کد خبر: 37287 A

از بزرگ کردن ساسی و تتلو تا مجوز نداشتن آلبوم چاوشی در تلویزیون

از بزرگ کردن ساسی و تتلو تا مجوز نداشتن آلبوم چاوشی در تلویزیون

تنظیم‌کننده آثار محسن چاوشی معتقد است تلاش‌ برای جلوگیری از دیده شدن خواننده‌هایی نظیر ساسی مانکن و تتلو باعث شده آنها بیشتر در مرکز توجه قرار بگیرند.

ایران آرت: فرشاد حسامی آهنگساز، تنظیم‌کننده و خواننده‌ای است که همکاری با مهران مدیری، محمد اصفهانی، محمد علیزاده، فریدون آسرایی، محسن چاوشی و گروه دارکوب را در کارنامه هنری خود دارد. موسیقی شادی در مدارس و مشکلی که ماه گذشته با انتشار ویدئویی از ترانه‌خوانی دانش‌آموزان یک مدرسه آغاز شده است موضوع گفت‌وگو با این موزیسین ایرانی است.

حسامی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا در پاسخ به این پرسش "آیا ضعف و کمبود موسیقی شاد در کشور باعث اقبال کودکان و نوجوانان به موسیقی نامناسب لس‌آنجلسی شده است؟" می‌گوید: این موضوع ربطی به موسیقی مملکت ندارد. سال‌های گذشته قطعه‌ای با صدای محسن چاوشی با شعر مولانا در مدارس پخش می‌شد و بچه‌ها با همان آهنگ شادی می‌کردند و مشکلی وجود نداشت. بچه‌ها باید موسیقی شاد بشنوند تا روحیه بگیرند و اکتیو باشند. مشکلی که به وجود آمد در واقع ناشی از ضعف مدیریتی بود و مسوولان آموزش‌وپرورش و صداوسیما نتوانستند آن را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: در واقع مدیران خواستند جلوی آن را بگیرند غافل از اینکه با حرف زدن درباره یک موضوع غلط درواقع آن را بزرگ و بزرگتر می‌کنیم. هر موضوعی که در صداوسیما و رسانه‌ها دائم درباره‌اش صحبت شود بزرگ می‌شود. در حالی که برای خاموش‌کردن آتش کافی‌ است مانع رسیدن اکسیژن به آن شویم. یعنی اصلا درباره‌اش حرف نزنیم. این اشتباه درباره "تتلو" هم به همین صورت اتفاق افتاد و در اثر مخالفت کردن با این آدم او را بزرگ کردیم. نتیجه این شد: خواننده‌ای که در کارهایش به ارزش‌ها و اعتقادات مردم بی‌احترامی می‌کند و فحشا را وارد موسیقی ما کرده است تبدیل به آدم مهم شد و کنار دست بالاترین مقام‌های مملکتی نشست.

این موزیسین با اشاره به دوگانگی‌هایی که در سیاست‌های فرهنگی خصوصا در بخش موسیقی وجود دارد گفت: گاهی وقتها موسیقی باکیفیتی که من تولید می‌کنم از ارشاد مجوز می‌گیرد و حتی سی دی آن هم به بازار می‌آید اما حق پخش از رادیو و تلویزیون ندارد. خب سوال اینجاست که اگر کار خوب است و مجوز دادی چرا برای پخش از صداسیما خوب نیست؟ مثلا آلبوم جدید محسن چاوشی اجازه پخش از تلویزیون ندارد یا آهنگ "خوشگل عاشق" فریدون آسرایی که از آهنگ‌های پرطرفدار موسیقی پاپ است هیچ وقت از صداوسیما شنیده نشده است. درحالی که یک گروه چیزی حدود یکی دو سال وقت می‌گذارند تا کار خوبی تولید شود؛ حالا این محدودیت‌هایی که معلوم نیست از کجا و به چه دلیل ایجاد شده جلوی کار ما را می‌گیرد و باعث می‌شود خستگی بر تن همه بماند.

وی با اشاره به بودجه محدود در بخش موسیقی کشور گفت: امروز سینمای ما حتی نزدیک به استانداردهای بین‌المللی نیست ولی بودجه‌ای که صرف سینما می‌شود قابل قیاس با موسیقی نیست. فیلم‌های کمدی ما جز لودگی و جوک‌های اینستاگرامی نیست. چرا سخیف‌ترین جک‌ها در سینما گفته می‌شود و میلیون‌ها نفر آن را می‌بینند ولی در شعر و ترانه باید اینهمه سختگیری وجود داشته باشد؟ ابنذالی که آقای فراستی از آن حرف می‌زند کاملا درست است؛ ولی کسی با آن مخالفتی ندارد چون منافع آن مستقیم به جیب عده‌ای می‌رود.

حسامی در ادامه به بی‌توجهی صداوسیما به موسیقی اشاره کرد و گفت: در همین صداوسیما یک برنامه موسیقی داشتیم به نام "ساعت 25" که زمان پخش آن ساعت 1 بامداد بود؛ زمانی که همه خواب هستند. ولی برنامه فوتبال بهترین ساعات شب پخش می‌شود. یعنی فوتبال و سینما مهم‌تر از موسیقی است؟

محسن چاوشی امیر تتلو ساسی مانکن فرشاد حسامی ساسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین