کد خبر: 3172 A

موزیسین افسانه ای درگذشت/ او ششمین گیتاریست دنیا به انتخاب رولینگ استونز بود

موزیسین افسانه ای درگذشت/ او ششمین گیتاریست دنیا به انتخاب رولینگ استونز بود

چاک بری، موزیسینی که جان لنون او را مترادف راک‌ اند رول می خواند درگذشت.

ایران آرت :علی افتخاری :  چاک بری، خواننده، ترانه‌سرا، گیتاریست که در دهه 1950 با قطعات موفقی چون "میبیلین"، "Roll Over Beethoven" و "جانی. بی. گود"، قالب و مضمون موسیقی "راک‌ اند رول" را شکل داد، درگذشت. او 90 ساله بود.

او روز شنبه در منزل خود در سینت چارلز در ایالت میزوری از دنیا رفت. اداره پلیس منطقه سینت چارلز خبر درگذشت بری را در صفحه فیس‌بوک خود تأیید کرد.

بری که متولد 18 اکتبر 1926 در سینت لوییس بود، در کنار چهره‌هایی چون لیتل ریچارد، الویس پریسلی، کارل پرکینز و جری لی لوییس، یکی از پیشگامان واقعی موسیقی راک بود

 

چاک بری

ناسا در 1977 برای معرفی زمین به آیندگان یا موجودات هوشمند کهکشان، صفحه‌ای دو ساعته شامل صداهای زمین، صداهای حیوانات، پیامی از جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا، عبارتی از قرآن و بخشی از موسیقی چاک بری را در کنار دیگر صداها در فضاپیمای وویجر قرار داد.

جان لنون جمله معروفی درباره بری دارد. او زمانی گفت: اگر سعی کردید به راک‌ اند رول نام دیگری بدهید، می‌توانید آن را چاک بری بگذارید.

موسیقی بری در دنیای فیلم هم نقشی مهم داشت، از جمله مایکل جی. فاکس که در "بازگشت به آینده" قطعه "جانی بی. گود" را درست می‌کند و صحنه رقص اوما تورمن و جان تراولتا با قطعه "هیچ وقت نمی‌توانی بگویی" در فیلم "داستان عامه‌پسند".

 

مجله رولینگ‌استونز، او را در فهرست 100 گیتاریست برتر جهان در رتبه ششم قرار داده‌ است. بری در سال ۱۹۸۴ برای یک عمر فعالیت هنری جایزه گرمی دریافت کرد. تندیس او یکی از نخستین مجسمه‌هایی بود که به تالار مشاهیر راک‌ اند رول راه یافت.

بری در روز تولد نود سالگی خود آخرین آلبومش را پس از نزدیک به چهار دهه ضبط کرد.

بعد از اعلام خبر درگذشت بری، بسیاری از بزرگان دنیای موسیقی از جمله کیت ریچاردز، میک جگر، رینگو استار، بروس اسپرینگستین، برایان ویلسن، راد استوارت، اسلش و... در صفحات مجازی خود به او ادای احترام کردند.

رولینگ استونز جان لنون میک جگر چاک بری راک اند رول
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین