کد خبر: 36017 A

افشاگری خواننده پاپ درباره تیتراژها/ 100 میلیون می‌دهند و تیتراژ می‌خوانند

افشاگری خواننده پاپ درباره تیتراژها/ 100 میلیون می‌دهند و تیتراژ می‌خوانند

فریدون آسرایی، عبدالجبار کاکایی و حجت اشرف‌زاده درباره مافیا و پشت پرده‌های تیتراژخوانی افشاگری کردند.

ایران آرت: حضور در قاب جادویی تلویزیون اگرچه همواره جذاب بوده اما در سال‌های اخیر با اما و اگر‌های بسیاری همراه بوده است. عده‌ای از خوانندگان موفقیت امروز خود را مدیون تلویزیون می‌دانند و زمانی به آب و آتش می‌زدند تا صدا و چهره‌شان از آنتن تلویزیون پخش شود. عده‌ای نیز نه تنها تمایل ندارند در صدا و سیما حاضر شوند، بلکه حتی رغبتی به پخش صدای‌شان هم نشان نمی دهند.

به گزارش روزنامه ایران، از همه اینها گذشته، تیتراژ خوانی سریال‌های تلویزیونی در این سال‌ها توانسته ویترین موفقیت و شهرت چهره‌هایی باشد که بتازگی به عرصه موسیقی قدم گذاشته‌اند. البته این موضوع یک جنبه دیگر هم دارد؛ در مواردی همراه شدن صدای برخی خوانندگان موجب بهتر دیده شدن سریال یا فیلم تلویزیونی هم شده است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که مسئولان رسانه ملی خلأها و نقص‌های بسیاری از سریال‌های سطحی پخش شده از تلویزیون را با حضور خواننده‌های مطرح موسیقی کشورمان پر می‌کنند. در هر حال همواره برای مخاطبان موسیقی و بینندگان سریال‌های تلویزیونی جذاب بوده که بدانند تیتراژ برنامه‌های ماه رمضان را چه کسانی می‌خوانند.

پرداخت 100 میلیون تومان برای یک تیتراژ

فریدون آسرایی ازجمله خوانندگان موسیقی پاپ است که فعالیت کمتری در تیتراژخوانی برنامه‌های تلویزیونی دارد و به گفته خودش چندان به تیتراژخوانی علاقه‌مند نیست؛ مگر اینکه کار پیشنهاد شده نظرش را جلب کند. او امسال تیتراژ ویژه برنامه "دعوت" را خوانده است که از شبکه یک سیما پخش می‌شود. او سال گذشته نیز قطعه"رویا" را در جشن رمضان اجرا کرد. آسرایی انتخاب تیتراژ سریال یا برنامه‌ها را منوط به موضوع فیلم یا برنامه عنوان می‌کند و تأکید دارد، ترانه باید با محتوای داستان همراه باشد.

این خواننده پاپ درپاسخ به این سؤال که انتخاب خواننده به سفارش صدا وسیماست یا تهیه‌کننده یا کارگردان، بیان کرد: این کار معمولاً به انتخاب تهیه‌کننده بوده که البته براساس جذب یا عدم جذب اسپانسر دستمزدهای مختلفی برای آن تعریف می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که آیا پول یا پارتی یا همان مافیایی که از آن صحبت می‌شود در انتخاب خواننده تأثیرگذار است؟ گفت: تهیه‌کننده‌ای را می‌شناسم که برنامه‌های بسیار خوب و پربیننده‌ای تولید می‌کند، اما معمولاً به خواننده‌ها دستمزد نمی‌دهد و بیشتر به‌صورت رفاقتی کار می‌کنند.

به‌گفته آسرایی خواننده‌های بسیاری هستند که علاقه‌مند به تیتراژخوانی در تلویزیون هستند و حتی شنیده‌ام مبالغی نزدیک به 100 میلیون تومان هم پرداخت کرده‌اند تا تیتراژ یک برنامه را بخوانند. او می‌گوید: شخصاً چنین عقیده‌ای ندارم و برای تولید و اجرای کارهایم دستمزد تعیین می‌کنم البته در تیتراژ برنامه "دعوت" به‌خاطر رفاقتی که با آقای کشاورز دارم بحث مالی برایم مهم نبود. به عقیده من خواندن تیتراژ بسیار اهمیت دارد چرا که اگر تیتراژ یک برنامه یا سریال موفق شود در دیده شدن خواننده و حتی فیلم یا سریال بسیار بسیار تأثیر‌گذار خواهد بود.

تلویزیون و کنار زدن نام‌های نیک

عبدالجبار کاکایی از شاعران و ترانه‌سرایان خوب ایرانی است که به سبب سرودن تیتراژ سریال‌های تلویزیون شهره است.او درخصوص انتخاب خواننده، بویژه چهره‌های مطرح در تیتراژخوانی، گفت: در ظاهر، تهیه‌کننده‌ها شرکت‌های تجاری هستند که سریال‌ها را می‌سازند اما برای حمایت ازخواننده‌هایی که صدای بسیار هنرمندانه‌ای دارند اما بازارکار چندانی ندارند، هزینه‌ای در نظر نمی‌گیرند. درواقع صدا و سیما به مانند سابق نمی‌تواند چنین کارهایی انجام بدهد گویا موج بی‌پولی ظاهراً تلویزیون را هم با خود برده و آن را به دست شرکت‌های تجاری سپرده است. این همان آفتی است که تلویزیون همیشه داشته یعنی با هنرمندان خوب و درجه یک مشکل دارد و ترجیح می‌دهد با هنرمندان رده دو یا سه کارکند.

درواقع هر کسی که در تلویزیون به محبوبیت برسد به نوعی کنار زده می‌شود. این سیاستگذاری است که نه فقط در تلویزیون بلکه در برخی رسانه‌ها و مطبوعات وجود دارد و در واقع هدفشان ساکت کردن صداهایی است که برای مردم اهمیت پیدا می‌کند. به نظر می‌آید نوعی حسادت پشت صحنه قدرت فرهنگی است که اجازه نمی‌دهد هنرمندی بزرگ شود، یا اظهار نظر کند چرا که خیلی زود فتیله صدایش را پایین می‌کشند.

در کشورهای درحال توسعه این معضل فرهنگی و این نگاه وجود دارد چرا که معمولاً نظام‌های سیاسی با هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان فرهنگی رقابت دارند و این اتفاق امروز در صدا و سیما، که در واقع ویترین برخورد با چهره‌های سرشناس بوده قابل مشاهده است و بازهم تأکید می‌کنم تلویزیون به شخصه آفتی برای کنار زدن نام‌های نیک است اگر رسانه ملی در دست چهر‌ه‌های سرشناس بود قطعاً کار ما به اینجا کشیده نمی‌شد اما متأسفانه تلویزیون آرام آرام از هنرمندان فاصله گرفت و این سرنوشتش است.

کوتاه کردن راه با پول و پارتی

حجت اشرف‌زاده از دیگرخوانندگان خوب موسیقی پاپ و سنتی هم می‌گوید: معمولاً پیشنهادها درخصوص تیتراژخوانی براساس ژانر مورد علاقه و توانایی‌ام بوده و در ادامه به توافق محتوایی می‌رسیم. این خواننده امسال تیتراژ سریال مناسبتی "از یادها رفته" را برعهده دارد که در شب های ماه مبارک رمضان از شبکه یک درحال پخش است. اشرف‌زاده سال گذشته هم تجربه تیتراژ خوانی در جشن رمضان را داشته است.

او درگفت‌و‌گو با "ایران" در خصوص مافیای تیتراژخوانی بیان کرد: من نه پدر پولدار و سرمایه‌داری داشتم، نه اسپانسر و نه با پارتی به جایی رسیده ام. پدر و مادر من معلم هستند و از ابتدای راه تا به امروز اگر به موفقیتی رسیده‌ام توانایی خودم بوده و به همین دلیل سال‌ها زمان برد تا امروز به این جایگاه برسم. البته خاصیت این شغل همین است، اگر کسی بخواهد در عرصه هنر بویژه موسیقی به نقطه ای برسد باید سال‌ها تلاش کند.

این خواننده درادامه افزود: ایراد بزرگی که متأسفانه در جامعه ما به چشم می‌خورد این است که برخی دوستان براین نظر هستند که راه موفقیت خود را با پول و پارتی کوتاه کنند؛اتفاقی که تقریباً در همه مشاغل دیده می‌شود.

خواننده قطعه پرمخاطب "ماه و ماهی" درخصوص مافیای موسیقی بیان داشت: اینکه فضای موسیقی درکشور ما دارای چالش و مشکلات زیادی است دراین شکی نیست. تهیه، تولید و نشر موسیقی دچار مشکل شده و موسیقی هرگز حمایت نشده و نمی‌شود و طبیعتاً خواننده‌هایی حمایت می‌شوند که توانایی مالی داشته باشند یا از تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار خوب برخوردار شوند. اما خواننده‌های قدیمی یا حتی خواننده‌های امروزی که توانایی ندارند ممکن است در کوتاه مدت در این رقابت کمی عقب بیفتند. اما من براین نظرم همان خواننده قدیمی موسیقی خوب خود را تولید کند و در این بازار رقابتی امروز حضور داشته باشد چرا که ممکن است بعد از مدتی یک خواننده نوظهور با یک موجی بیاید و برود اما خواننده خوب همیشه فرصت دیده شدن خواهد داشت.

عبدالجبار کاکایی فریدون آسرایی حجت اشرف زاده تیتراژ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین