کد خبر: 33856 A

دلیل ماندگار نشدن آثار هنری از نگاه شهرام ناظری

دلیل ماندگار نشدن آثار هنری از نگاه شهرام ناظری

شهرام ناظری گفت: نسل جدید با کتاب بیگانه است و همین باعث می‌شود آثار ماندگاری پدید نیاید، چون تنها برای خواندن صدای خوب کافی نیست، باید دانشی پشت آن باشد.

ایران آرت: شهرام ناظری همچنان بر نقش موسیقی اصیل و ملی، ادبیات و مطالعه و همچنین نوآوری و اصالت اصرار می‌کند و معتقد است که همچنان جامعه رفتار هنرمند را رصد می‌کند و ارتباط دوسویه ای در این میان وجود دارد. او درباره سال جدید و اتفاقات نو صحبت می‌کند. ناظری اعتقاد دارد که مردم ایران در سال جدید تحول ایجاد می‌کنند و اتفاقات خوبی را شاهد خواهیم بود.

شهرام ناظری درباره هنر و موسیقی ملی ایران به اعتمادآنلاین گفت: "من هنرمندی بودم که از ابتدا خودم را در یک قالب کلیشه‌ای قرار ندادم و ذهنیت خلاقی داشتم به‌طوری که هر اثرم رنگ و بوی متفاوتی دارد. من مربوط به یک نسل آرمانخواه هستم که همگی اهل مطالعه و کتاب خواندن بودیم. طبیعی است که این برای کسی که اهل هنر نباشد و آثار ارزشمندی را از رومن رولان و نیچه و شکسپیر و خیلی‌های دیگر نخوانده باشد، عجیب است."

ناظری ادامه داد: "نسل جدید با کتاب بیگانه است و همین باعث می‌شود آثار ماندگاری پدید نیاید، چون تنها برای خواندن صدای خوب کافی نیست، باید دانشی پشت آن باشد. در حقیقت جامعه حرکت هنرمند در مسیر درست را متوجه خواهد شد و تاریخ هم به آن گواهی خواهد داد. موسیقی اصیل ما در حقیقت موسیقی ملی ماست که بیشتر موسیقی قومیت‌ها و نواحی ایرانی را در برمی‌گیرد. یعنی هر قوم از اقوام ایرانی یک موسیقی دارد که خودش به وسعت یک دریاست. در حقیقت از آنجا که از قومیت کرد هستم و با موسیقی مقامی آشنایی داشتم نگاهم فقط به موسیقی سنتی محدود نشده و افق نگاهم به تمام جغرافیای ایران گسترده بود."

استاد موسیقی سنتی ایران با اشاره به کتاب و کتابخوانی گفت: "موسیقی‌های جدید در حافظه کسی نمی‌ماند و ماندگار نمی‌شود. اگر هم ماندگار باشد نهایتا سه تا شش ماه در حافظه‌ها می‌ماند. امروزه کتابخوانی در ایران رو به زوال است، اما کتاب و کتاب خواندن می‌تواند تاثیر مثبتی بر جامعه، بخصوص جوانان بگذارد. در آرامش و نوع تفکرشان نقش دارد. اما جوانان نسل جدید عادت کردند با یک دکمه به همه چیز برسند. این مطلوب نیست. آن حس آرامشی که با کتاب به‌دست می‌آید، آن رابطه‌ای که از نظر درونی با کتاب برقرار می‌شود، تاثیرش را می‌توان در آرامش و فرهنگ جامعه دید. من یک زمانی خیلی رمان می‌خواندم چون با بسیاری از اهل ادب و هنر همنشین بودم."

ناظری درباره مفاخر ادبی ایران گفت: "ادبیات در همه هنرها نقش مادر را دارد. ادبیات می‌تواند فرهنگساز باشد. اینکه به فردوسی و مولانا و ابوسعید و امیرکبیر یا دیگر مشاهیر می‌پردازم، اولا براساس علاقه شخصی است. دیگر اینکه فکر می‌کنم معرفی این مفاخر به جامعه در فرهنگ و فرهنگسازی نقش دارد. اما یک دست صدا ندارد و نمی‌توانم به تنهایی راه به جایی ببرم. به‌طور کلی فکر می‌کنم هر هنرمندی در رشته خود اگر واقعا نسبت به ادبیات و تاریخ بیگانه باشد، بسیار دشوار است بتواند کار ماندگاری پدید بیاورد. یعنی شناخت ادبیات و تاریخ برای هر هنرمندی نقشی خاص در حد رشته تخصصی او دارد."

خالق موسیقی "لاله بهار" ادامه داد: "از ابتدا سعی کردم هر اثرم پیام و حال و هوای مخصوص به خود داشته باشد و این نگاه کسی است که به دنبال تجربه کردن است، منتها تجربه کردن و کار نو در یک محدوده اصولی و چارچوب هنری نه اینکه هم‌اکنون شاهد هستیم برخی نام کارهای سبک، بی‌پایه و اساس و سطحی خود را نوآوری می‌گذارند."

شهرام ناظری در پایان گفت: "در حقیقت کار نو کاری است که بتواند اصالت‌ها را به طریقی نو به نسل بعد منتقل کند نه اینکه صرفاً باعث تفریح و سرگرمی و هرج و مرج شود. عید نوروز هم برای نو شدن است. اصالت و هویت نوروز برای ایرانیان از سال‌های دور تا به امروز اهمیت ویژه‌ای داشته است. امروز حال و احوال هیچکدام از ما خوب نیست، زیرا مشکلات معیشتی و اختلالات اجتماعی برای مردم معضلات زیادی را به وجود آورده است. می‌خواهم نیکبختی و حال خوب را برای مردمم آروز کنم. اطمینان دارم که در این دوره جدید و این سالی که پیش رو است بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد و ایرانیان در کنار هم کار‌های بزرگی برای بهبود وضع موجود انجام می‌دهند."

شهرام ناظری موسیقی ایرانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین