کد خبر: 31428 A

چرا هنر کالای اساسی برای جامعه نیست / تحلیل هنرمندان موسیقی در رابطه با بودجه فرهنگ و هنر و ارز دولتی

چرا هنر کالای اساسی برای جامعه نیست / تحلیل هنرمندان موسیقی در رابطه با بودجه فرهنگ و هنر و ارز دولتی

جاوید مجلسی معتقد است، مردم باید بیش‌تر به هنر توجه کنند تا مسئولین بدانند که مردم خواهان هنر هستند.

ایران آرت: این روزها با توجه با مشکلات اقتصادی پس از تحریم و بحث بودجه سال 98 که  این روزها مجلس شورای اسلامی  در حال بررسی آن است؛ هنرمندان نیز نگرانی‌هایی درباره بودجه فرهنگ و هنر دارند. اینکه همواره در نتیجه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، بودجه فرهنگ و هنر کم شده، موضوعی است که سابقه بسیاری در کشور دارد و هنرمندان نیز همیشه با دید انتقادی به این مسئله نگریسته‌اند. زیرا اهالی فرهنگ و هنر  عقیده دارند که به کمک فرهنگ‌سازی می‌توان از مشکلات اقتصادی و اجتماعی گذر کرد و کم کردن بودجه فرهنگ و هنر نه تنها کمکی به حل بحران‌های اقتصادی و اجتماعی نمی‌کند بلکه موجبات افزایش آن را نیز فراهم می‌کند. به بهانه بررسی بودجه سال 98 در مجلس شورای اسلامی و موضوع اختصاص ارز دولتی به فعالیت‌های هنری که از سوی سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد گفت‌وگویی با هنرمندان عرصه موسیقی داشتیم تا دیدگاه آنها را در این باره جویا شویم:

 

نا امیدی در جامعه بیداد می کند

امین‌الله رشیدی معتقد است، زمانی که ناامیدی در جامعه بیداد می‌کند هنر می‌تواند شرایطی فراهم کند تا شادی به جامعه و مردم منتقل شود.

این خواننده پیشکسوت گفت: هنرمندان دوست دارند که هنر هر روز نسبت به روز قبل پیشرفت کند و این موضوع زمانی میسر می‌شود که بودجه خوبی به این حوزه تعلق گیرد و هنرمندان و مسئولین با هم همکاری کنند.

رشیدی در ادامه بیان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی نباید فرهنگ و هنر یا حوزه‌های دیگر را درگیر کنیم در نتیجه نباید از بودجه این حوزه‌ها کم کرد.

این خواننده خاطرنشان کرد: اگر در این شرایط بحرانی کشور بودجه فرهنگ و هنر کم شود ضربه‌های جبران ناپذیری به هنر زده می‌شود.

رشیدی در ادامه تاکید کرد: امروزه مسئولان کشور معتقدند که ما در جنگ روانی قرار داریم و در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم که در این شرایط باید با اختصاص بودجه و ارز دولتی در مقابل این تهاجم ها قرار بگیریم.

این خواننده بیان کرد: امروزه به فعالیت‌های هنری ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد و این موضوع تاثیر منفی بر فعالیت‌های هنری داشته است که باید در این باره تدبیر درست و اساسی صورت گیرد.

رشیدی در پایان گفت: فرهنگ و هنر می‌تواند باعث حل بحران های اجتماعی شود پس می‌توانیم بگوییم فرهنگ و هنر یک کالای اساسی برای جامعه است.

 

باید به فعالیت‌های هنری هم ارز دولتی داده شود

مظفر شفیعی نیز معتقد است، باید به فعالیت‌های هنری هم ارز دولتی داده شود تا تاثیرات منفی بر فعالیت‌های هنری کمتر شود.

این خواننده باسابقه کشور گفت: همه هنرمندان دوست دارند شرایط فرهنگ و هنر رو به راه شود و این امر تنها از طریق بودجه مناسب میسر می‌شود که مسئولین باید فکری درباره این موضوع کنند.

شفیعی افزود: اگر به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی بودجه هنر کم شود اوضاع نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه روز به روز بدتر می‌شود.

این خواننده تاکید کرد: زمانی‌که مردم نا امید هستند باید به کمک فعالیت‌های هنری شادی را به آن‌ها منتقل کنیم. اگر بودجه خوبی برای فرهنگ و هنر در نظر گرفته نشود اوضاع و شرایط روز به روز بدتر می شود.

مظفر شفیعی در ادامه خاطرنشان کرد: فرهنگ و هنر به حل بحران‌های اجتماعی کمک می‌کند زیرا فرهنگ و هنر یک کالای اساسی برای جامعه است. ما به کمک فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌توانیم چهره واقعی خود را به جامعه جهانی نشان دهیم.

این خواننده در پایان گفت: مهم‌ترین نکته این است که باید به فعالیت‌های هنری هم ارز دولتی داده شود تا تاثیرات منفی بر فعالیت های هنری کمتر شود.

 

هنر می تواند دل مردم را شاد کند

رشید وطن‌ دوست نیز در این رابطه گفت: هنر می‌تواند دل مردم را شاد کند پس در شرایط بحرانی نباید بودجه این حوزه کم شود زیرا به ضرر جامعه و کشورمان است.

این خواننده پیشکسوت تاکید کرد:: تنها خواسته هنرمندان این است که بودجه فرهنگ و هنر برای سال جدید بودجه خوبی باشد. زیرا هنر می‌تواند دل مردم را شاد کند پس در شرایط بحرانی نباید بودجه این حوزه کم شود زیرا به ضرر جامعه و کشورمان است.

او افزود: ما به کمک هنر می‌توانیم مردم را به آرامش برسانیم نه اینکه تمام درهای امید و شادی را ببندیم. حتی می‌توانیم با برگزاری کنسرت‌ها و تئاترهای خیابانی کاری کنیم تا همه اقشار جامعه بتوانند از هنر استفاده کنند.

رشید وطن دوست در ادامه تاکید کرد: فرهنگ و هنر یک کالای اساسی برای جامعه است در نتیجه باید به این حوزه توجه ویژه شود. مسئولین باید به فعالیت‌های هنری ارز دولتی بدهند تا این حوزه جان بگیرد، همانطور که سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد بر روی این موضوع تاکید دارد.

وطن دوست خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر هم مشکلات اقتصادی به وجود آمده است ولی آن‌ها به هنر بیش‌تر توجه می‌کنند زیرا هنر را رکن مهم جامعه می‌دانند.

این خواننده در پایان گفت: اگر ما در تهاجم فرهنگی به سر می‌بریم باید با اختصاص بودجه و ارز دولتی مناسب به هنر در مقابل این تهاجم‌ها بایستیم.

 

هنر برای کشور و جامعه لازم و ضروری است

ساسان جمالیان نیز در این رابطه گفت: هنر برای کشور و جامعه لازم و ضروری است و حتی در شرایط بحران اقتصادی باید به آن توجه شود.

این آهنگساز در ادامه افزود: متاسفانه همیشه بودجه فرهنگ و هنر کم بوده است و حالا به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی کمتر هم شده است که این کار اصلا درست نیست.

جمالیان خاطرنشان کرد: اگر به هنر کمتر توجه شود جامعه هنری آسیب می‌بیند و در جامعه‌ای که فرهنگ و هنر نباشد آن جامعه اصلا پا نمی‌گیرد.

او تاکید کرد: در حال حاضر ناامیدی در کشور ما بیداد می کند و ما تنها از طریق فعالیت‌های هنری می‌توانیم تا حدودی شادی را به مردم منتقل کنیم.

جمالیان افزود: مسئله مهم دیگر این است که چون به فعالیت‌های هنری ارز دولتی داده نمی‌شود روز به روز فعالیت‌های بین‌المللی کمتر می‌شود. توجه به موضوع فرهنگ و هنر باعث حل بحران‌های اجتماعی می‌شود در نتیجه در این شرایط فرهنگ و هنر یک کالای اساسی برای جامعه است.

این آهنگساز در پایان گفت: به نظر من اگر بودجه مناسبی برای هنر در نظر گرفته شود مردم می توانند با شرایط راحت‌تر و بهتر برخورد کنند.

 

باید بودجه‌ای در خور شأن فرهنگ و هنر در نظر گرفته شود

فاضل جمشیدی نیز معتقد است، توقع هنرمندان این است که بودجه‌ای در خور شأن فرهنگ و هنر برای این حوزه در نظر گرفته شود.

این خواننده باسابقه گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور نباید بودجه فرهنگ و هنر کم شود زیرا این حوزه برای جامعه مهم است و باید به آن توجه ویژه شود.

جمشیدی در ادامه بیان کرد: متاسفانه مدتی است که نا امیدی در جامعه افزایش پیدا کرده است و ما از طریق فرهنگ و هنر می‌توانیم امید به آینده را در دل مردم زنده کنیم.

این خواننده تاکید کرد: در کشور ما در شرایط بحرانی بودجه فرهنگ ‌و هنر کم می‌شود که این کار اصلا درست نیست زیرا علاوه بر اقتصاد به هنر هم آسیب وارد می‌شود. با توجه به شرایط پیش آمده در کشور باید فکر مناسبی برای بودجه سال آینده شود.

جمشیدی افزود موضوع مهم دیگر این است که به فعالیت‌های هنری ارز دولتی داده نمی‌شود و این موضوع تاثیر منفی بر فعالیت‌های هنری گذاشته است. این در حالی است که حسینی معاون هنری وزیر ارشاد نیز بر حل این موضوع تاکید داد.

فاضل جمشیدی تاکید کرد: این گونه بحران ها  و شرایط در کشورهای دیگر هم رخ داده است ولی آن‌ها به کمک فرهنگ و هنر بحران های اجتماعی را حل می کنند.

 

 مردم باید بیش‌تر به هنر توجه کنند

جاوید مجلسی نیز معتقد است، مردم باید بیش‌تر به هنر توجه کنند تا مسئولین بدانند که مردم خواهان هنر هستند.

این رهبر ارکستر و نوازنده گفت: در شرایط اقتصادی و افزایش ناامیدی در جامعه حوزه فرهنگ و هنر می‌تواند شادی را به مردم و جامعه تزریق کند. در این شرایط باید بودجه خوبی به حوزه فرهنگ و هنر تعلق گیرد.

مجلسی در ادامه بیان کرد: معمولا در شرایط بحرانی بودجه‌های فرهنگ و هنر کم می‌شود و این نشان‌دهنده این است که دیواری کوتاهتر از دیوار این حوزه پیدا نمی‌کنند.

این رهبر ارکستر تاکید کرد: مردم هم باید بیش‌تر به هنر توجه کنند تا مسئولین بدانند که مردم خواهان هنر هستند.

جاوید مجلسی افزود: امروز ایران نیازمند نشان دادن چهره واقعی خود به جامعه جهانی است و این امر بدون فعالیت‌های فرهنگی و هنری میسر نمی‌شود.

مجلسی در ادامه خاطرنشان کرد: من واقعا متاسف هستم که هنر در کشور کالای اساسی نیست و ارز دولتی به فعالیت‌های هنری داده نمی‌شود. این موضوع سبب شده است فعالیت‌های هنری به ویژه در بخش خصوصی کمتر شود.

این رهبر ارکستر در پایان گفت: به نظرم فرهنگ و هنر می‌تواند به حل بحران‌های اجتماعی کمک کند پس باید به این حوزه بودجه مناسب و ارز دولتی تعلق گیرد.

 

فرهنگ و هنر می تواند امید را افزایش دهد

سامان احتشامی نیز اعتقاد دارد، فرهنگ و هنر می‌تواند امید را افزایش دهد و جامعه را آرام کند پس باید بودجه خوبی به این حوزه تعلق گیرد.

این نوازنده و آهنگساز گفت: به نظر من صحبت کردن درباره فرهنگ و هنر به ویژه بودجه این حوزه بی‌فایده است زیرا هیچ گوش شنوایی وجود ندارد. به دلیل مشکلات اقتصادی اولین اقدامی که صورت می‌گیرد این است که بودجه فرهنگ و هنر کم می‌شود.

احتشامی در ادامه بیان کرد: در کشور ما به این حوزه اصلا توجهی نمی‌شود زیرا اگر به آن توجه می‌شد بودجه خوبی برای حوزه فرهنگ و هنر در نظر می‌گرفتند.

این نوازنده تاکید کرد: فرهنگ و هنر می‌تواند امید را افزایش دهد و جامعه را آرام کند پس باید بودجه خوبی به این حوزه تعلق گیرد.

این آهنگساز در ادامه افزود: تنها خواسته هنرمندان این است که فرهنگ و هنر به جایگاه اصلی خود بازگردد.

سامان احتشامی تاکید کرد: امروزه به کالاهای اساسی ارز دولتی داده می‌شود ولی به فعالیت‌های هنری چنین ارزی داده نمی‌شود و به همین دلیل است که فعالیت‌های هنری کم شده است. این مسئله در حالی اتفاق می افتد که سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد نیز تاکید دارد که باید به هنر ارز دولتی داده شود اما انگار مسئولین گوش شنوایی برای این موضوع ندارند.

احتشامی در ادامه بیان کرد: مشکلات اقتصادی در همه کشورها به وجود می آید ولی این موضوع سبب نمی شود فرهنگ و هنر را فدا کنند. ما باید به کمک فعالیت های فرهنگی و هنری چهره واقعی کشورمان را به جهانیان نشان دهیم.

 

بودجه فرهنگ و هنر سامان احتشامی مظفر شفیعی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید مجتبی حسینی رشید وطن دوست امین‌الله رشیدی ساسان جمالیان فاضل جمشیدی جاوید مجلسی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین