کد خبر: 33835 A

انتقاد کاکایی از مُد شدن لشخوانی! / چینش ویترین پاپ در دست تهیه کننده‌هاست

انتقاد کاکایی از مُد شدن لشخوانی! / چینش ویترین پاپ در دست تهیه کننده‌هاست

عبدالجبار کاکایی می‌گوید: شرکت‌هایی که توان مالی قوی‌تری دارند تقریبا بر سلیقه‌ مخاطبان موسیقی سوار هستند و سلیقه‌ها و مُدها را ایجاد می‌کنند.

ایران آرت: عبدالجبار کاکایی از معدود شاعران و ترانه سرایانی است که در سبک و سیاق های مختلف شعر و ترانه دارد. این شاعر و ترانه‌سرا در گفت‌وگویی به تشریح فضای موسیقی امروز پرداخته است.

کاکایی درباره شرایط موسیقی پاپ ایران به خبرگزاری برنا می‌گوید: چینش ویترین موسیقی پاپ کشور در دست شرکتهایی است که فعالیت می کنند ، اینها هستند که ویترین را تعیین می کنند معیار ها و ارزش های موسیقی را مشخص می کنند و بازار را از طریق مدیریت سالن‌هایی که در اختیارشان قرار می گیرد برای برگزاری کنسرت ها در دست می گیرند.

کاکایی ادامه داد: چون انتشار آلبوم  به دلایل مختلفی  کم رنگ شده و این روزها عموما از طریق برگزاری همین کنسرت ها و پخش ترک ها در شبکه های مجازی  ویترین موسیقی کشور تعیین می شود، ما در سالهای اخیر شاهد روی آوردن چهره های جدیدتری در موسیقی بودیم اما همانطور که پیش تر از این هم در شعر این اتفاق افتاد بود، یعنی تاثیر شبکه های اجتماعی با افول چاپ کتاب و و تیراژ آن موجب شد که ویترین شعر تغییر کند یعنی شعر های حضور پیدا کنند که جایگزین شعرهای جا افتاده تر شوند.

این ترانه سرا افزود: موسیقی هم تقریبا همینطور است، شرکت هایی که توان مالی قوی تری دارند تقریبا بر سلیقه ها سوار هستند و سلیقه ها را تک می کننده ، مُدها را ایجاد می کنند ، هم در کلام و هم در موسیقی و بویژه در لحن اجرای خواننده ها که الان لحن های جدید و تازه، لحن های تلفیقی، که اصطلاح عامیانه به آن لشخوانی، یا متن خوانی اینها شیوه های جدیدی است که در موسیقی پاپ امروز آمده است.

عبدالجبار کاکایی بیان کرد: امروزه بسیار زبان ترانه ها افت کرده چرا که وقتی لحن احساسی وارد یه اثر شود و تغییر کند، خیلی نیاز ندارد که زبان خودش را درگیر کند، زبان همان صورت ساده و معمولی خودش رو اجرا می کند . امروز خوانندگان مقداری رو به تابو شکنی آوردند به خاطر اینکه که ما بر روی  هنجارهای رفتاری یک نظام اخلاقی رسمی و حکومتی داریم که یک سری رفتارها و کلمات را نمی پسندد مثل تماس، دست کسی را گرفتن، ترانه ها هم موضوع عاشقانه ای دارند و این ارتباطات باید به گونه ای تعریف شود. بر اساس این حساسیت ها و مراقبت هایی که در جامعه می شود خود آنها تبدیل به یک جایی برای مانور عرضه اثر شده و روی خطوط قرمز راه رفتن تولید حساسیت کرده و ایجاد جاذبه می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مجوز ساخت ترانه ها با چنین سطحی از ترانه سرایی داده می شود گفت:  وقتی مد جدیدی از موسیقی رایج می شود و ویترین موسیقی به شکل غیر از موسیقی اصیل چیده می شود دیگر نمی توان بر روی آن اشعار مولانا و سعدی پیاده کرد و آن را اشباع کرد.

کاکایی تصریح کرد: جامعه ای که دچار سقوط اخلاقی و ارزشی و زیبایی شناسی شده مقصر آن تنها شورای شعر نیست ، مقصر وضعیتی است که جامعه ایجاد کرده، شرکت هایی که با دست باز دارند عمل می کنند به اسم پمپاژ شادی به جامعه،  نوع خاصی از موسیقی را ترویج می دهند سالنهایی با گردش  مالی بالایی در اختیار آنها قرار می گیرد باعث می شود ویترین موسیقی عوض شده، مانند موضوع پوشش و مد گرایی در لباس زنان و مردان که یه سری یک مدل لباس را راه می اندازند و فضا را به دست می گیرند. وقتی گردش مالی در یک مساله وارد می شود  و ایجاد مد می کند به نظر من نهادهای مسلط تر باید یک فکری کنند. 

عبدالجبار کاکایی موسیقی پاپ شاعر پاپ ترانه سرا لشخوانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین