کد خبر: 36068 A

اریک ساتی بنیانگذار موسیقی روایی و مبلمان

اریک ساتی بنیانگذار موسیقی روایی و مبلمان

از آنجا که آثار ساتی بیشتر روایی هستند از آنها در بیش از ۱۰۰ فیلم بهره گرفته شده است.

ایران آرت: ۱۵۳ سال پیش اِریک ساتی بنیانگذار موسیقی روایی در بندر آنفلور در شمال فرانسه زاده شد. پدر اریک ساتی (Erik Satie) یک بیمه‌فروش و فرانسوی بود و همزمان یک انتشاراتی کوچک آثار موسیقی داشت و مادرش اسکاتلندی و مانند پدر به موسیقی آشنا بود.

شش ساله بود که مادر را از دست داد و نخست نزد مادربزرگش می‌زیست و از ارگنواز کلیسای محل موسیقی می‌آموخت. ۱۲ ساله بود که با درگذشت مادربزرگ به پاریس پیش پدرش رفت و نزد نامادری‌اش پیانو آموخت.

۱۳ ساله بود که او را در کنسِرواتوار پاریس پذیرفتند اما چون بر خلاف سبک غالب در مرکزهای آکادمیک آن روز، شیفته سبک ساده و مردم‌پسند در موسیقی بود، تحصیل این رشته در دانشسرا را رها کرد. می‌گفت: "در این مرحله از زندگی، همه اندیشه و نوشته‌هایم حالت نوای موسیقی را داشتند".

۱۶ ساله بود که نخستین اثر آهنگینش را ساخت و ۲۰ ساله بود که یکی از ماندگارترین آثارش "ورزش و فراغت" را آفرید. در اثر "ورزش و فراغت"، یکی از نخستین آثار هنری چندرسانه‌ای را آفریده و موسیقی، حرکت موزون، متن و تصویر را در یک اثر واحد گنجانده است.

Erik-Satie-cropped-edited

۲۱ ساله بود که خانه پدری را ترک کرد و پیانونواز یک کاباره شد و از این طریق تجربه روزانه‌ای با موسیقی سرگرم‌کننده آسان‌فهم به دست آورد.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، ساتی دستی خوش و همکاری نزدیک هم در رشته نقاشی و پیکرتراشی با پیکاسو و چند هنرمند پیشرو آن زمان داشت و آثاری در این رشته‌ها پدید آورد که نشانه‌های بسیاری از آنها در آثار موسیقی می‌بینیم که گاه حالت‌های دیداری به خود می‌گیرند.

در اثر "سُرسُره آبی" نتها به صورت یک سرسره نوشته و نواخته میشوند و در اثر "تاب" دست چپ روی پیانو مثل آونگ حرکت می‌کند و از روی دست راست رد می‌شود.

از آنجا که آثار ساتی بیشتر روایی هستند، از آنها در بیش از ۱۰۰ فیلم بهره گرفته شده است.

افزون بر این او را بنیانگذار موسیقی همراه می‌دانند که بعدها در فروشگاه ها آسانسورها و ... از آنها استفاده شد. او خود اینگونه موسیقی را "موسیقی مبلمان" می‌نامید.

اریک ساتی در ۵۹ سالگی در پاریس درگذشت.
 

موسیقی کلاسیک موزیسین اریک ساتی موسیقی روایی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین