کد خبر: 36987 A

روزی که دنیا برای موسیقی جشن می‌گیرد

روزی که دنیا برای موسیقی جشن می‌گیرد

۲۱ ژوئن همزمان با آغاز تابستان پیش‌تر در فرانسه به عنوان روز جشن موسیقی اعلام شد و بعد کشورهای فرانسه‌زبان هم آن را جشن گرفتند.

ایران آرت: امروز ۲۱ ژوئن روزی است که در نقاط مختلف دنیا برای موسیقی جشن می‌گیرند این روز هرچند در تقویم بین‌المللی رسمی ثبت نشده اما در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود.

رامین صدیقی - ناشر و تهیه‌کننده موسیقی - در این زمینه به ایسنا می‌گوید: ۲۱ ژوئن همزمان با آغاز تابستان پیش‌تر در فرانسه به عنوان روز جشن موسیقی اعلام شد و بعد کشورهای فرانسه‌زبان هم آن را جشن گرفتند.

او ادامه می‌دهد: الان هم در بسیاری کشورها آن را به عنوان روز جشن موسیقی، جشن می‌گیرند اما در تقویم بین‌المللی به شکل رسمی ثبت نشده است.

صدیقی با بیان اینکه موسیقی زنده خیابانی از برنامه‌های این جشن موسیقی است، اظهار می‌کند: موسیقی در فضاهای عمومی اتفاق مهمی است که نیاز به آن داریم. جدای از شادابی فعالیت‌های جمعی موجب شوق و همبستگی می‌شود.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که بسیاری از متفکران بر اهمیت مردمی کردن هنر در عصر تکنولوژی تاکید دارند و بالا بردن سطح فرهنگی مردم را واجب‌تر از جایگاه والای هنر می‌دانند (اثر هنری در عصر بازتولید مکانیکی / ‌بنیامین) اما همچنان جای خالی اختصاص یک روز به موسیقی در تقویم کشور خواه همزمان با جشن‌های جهانی و خواه یک روز جدا از آن‌ها به وضوح حس می‌شود؛ روزی که همه اقشار جامعه فارغ از گرانی بلیت‌های کنسرت بتوانند در یک جشن موسیقایی شرکت کنند.

اما در شرایطی که حتی موضوع برگزاری کنسرت‌های رایگان خیابانی از سوی بسیاری از هنرمندان و سازمان‌های متولی جد، گرفته شده بود، در نهایت چندی پیش مصوبه اخذ ۱۰ درصد بهای کنسرت‌ها در کلانشهرها هم تصویب شد تا گرانی بلیت کنسرت‌ها، اعتراض اهالی موسیقی را به همراه داشته باشد.

در این میان حتی مخاطبان کنسرت‌ها هم از گرانی بلیت‌ها صدایشان درآمده است؛ خانمی سی ساله در این زمینه می‌گوید: مخاطب کنسرت را یا طرفداران پر و پا قرص یک خواننده تشکیل می‌دهند و یا مردمی که صرفاً برای شاد بودن بلیت خریده‌اند. مسئله گران شدن بلیت‌ها ممکن است خاطر طرفداران را مکدر کند، اما آن‌ها به‌هرحال دوباره حضور پیدا می‌کنند تا همراه خواننده محبوبشان باشند. مخاطبان عامی که در جستجوی ساعتی شادی و نشاط بوده‌اند، اما تصمیم می‌گیرند راه ارزان‌تری برای شاد بودن پیدا کنند و به این‌ترتیب کنسرت از سبد خرید آن‌ها حذف می‌شود. ممکن است مخاطبان خاص، در کسری از ثانیه بلیت‌های یک کنسرت را بخرند، اما نادیده نباید گرفت که خواننده، مخاطب عام خود را از دست داده و عملاً این گرانی باعث محروم شدن عامه مردم و در نهایت، بیگانه شدن آن‌ها با موسیقی خواهد شد.

آقایی ۶۰ ساله هم بیان می‌کند: در بسیاری از کشورهای اروپایی و توسعه‌یافته، دولت برای قشر متوسط و ضعیف، سهمیه یا مبلغی را برای شرکت در کنسرت در نظر گرفته و کنسرت‌ها خیابانی را نیز به این منظور تقویت می‌کند، اما متأسفانه در کشور ما نه‌تنها این اتفاق نمی‌افتد بلکه روزبه‌روز شاهد افزایش بهای بلیت هستیم.

 

موسیقی رامین صدیقی کنسرت خیابانی روز موسیقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین