کد خبر: 31468 A

ناگفته‌های خواننده نسل اول موسیقی پاپ / تکنولوژی نسل ما را معلق کرد

ناگفته‌های خواننده نسل اول موسیقی پاپ / تکنولوژی نسل ما را معلق کرد

بهنام صفاریان می‌گوید: با ورود تکنولوژی نسل ما به نوعی معلق شد؛ زیرا نه متعلق به نسل دیجیتال بودیم و نه توانستیم به فعالیت‌های آنالوگ ادامه دهیم.

ایران آرت: بهنام صفاریان یکی از خوانندگان عرصه پاپ است که به اتفاق برادرش بهروز توانست در فضای بسته و محدود دهه هفتاد به فعالیت‌های هنری بپردازد و طرفداران بسیاری پیدا کند. بهنام صفاریان مانند اغلب هم‌نسلانش سال‌هاست از فضای حرفه‌ای فاصله گرفته و در عرصه خوانندگی هیچ فعالیتی ندارد. او در گفتگو با ایلنا از بی‌انگیزه‌گی هم‌نسلانش گفت که بخش‌هایی از این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

شما به اتفاق هم‌نسلانتان در فضای خاص دهه هفتاد و هشتاد به فعالیت در زمینه موسیقی پرداختید و به نوعی با فضای محدود آن دوران کنار آمدید با این حال هرچه گذشت کم‌کارتر شدید، تا اینکه به کلی از کار فاصله گرفتید، چرا؟

به نظرم ظهور اینترنت خیلی به این روند کمک کرد و باعث شد من و برخی هم‌نسلانم از موسیقی و فعالیت‌های حرفه‌ای دور شویم. ما متعلق به نسل آنالوگ بودیم نه دیجیتال. در آن زمان من نیز مانند هم‌دوره‌ای‌هایم که تلاش می‌کردند موسیقی پس از انقلاب را ارتقا دهند، شروع به فعالیت کردم. در سال 1376 تهیه و تولید آلبوم "مسافر" شادمهر را شروع کردیم و پیش رفتیم تا زمانی که به اوسط دهه هشتاد رسیدیم و نوبت به نسل خوانندگان اینترنتی رسید.

در همین زمان بود که ماهواره و شبکه‌های متعدد آن جای خود را در میان مردم باز کردند؟

بله همینطور است. ماهواره نیز یکی از عواملی است که  به مطرح شدن خوانندگان اینترنتی کمک کرد.

این تغییر وضعیت چه تاثیری بر فعالیت خوانندگان دهه هفتاد و هشتاد گذاشت؟

با ورود تکنولوژی نسل ما به نوعی معلق شد؛ زیرا نه متعلق به نسل دیجیتال بودیم و نه توانستیم به فعالیت‌های آنالوگ ادامه دهیم. البته در همان مقطع تلاش کردیم خودمان را با نسل دیجیتال وفق دهیم، اما این امکان میسر نشد، از طرفی دیگر نتوانستیم فعالیت‌های آنالوگ‌مان را ادامه دهیم.

از اینکه هنرمندان به راحتی در عرصه خوانندگی فعالیت می‌کنند، ناراحتید؟

اصلأ. واقعیت این است که ما هنرمندان انحصارطلبی نبودیم و این گونه نبود که بگوییم فقط ما خواننده‌ایم و فقط ما باید در این زمینه فعالیت کنیم. الان هم نظرم همین است. هیچ اشکالی ندارد که خوانندگان زیادی در عرصه موسیقی فعالیت کنند، اما کاش واقعا خواننده باشند نه ناخواننده و بحثم نیز همین است. در حال حاضر 90 درصد از خواننده‌هایی که می‌بینید بر روی استیج می‌روند به صورت "پلی‌بک" می‌خوانند و مقابل مردم ادای خواندن را درمی‌آورند که نمونه آنها را دیده‌اید.

بله و چند ماه پیش یکی از این خواننده‌های "پلی‌بک" کارش به دادگاه کشید و جریمه‌ای برایش صادر شد.

آن خواننده یکی از چندین مورد بود و قربانی شد. خوانندگان زیادی داریم که با این شیوه غلط به اجرا می‌پردازند.

درباره این روال کمی توضیح دهید چگونه می‌شود که با این روش روی استیج حاضر می‌شوند؟

واضح است. زمانی که خوانندگان طی اجرای زنده نمی‌توانند در گام‌های بالا بخوانند، آهنگ‌های آلبومشان را در استودیو دوباره‌خوانی می‌کنند، آن‌هم با همان گروهی که قرار است در کنسرت به اجرای اثر بپردازند.

شما زمانی در تلویزیون فعال بودید و حال نه. این عدم همکاری خواسته شماست یا مواضع مدیران تلویزیون؟

در حال حاضر با سازمان صداوسیما همکاری می‌کنم و تعاملات خوبی داریم. در تلویزیون به عنوان تهیه‌کننده فعالیت می‌کنم و اتفاقا در حال حاضر برنامه‌ای بسیار باکیفیت و متفاوت را در دست تولید دارم.

موسیقی پاپ بهروز صفاریان خواننده پاپ بهنام صفاریان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین