک درگذشت.

 "گرشون کینگزلی" آهنگساز، رهبر ارکستر و پیشگام موسیقی الکترونیک برای ساخت موسیقی "صدایی نو در حیات وحش" جایزه "امی" را کسب کرد. او همچنین دو جایزه "کلیو اواردز" را برای نوآوری در خلق موسیقی برای آگهی‌های تلویزیونی بدست آورد.

او همچنین ۱۰ آهنگ موفق معروف به "پاپ کورن" را خلق کرد که نقش بسزایی در شهرت و محبوبیت وی داشت. او این مجموعه را در سال ۱۹۶۹ ضبط کرد و در سال ۱۹۷۲ در فهرست ۱۰۰ اثر برتر بیلبورد، رتبه ۹ را کسب کرد. این اثر در زمان خود حداقل در ۶ کشور رتبه نخست بهترین آهنگ را ازآن خود کرد.

در سال ۲۰۰۵ نسخه‌ای دیگر از این اثر منتشر شد و توانست در تعدادی از کشورها رتبه نخست برترین آهنگ را کسب کند.

کینگزلی در سال ۲۰۱۸ اثر "گرامافون زرد۱۲" را برای روز جهانی ضبط موسیقی منتشر کرد.

کینگزلی همچنین آهنگ "باروک هوداون" را برای رژه اصلی خیابان "مِین" پارک‌های دیزنی آهنگسازی کرد.

2

به گزارش فارس، کینگزلی در سال ۱۹۲۲ در آلمان به دنیا آمد. سال ۱۹۴۶ به نیویورک رفت و پس از آن در کنسرواتوار موسیقی لس‌آنجلس مشغول به کار شد.

زمانیکه در سال ۱۹۵۵ به نیویورک بازگشت به عنوان مدیر موسیقی یکی از تولیدات تئاتر برادوِی با بازی نابغه هنرپیشگی تئاتر و سینما "لارنس اولیویه" منصوب شد.

در سال ۱۹۵۸ نامزد بهترین مدیر تئاتر موزیکال "جایزه تونی" در برادوی بخاطر نمایشنامه "خودکار عمه جان" ( La Plume de Ma Tante) شد.

او طی سالیان متمادی آثار موسیقایی برای نمایشنامه‌های اجرایی داخل و خارج تئاتر برادوی از جمله "پورگی و بِس" "جامائیکا" "ارنست عاشق" و "پرواز طُرقه"(پرنده سیاه) خلق کرد. او در طول این فعالیت‌ها موفق به دریافت دو جایزه "اُبی" برای آثار تئاتری خارج از برادوی شد.

در سال ۱۹۷۰، کینگزلی نخستین "کوارتت موگ" را تشکیل داد، یک گروه چهار سینتی سایزری که تلاشی پیشگامانه برای ورود موسیقی الکترونیکی به سالن‌های موسیقی کلاسیک بود.

 

 

موسیقی نوازنده آهنگ سینتی سایزر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین