کد خبر: 33612 A

علی ترابی: بزرگترین دوره جشنواره موسیقی فجر را برگزار کردیم

علی ترابی: بزرگترین دوره جشنواره موسیقی فجر را برگزار کردیم

مدیرکل دفتر موسیقی گفت امسال جشنواره موسیقی فجر در 15 استان برگزار شد که از این حیث بزرگ‌ترین جشنواره در سی‌ و چهارمین دوره بود.

ایران آرت: نشست نقد و بررسی سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر شنبه 25 اسفندماه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد. در این برنامه علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی، شهرام صارمی مدیر اجرایی جشنواره، امیر بهار مدیر روابط عمومی جشنواره، کیوان فرزین از اعضای شورای انتخاب جشنواره، علی مغازه‌ای دبیر بخش نواحی جشنواره و... حضور داشتند.

ادعای بهترین بودن نداشتیم

به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای نشست علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی گفت: این جلسه نسبت به جلسه قبل که پیش از جشنواره برگزار شد، آرامش بیشتری دارد. به همین دلیل می‌توانیم نگاه جامع‌تری به جشنواره و حواشی آن داشته باشیم. از دوستان اهالی رسانه تشکر می‌کنیم که با نقدهایشان کمک می‌کنند در آینده اتفاقات خوبی بیافتد. همه این برنامه‌ها از هزینه بیت‌المال است و بهتر است اتفاقات با دستاورد‌های خوب همراه باشد.

او ادامه داد: امسال به لحاظ اقتصادی کشور ما با شرایط ویژه‌ای همراه بود. سعی کردیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در نهایت به جشنواره آسیبی نرسد. از روز اول عرض کردم که ادعای بهترین بودن و این که جشنواره بهترین دوره خود را سپری می‌کند را نداشتم. طبق آیین‌نامه جلسه شورای ارزشیابی برگزار شد و بحث‌هایی صورت گرفت. در این جلسه دبیران جشنواره حاضر نبودند و بعد از سال جدید جلسه برای انتخاب تیم جشنواره برگزار می‌شود.

ترابی اضافه کرد: درباره بخش پاپ دو دیدگاه وجود دارد، عده‌ای می‌گویند بهترین امکانات جشنواره از جمله سالن‌های استاندارد و بزرگ در جشنواره به بخش پاپ اختصاص دارد. یک عده هم می‌گویند بهای زیادی به بخش پاپ داده نمی‌شود. ما در هیچ بخش، المان رقابتی نداشتیم. نقدی که وارد است، این است که ما می‌توانستیم بخش جدی‌تر و شاید کم طرفدار‌تر پاپ را بیشتر می‌کردیم و در کنار پرطرفدار‌ها از گروه‌های حرفه‌ای و شاید کم طرفدارتر هم دعوت می‌کردیم. اشکالی نداشت، اگر مخاطب کمتری برای این گروه‌ها بود. طرفداران پاپ نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا هر روز بیشتر می‌شود. در شرایط فعلی گریزی از وضعیت پاپ نداریم.

او تأکید کرد: این که گفته می‌شود آقای فرهت بر مبنای منویات من انتخاب شده، غلط است. سعی کردم بر احساسات غلبه کنم و انتخاب آقای فرهت، انتخاب شورای جشنواره بود. یکسری صحبت‌ها درباره خانه موسیقی بود که خودشان باید به آن جواب دهند. اگر به نحوه انتخاب نقد است که باید آیین‌نامه نقد شود، اگر آیین‌نامه انجام نشد، آن موقع نقد به ما وارد است.

ترابی در پایان گفت: امسال ما در ۱۵ استان اجرا داشتیم که از این حیث بزرگ‌ترین جشنواره در سی‌ و چهارمین دوره بود. یک میلیارد تومان کمتر از پارسال هزینه کردیم و با تورم بی‌سابقه‌ای که تجربه کردیم، انضباط مالی صد در صد حاکم بود. ۷۰ درصد از دستمزد گروه‌ها را تا روز اختتامیه و بقیه بعد از سه روز پرداخت شد.

دوستان هنرمند نگاهشان به جشنواره دوستانه نیست

شهرام صارمی دومین سخنران برنامه هم گفت: امسال در 15 استان جشنواره داشتیم و در هفت استان مشارکت مستقیم داشتیم. به نظرم بزرگ‌ترین جشنواره فجر امسال در چهار دهه گذشته بیشترین وسعت را داشت و این در حالی است که یک میلیارد تومان کمتر از سال‌های گذشته خرج کردیم.

او ادامه داد: تسویه‌حساب‌های جشنواره قبلی تا تیرماه امسال هم ادامه داشت. ما بعد از اختتامیه تا بعد از سه روز کل دستمزدها را پرداخت کردیم. متأسفانه برخوردهای جناحی که در حوزه موسیقی رخ می‌دهد در جشنواره‌ها هم تأثیر می‌گذارد. برخی دوستان هنرمند نگاهشان به جشنواره دوستانه نیست و برای خودشان دیدگاه‌ها و خط‌مشی مشخصی دارند. در این دوره از جشنواره برخی از گروه‌ها برای نخستین بار و به دعوت من به جشنواره آمدند.

صارمی اضافه کرد: قرار بود برای این جشنواره بروشوری تدارک و تهیه شود، اما به دلیل برخی مشکلات از جمله نبود زمان مجبور شدیم تنها تراکتی ساده برای هر اجرا در نظر بگیریم. همچنین قرار بود یک سری فیلم و تئاتر از لهستان آورده شود که این امر هم میسر نشد. از طرف دیگر گروهی که قرار بود از لهستان به ایران بیاید به همین دلیل و البته نشست ورشو حضور خود را در جشنواره کنسل کرد.

بخش دعوتی جشنواره باید به حداقل برسد

کیوان فرزین یکی دیگر از اعضای شورای انتخاب جشنواره موسیقی فجر گفت: آیین‌نامه یکی از نکات بسیار مهم در هر جشنواره‌ای است. یکی از موارد قدرت آیین‌نامه این است که پیشنهاد بدهد تا جایی که امکان دارد هر کس بتواند در جشنواره شرکت کند.

او ادامه داد: به نظر من بخش فراخوان باید پررنگ‌تر دیده می‌شد. بخش دعوتی جشنواره باید به حداقل برسد. ما باید به جایی برسیم که فراخوان بسیار پررنگ شود. ما باید برای تم جشنواره، قطعه‌هایی را پیشنهاد می‌دادیم. شاید به دلیل کمبود وقت نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

بعد از پایان صحبت‌های عوامل اجرایی اهالی رسانه نقدهایی را به نحوه برگزاری این بخش وارد کردند.

 

جشنواره موسیقی فجر علی ترابی شهرام صارمی مدیرکل دفتر موسیقی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین