کد خبر: 43036 A

اتهام نژاد پرستی به خواننده ایرانی/ جنجال افغان‌ها در کنسرت واشنگتن

اتهام نژاد پرستی به خواننده ایرانی/ جنجال افغان‌ها در کنسرت واشنگتن

شماری از شرکت‌کنندگان افغان کنسرت شادمهر عقیلی، آوازخوان ایرانی در واشنگن پایتخت آمریکا شکایت کرده‌اند که شادمهر در جریان کنسرتش گفته "اگر ایرانی نیستید، برید بیرون"

ایران آرت، زینب آوین، گزارشگر پیشین بی‌بی‌سی که در این کنسرت با شوهرش شرکت داشته، گفت: "ما در صف چهارم نشسته بودیم شادمهر پس از پایان آهنگ مشهور "ای ایران" در میکروفون بلند گفت که اگر ایرانی نیستید، برید بیرون. من به شوهرم نگاه کردم که مشغول موبایلش بود و گفتم شنیدی چه گفت؟ گفت نه من متوجه نشدم، گفتم فکر کنم گفت اگر ایرانی نیستید، برید بیرون. شوهرم گفت نه امکان نداره چنین چیزی گفته باشه."

زینب گفت ابتدا او فکر کرد ممکن است اشتباه شنیده باشد اما به زودی متوجه شد که یک خانم، با شوهرش، خواهرش و پسرش از صف جلو کنسرت را ترک کردند و بعدا هم در شبکه‌های اجتماعی شکایت دیگر شرکت‌کنندگان افغان و ایرانی را دیده و مطمین شده که شادمهر همین جمله را گفته "اگر ایرانی نیستید، برید بیرون."

به گزارش سیمرغ، این اظهارات شادمهر به سرعت در میان کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و شماری از آنها که از علاقمندان شادمهر هستند به انتقاد از او پرداختند.

شادمهر در پیام فیسبوکی به این انتقادها پاسخ داده و نوشته که او تنها خطاب به خانمی که "به من گفت حق ندارم آهنگ ای ایران را اجرا کنم، گفتم که اگر مایل نیستید، سالن را ترک کنید."

شادمهر نوشته: "من ناراحت از این برخورد که آن را نوعی بی‌احترامی دیدم، تنها به این شخص خاص گفتم اگر مایل نیستید گوش کنید، سالن را ترک کنید. مخاطب من تنها این شخص خاص بود که میان اجرا به من اعتراض کرد. نه مخاطب من همه سالن بودند و نه خاستگاه من نوعی نگاه حذفی نسبت به کسانی است که ایرانی نیستند."

"ای ایران" نام یکی از مشهورترین سرودهای میهنی و ملی‌گرایانه ساخته روح‌الله خالقی است که به سرود ملی غیررسمی ایرانیان هم معروف است.

شادمهر نوشته: "هدف از اجرای این سرود، همدردی با هموطنانم که در شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی کنونی باید زندگی‌شان را بگذرانند است و من در این شرایط از مخاطبم انتظار همدلی و همدردی با ترانه‌ای داشتم که تبدیل به ترانه همدلی با مشکلات ایرانیان شده است."

فوزی افشار، خواهر خانم افغانی که شادمهر در مورد صحبت او نوشته، به بی‌بی‌سی گفت که او هم در کنار خواهرش در صف اول کنسرت بوده. خانم افشار گفت: "وقتی آهنگ ای ایران پایان یافت، خواهرم باز ذوق صدا زد که شادمهر علاقمندان افغان هم داری اینجا و بلافاصله شادمهر بلند در میکروفون پاسخ داد که اگر ایرانی نیستید، برید بیرون."

به همین دلیل خانم افشار و خواهرش این کنسرت را ترک می‌کنند.

با وجود توضیح شادمهر ، کاربران افغان همچنان به انتقادهایشان از شادمهر ادامه داده و شماری از آنها خواهان عذرخواهی او از افغان‌ها شده‌اند.

شادمهر نوشته: "تعلقات زبانی و فرهنگی‌مان هم ما را با هموطنان افغانستانی و تاجیکستانی، هم‎زبان و هم‌فرهنگ و همدل می‌کند."

شادمهر عقیلی
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین