کد خبر: 36984 A

آهنگسازی که دریا در آثارش موج می‌زند

آهنگسازی که دریا در آثارش موج می‌زند

کورساکوف بیک سفر دریایی سه ساله دور دنیا رفت و شاید همین تجربه باعث شد که عنصر آب به ویژه دریا در آثار او جلوه و جای ویژه‌ای دارد.

ایران آرت: ۱۱۱ سال پیش در چنین روزی نیکولای ریمسکی کورساکوف در شهر لوگا درگذشت. می‌گفت: "هیچکس مانند من به ماورا الطبیعه و خیالات و زندگی پس از مرگ بی‌باور نیست اما به عنوان هنرمند شیفته این حرف‌ها هستم".

نیکولای ریمسکی کورساکوف در شهرک تیخوین در کنار رودخانه‌ای به همین نام در شمال روسیه زاده شد. پدر و مادرش هردو دست بلند و خوشی در موسیقی داشتند.

در خاطراتش می‌نویسد: "هنوز دو سالم بود که هرچه مادرم می‌خواند را تشخیص می‌دادم. سه چهار ساله بودم که ریتم نواخته‌های پدرم را می‌گرفتم و شش سالم بود که آموختن پیانو را آغاز کردم اما دوست داشتم مانند برادرم دریانورد شوم".

۱۲ ساله بود که به مدرسه نیروی دریایی رفت و شش سال در آنجا آموزش افسری دید. ۱۷ ساله بود که به گروه "توده نیرومندان" پیوست که از آهن‌سازان بنامی مانند موسورگسکی و بالاکِیِف تشکیل شده بود تا موسیقی ملی روسیه را پیشرفت و گسترش دهد. در همان سال بدون پشتوانه آموزش عالی موسیقی، نخستین سمفونی‌اش را نوشت.

۱۸ ساله بود که به عنوان افسر به یک سفر دریایی سه ساله دور دنیا رفت و شاید همین تجربه باعث شد که عنصر آب به ویژه دریا در آثار او جلوه و جای ویژه‌ای دارد.

به گزارش دویچه‌وله، او به جز چندین سمفونی و تعداد بسیاری ترانه و قطعه کوتاه، ۱۵ اپرا نوشته که ماندگارترین آنها "شهرزاد" را در ۴۷ سالگی آفرید. درحالی که درونمایه اپراها را معمولا داستان‌ها و رویدادهای عشقی و کنش‌ها و تنش‌های انسانی تشکیل می‌دهند، اپراهای او افسانه‌ها و فضاها و حالات طبیعی را بازمی‌آفرینند گویی فروغ ستارگان و رنگ‌های گوناگون دگرگونی طبیعت را می‌شنویم.

او را روشنگر روسیه نامیده‌اند زیرا شاگردان بی‌شماری از جمله اسراوینسکی و پروکوویِف داشت و افزون بر این در ۶۱ سالگی پس از کشتار مخالفان تزار در سال ۱۹۰۵ اپرای ویژه‌ای برای کمک به خانواده های قربانیان برپا کرد و به اجرا گذاشت.

نیکولای ریمسکی کورساکوف در ۶۷ سالگی در شمال غربی روسیه درگذشت.

 

موسیقی کلاسیک آهنگ شهرزاد کورساکف نیکولای ریمسکی کورساکف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین