کد خبر: 33357 A

برگزاری جشن جهانی نی‌انبان در جنوب / محسن شریفیان: نی‌انبان در دنیا طرفداران زیادی دارد

برگزاری جشن جهانی نی‌انبان در جنوب / محسن شریفیان: نی‌انبان در دنیا طرفداران زیادی دارد

محسن شریفیان، نوازنده و سرپرست گروه "لیان" گفت: جشن نی‌انبان سال آینده در جنوب برگزار خواهد شد

ایران آرت: امروز نوزده اسفندماه برابر با ده مارس، روز جهانی نی‌انبان نام گرفته است.

محسن شریفیان، سرپرست گروه موسیقی "لیان" و نوازنده نی‌انبان که بانی برگزاری جشن نی‌انبان در ایران است، درباره روز جهانی نی‌انبان و چگونگی برگزاری این مناسبت در ایران به ایلنا گفت: خیلی از کشورها دهم مارس را روز جهانی نی‌انبان اعلام کرده‌اند که البته انتخاب این روز در چنین فصل و ماهی مبنای خاصی ندارد و آنچه مدنظر بوده صرفأ اختصاص روزی جهانی به نام این ساز بوده است.

شریفیان با اشاره به اینکه ساز نی‌انبان در کشورهای دیگر نمونه‌های بسیار دارد و از طرفداران بسیاری برخوردار است، افزود: جامعه جهانی نی‌انبان در انگلستان تاریخ این روز را انتخاب کرده و اهالی موسیقی در این کشور تلاش دارند این مناسبت را با کیفیت و پررنگ برگزار کنند.

محسن شریفیان که هفته گذشته در اسکاتلند ورکشاپ نی‌انبان ایرانی برگزار کرده، درباره چگونگی برگزاری مراسم روز جهانی نی‌انبان در ایران گفت: ما نیز در ایران برای همراهی نوازندگان و پاس داشتن این روز از چهار سال پیش تصمیم گرفتیم که این مناسبت را برگزار کنیم.

سرپرست گروه "لیان"، در توضیحات بیشتر گفت: تصمیم من و بعضى از دوستانم این است که جشن روز جهانی نی‌انبان در ایران را هر پنج سال یک‌بار برگزار کنیم. این مراسم از مرجع خاصی حمایت نمی‌شود که البته ما نیز به حمایت‌های دولتی نیازی نداریم زیرا می‌خواهیم این روز مال خودمان باشد و برنامه‌ریزی‌های آن را خودمان انجام دهیم.

شریفیان درباره علت برگزاری پنج سال یکبار جشن جهانی نی‌انبان در ایران گفت: درست است که هدف ما از برگزاری جشن نی‌انبان ایجاد شادی و نشاط است، اما به نظرم برگزاری سالانه این جشن ممکن است دلزدگی‌هایی را ایجاد کند، زیرا به هرحال مردم در وضعیت فعلی درگیر مشکلات خودشان هستند و ما نیز تلاشمان این است که رعایت حال آنها را بکنیم.

شریفیان گفت: چهار سال پیش مراسم ویژه و باشکوهی را برگزار کردیم و در میان کشورهای برگزارکننده به عنوان بهترین رویداد شناخته شد و جشن روز جهانی نی‌انبان سال آینده نیز با حضور موسیقی‌دانان و نوازندگان در جنوب ایران برگزار خواهد شد.

محسن شریفیان که نشان درجه یک هنری نی‌انبان دارد، پیش از این ساز نی‌انبان را به نام هرمزگان، کرمان بوشهر و خوزستان ثبت ملی کرده است.

 

محسن شریفیان لیان گروه لیان نی انبان
نظرات خوانندگان
  • عباس بنکول
    پاسخ

    بعنوان یک بوشهری شاهد تلاش وپیگیری خستگی ناپذیر جناب محسن شریفیان در عرضه هنر علی الخصوص سازهای دلنشین جنوب بصورت فنی بوده وهستیم بیشک این بزرگوار موجب افتخار ومباهات ما جنوبی،ها بوده وهست ضمن خدا قوت بهترین ها را درسلامتی کامل برای جناب شریفیان وتیم او آرزومنم موفق وکامیاب باشی

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین