کد خبر: 39305 A

خطر طالبان بود اما زنان موزیسین افغان درخشیدند/ رونمایی از تندیس دختر مالستانی

خطر طالبان بود اما زنان موزیسین افغان درخشیدند/ رونمایی از تندیس دختر مالستانی

در این دور از جشنواره دمبوره، حضور زنان هنرمند چشمگیر به نظر می‌رسید و علاقمندان از اجراهای زنانه استقبال گسترده‌ای کردند.

ایران آرت: بامیانی‌ها برای سومین سال متوالی، جشنواره موسیقی محلی دمبوره را برگزار کردند و این بار در حضور هزاران علاقمند موسیقی از تندیس "آبه میرزا" به عنوان نماد زنانه موسیقی دمبوره رونمایی کردند.

آبه میرزا مشهور به "دختر مالستانی" یکی از زنان ترانه خوان‌ها و دمبوره نوازان قدیمی افغانستان بود. درباره این ترانه خوان، اظهارنظرهای مختلفی شده است و برخی وجود این ترانه خوان محلی را انکار می‌کنند.

سومین جشنواره دمبوره روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شد که در روز دوم جشنواره، هنرمندان در جوار بزرگترین بودای فروریخته جهان (صلصال/ سرخ بت) کنسرت موسیقی محلی داشتند.

برگزارکنندگان جشنواره موسیقی دمبوره به یورونیوز گویند این اولین بار است که نماد زنانه موسیقی محلی رونمایی می شود و هدف از این کار، تشویق زنان هنرمند در عرصه موسیقی است.

4

در این دور از جشنواره دمبوره، حضور زنان هنرمند چشمگیر به نظر می‌رسید و علاقمندان موسیقی از اجرای زنانه موسیقی، استقبال گسترده ای کردند.

وجود ناامنی‌ها و نگرانی از حملات انتحاری باعث شده است که در چند سال اخیر شهروندان افغانستان در گردهمایی های عمومی کمتر شرکت کنند اما ولایت باستانی بامیان از جمله ولایات امن افغانستان است که جشنواره های هنری در آن برگزار می شود.

همزمان با برگزاری این جشنواره، خبرهایی از ناامن شدن کوتاه ترین مسیر دسترسی کابل به بامیان شنیده می شود، طالبان با حمله به ولسوالی جلریز، باعث آوارگی و مهاجرت بسیاری از ساکنان این منطقه به بامیان شدند.

در این جشنواره، هزاران تن از شهروندان افغانستان اعم از زن و مرد و کودکان، جوانان و سالخوردگان شرکت کردند.
 

3

خواننده زن موسیقی بانوان نوازنده زن جشنواره موسیقی جشنواره موسی محلی دمبوره
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین