کد خبر: 3264 A

خاطره جذاب حسین پاکدل از ضبط دعای تحویل سال استاد شجریان/ سال 73 خورشیدی بود...

خاطره جذاب حسین پاکدل از ضبط دعای تحویل سال استاد شجریان/ سال 73 خورشیدی بود...

حسین پاکدل پس از انتشار وسیع دعای تحویل سال استاد محمد رضا شجریان از رسانه ایران آرت توضییحاتی جذاب از خلق این اثر گفت.

ایران آرت :  حسین پاکدل،  پس از انتشار وسیع دعای تحویل سال استاد محمد رضا شجریان از رسانه ایران آرت توضیحاتی جذاب از خلق این اثر گفت.

حسین پاکدل

او گفت:" عید سال ٧٣ بود، استاد شجریان بعد از سالها تشریف آوردند تلوزیون، من اون موقع مدیر پخش بودم، از استاد دعوت کردیم تشریف اوردند پخش، من از حضرت استاد خواهش کردم دعاى تحویل سال را بخوانند، ایشان لطف کرده پذیرفتند، دوست ارجمندم بهمن بشیرزاده زحمت صدا بردارى ان را کشید و بعد استاد با حوصله نشستند تا زیر نظر خودشان ادیت شود و همان شب به مناسبت تحویل سال پخش شد، البته اذان بسیار زیبایى هم با صداى استاد ضبط شد که چند باری هم پخش شد، این یادگارى است از ان سال ها، امید که استاد همیشه سالم و سلامت باشند و براى این مردم خاطره خلق کنند. "

جالب اینجاست یک جستجوی کوتاه در اینستاگرام حسین پاکدل شما را به این متن می رساند که دقایقی پس از انتشار ویدئو استاد شجریان منتشر شده است:

 

بزرگ‌اش نخوانند اهلِ خرد

که نامِ بزرگان به زشتی برد

"سعدى"

نام استاد محمدرضا شجریان همیشه برای نسل ما مترادف کارِ فاخرِ هنری و مرام و منش هنرمندانه بوده‌است. بی‌شک اگر نبودند و خلق نمی‌شدند امثال ایشان و برای ارتقاء هنر چنین زحمت نمی‌کشیدند، به طور قطع جهان بدین زیبایی که هست نبود. بسیار خاطرات شیرین و پرعبرت از ایشان و بزرگان هنر از دور و نزدیک در گنجینه‌ی حافظه ثبت است که اگر عمر فرصت داد خواهم گفت و نوشت. که البته پیش از این چند مورد را بخصوص در مورد استاد نوشته و منتشر کرده‌ام. یکی را الان می‌نویسم: اواخر زمستان هفتاد و سه، نسیم نویدبخش موقتی بر هوای جام جم وزید. همان ایام بعد از سال‌ها استاد همراه و همپای بسیاری دیگر از قله‌های فرهنگ و ادب و هنر قدم به تلوزیون گذاشتند. جناب ایشان به پخش آمدند. آن موقع مسئول پخش شبکه اول بودم. حال و هوا خوش بود و امید بال می‌زد؛ از استاد خواهش کردم دعای تحویل سال را به یادگار بخوانند. پذیرفتند و با صبوری دو سه‌ ساعتی وقت گذاشتند و خواندند. با کمک همکارم بهمن بشیرزاده صدا ضبط و زیر نظر ایشان تدوین شد. همان سال موقع تحویل سال این آوای اهورایی از شبکه اول برای اولین و آخرین بار پخش شد. امسال به شکلی اتفاقی فایل صوتی این دعا به دستم رسید که برای تعدادی از دوستان فرستادم تا بشنوند و حظ وافر ببرند.

بعدها چه پیش آمد و چه شد برای خودش حکایتی دارد. تا آن که رسیدیم به روزگار نامیمونِ آن باد که آمد با ادای طوفان ولی خودش را برد. او در محفلی عمومی جمع کثیری از هموطنان را خس و خاشاک نامید و استاد در اعتراض به سوءاستفاده از صدای شورانگیزشان بخصوص تصنیف بی‌همتای"سپیده" و چند اثر خاطره‌انگیز دیگر در دقایق بی‌ربط همراه تصاویر نامربوط، اعلام کردند: صدای من متعلق به همین خس و خاشاک است که خودم هم جزو ایشان‌ام، پس صدایم را پخش نکنید به جز ربنا...

حرف دل زیاد است. امسال در استانه نوروز پیام تصویری استاد به صورتی غریب در فضاى مجازى منتشر شد که مشتاقان هنر را متأثر کرد. از درگاه خداوند براى حضرت استاد شفای عاجل طلب مى کنیم.

 

 

محمد رضا شجریان استاد محمد رضا شجریان حسین پاکدل دعای تحویل سال استاد شجریان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین