کد خبر: 39042 A

هنرمند مشهوری که در جنگل کنسرت برگزار کرد/ عکس

هنرمند مشهوری که در جنگل کنسرت برگزار کرد/ عکس

موسیقیدان سرشناس ترک کنسرت ویژه‌ای در جنگل برای هزاران تماشاچی برگزار کرد

ایران آرت: فاضل سای، پیانیست و آهنگساز شهیر ترک، این بار در فضای باز پیانو نواخت تا حساسیت افکار عمومی را نسبت به قطع درختان در جریان استخراج طلا برانگیزد و با کارزاری زیست محیطی همراه شود.

موسیقیدان بلندآوازه ترک، کنسرت ویژه‌ای در فضای باز برای هزاران تماشاچی برگزار کرد؛ این بار در میان درختزاری در حوالی جنگل و نزدیکی معدن طلای "چاناک قلعه".

چاناک قلعه (چناق قلعه) یک قطب گردشگری با اماکن فرهنگی بسیار و ساحلی دلفریب است. شهر باستانی تروی نیز در این استان قرار دارد.

کنسرت به منظور حمایت از شهروندان و کنشگرانی برگزار شد که از اواخر ماه ژوئیه، کارزاری اعتراضی علیه قطع درختان به راه انداخته‌اند. این کمپین هزاران عضو دارد و فعالان آن شکوه می‌کنند که برای استخراج طلا در ارتفاعات "ایدا" درختان بیشتری نسبت به طرح پیش‌بینی شده قطع شده‌اند.

fazil-saydan-su-ve-vicdan-nobetine-destek-konseri-3963-dhaphoto2-5d593e4dcff96

به گزارش دویچه‌وله، هنرمند ترک از طریق توییتر، همگان را به حضور در این کنسرت دعوت کرده بود تا به جلوگیری از "قتل عام طبیعت" کمک کنند. او بعد از پایان اجرا گفت، باید از گیاهان و جانوران حفاظت کرد تا چیزی هم برای نسل‌های بعدی باقی بماند: "ما باید برای حیات بکوشیم."

سای قطعه‌ای را نواخت که مشخصا برای این روز ساخته بود.

دوغانای تولونای، کارشناس جنگلداری و استاد دانشگاه استانبول می‌گوید در اطراف معدن طلا، حدود ۲۰۰ هزار اصله درخت قطع شده‌اند و این به مراتب از پروژه‌ای که در سال ۲۰۱۳ اعلام شد، بالاتر است.

سازمان مردم نهاد "تما" نیز که برای مقابله با فرسایش خاک تلاش می‌کند، به نتیجه مشابهی رسیده و می‌گوید در محوطه‌ای ۲۰۴ هکتاری که رستنگاه و زیستگاه گونه‌های نادری از گیاهان و جانوران است، ۱۹۵هزار درخت را کنده‌اند.

کمپانی کانادایی "آلاموس" و چند شرکت ترکیه‌ای، پیمانکاران استخراج طلا به مدت شش سال در منطقه‌ای به وسعت ۱۵۴۰ هکتار هستند. مسئولان دولتی ترکیه به خبرگزاری رسمی آناتولی گفته‌اند تعداد درختان قطع شده بیشتر از ۱۳۴۰۰ اصله نیست.

کارشناس جنگلداری، تولونای می‌گوید استخراج مواد اولیه در ترکیه در ده سال گذشته شتاب زیادی داشته و تنها در چاناک قلعه، ۳۰ شرکت کوچک و بزرگ برای پروژه‌های معدنی طرح ارائه داده‌اند.

 

کنسرت هنرمند نوازنده فاضل سای
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین