کد خبر: 34372 A

کیهان کلهر طرفدارانش را سورپرایز کرد

کیهان کلهر طرفدارانش را سورپرایز کرد

در حالیکه طرفداران کیهان کلهر منتظر کمانچه‌نوازی این نوازنده برجسته بودند، کلهر در ابتدای کنسرتش با نواختن سه‌تار آنها را سورپرایز کرد.

ایران آرت: سومین شب از اجرای کنسرت "شهر خاموش" کیهان کلهر و کوراتت "مینیاتور" پنج‌شنبه شب 22 فروردین‌ماه در تالار وحدت برگزار و با استقبال مخاطبان مواجه شد.

کیهان کلهر در سومین شب اجرای کنسرت "شهر خاموش" به اجرای قطعه‌ای از آلبوم "شب سکوت کویر" پرداخت و به این ترتیب باعث شگفتی حاضران شد. زیرا بر خلاف تصور آنها که منتظر کمانچه‌نوازی کلهر بودند سه‌تار نواخت. کیهان کلهر که سه‌تار را بسیار حرفه‌ای می‌نوازد و پیش از این در اروپا و آمریکا کنسرت نیز برگزار کرده، در شب سوم کنسرتش، قطعه "طرقه" را نواخت. "طرقه" قطعه‌ای است که کیهان کلهر سازنده آن است و برای سه‌تار و کوارتت زهی تنظیم شده است.  در اجرای شب گذشته همزمان با سه‌تار نوازی کلهر ، تریو سه‌تار نیز در سالن پخش می‌شد و پس از اجرای قطعه، کیهان کلهر درباره آن با حاضران گفتگو کرد.

به گزارش ایلنا، در ادامه برنامه کیهان کلهر به معرفی اعضای گروهش پرداخت و درباره چگونگی حضور تونی اوراتر نوازنده کنترباس و آهنگساز عضو تریوی رامبراند توضیح داد. اورواتر طی سال‌های گذشته به همراه کیهان کلهر در تهران به اجرای کنسرت پرداخته و در کنسرت فعلی به همراه کوارتت مینیاتور کوئینتتی زهی را  تشکیل می‌دهد.

کیهان کلهر در ادامه برنامه به اجرای قطعه "آتشگاه" پرداخت، اثری که جیکوبسن نوازنده آمریکایی ویولون و آهنگساز عضو گروه جاده ابریشم سالها پیش آن را ساخته به کلهر تقدیم کرده است.  جیکوبسن این قطعه را پس از بازدید از اصفهان و تحت تاثیر جذابیت‌های تاریخی و قدمت و پیشینه ایران ساخته و نام آن اثر برگرفته از آتشگاه ساسانیان است که در نجف اباد اصفهان واقع شده است.

"محبوب من مرا تنها مگذار" قطعه دیگری بود که کیهان کلهر پیش از اجرای آن درباره جزییات آن توضیح داد و گفت این قطعه ترجمه‌ای از ابیات شعر "لیلی و مجنون" اثر نظامی گنجوی است که کالین جیکوبسن سازنده آن است.

"شهر خاموش" قطعه پایانی کنسرت کیهان کلهر بود که به یاد قربانیان حمله شیمیایی صدام به مردم بی‌پناه حلبچه با بهره‌گیری از موسیقی اصیل و محلی ایران ساخته شده است.

کیهان کلهر پیش از اجرای این قطعه گفت: قطعه "شهر خاموش" را  سال‌ها پیش برای فاجعه‌ای که در حلبچه رخ داد نوشته‌ام. در آن زمان آنقدر تحت تاثیر آن اتفاق بودم که باید کاری می‌کردم و این قطعه حاصل آن است.

کلهر در ادامه گفت: کم نیستند شهرهایی که در طول تاریخ بر اثر بی مبالاتی،‌تنگ نظری و بلایایی طبیعی از میان رفته‌اند. این قطعه برای اجرای امشب مناسبت دارد؛ زیرا متاسفانه سال جدید را خوب شروع نکردیم و بلایای طبیعی هموطنان ما را در جای جای ایران آزار داده است. کلهر گفت از تصور ما خارج است که هموطنان ما چه سختی‌هایی را متحمل شده‌اند و قطعه امشب را برای آنها می‌نوازیم و به یاد آنها باشیم و در نظر بگیریم که هموطنان سیل زده چه روزگاری دارند. امیدوارم سال آینده را خیلی بهتر آغاز کنیم

در پایان کنسرت و پس از تشویق مکرر حاضران کیهان کلهر به اتفاق اعضای گروهش به روی صحنه بازگشت و قطعه "طرقه" را اجرا کرد که با استقبال بسیار حاضران مواجه شد.

 کنسرت "شهر خاموش" پس از 8اجرای دیگر در تهران، قرار است در فصل تابستان در دیگر شهرهای ایران به روی سن برود.

کیهان کلهر کمانچه شهر خاموش سه تار
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین