کد خبر: 2805 A

اجرای لری، روسری گلونی در نخستین حضور ارکستر ملی ایران در شهرستان ها/ اجرا در سالن خانه کشتی خرم آباد

اجرای لری، روسری گلونی در نخستین حضور ارکستر ملی ایران در شهرستان ها/ اجرا در سالن خانه کشتی خرم آباد

ارکستر ملی ایران در حالی اولین اجرای استانی خود را در لرستان تجربه کرد که دختران این ارکستر روسری سه هزار ساله قوم لر (گلونی) را به سر بسته بودند و یک قطعه لری نواخته شد.

ایران آرت : این کنسرت به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی علیرضا افتخاری شب شلوغی را برای سالن خانه کشتی خرم آباد رقم زد.

پیش از به روی صحنه آمدن ارکستر، مدیرکل ارشاد استان لرستان در سخنانی اظهار کرد: من از شما تشکر می‌کنم که همواره از برنامه‌های فرهنگی و کنسرت‌های موسیقی استقبال می‌کنید که باعث می‌شود ما برای این کار تشویق شویم. خوشبختانه یکی از وعده‌هایی که دولت تدبیر و امید داد، احیای ارکستر ملی بود که ما توانستیم به عنوان اولین استان افتخار میزبانی آن‌ها را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حنان ادامه داد: این کار یک عیدی از طرف ما به مردم بزرگوار و فرهنگدوست لرستان بود.

در ادامه و با ورود نوازندگان و رهبرشان به روی سن، شهبازیان رو به مخاطبان سالن بیان کرد: ارکستر ملی ایران اولین اجرای خودش را در سراسر میهن عزیزمان به شهر شما آورده است. دختران ارکستر من به خاطر شما به سرشان گلونی بسته‌اند.

او اضافه کرد: امروز با تولد نسرین جابری شاعر بزرگ و معاصر لر مقارن است. ارکستر ملی ایران اجرای خودش را به این بانوی بزرگ تقدیم می کند که سال گذشته به سفر بهشتی رفته است.

این اجرا با اورتور "آوار" به آهنگسازی فریدون شهبازیان آغاز شد. سپس با حضور افتخاری قطعات "نیلوفرانه" و "بهشت یاد" از آثار عباس خوشدل خوانده و نواخته شد.

ارکستر ملی ایران در لرستان

این کنسرت که شامگاه ١٩ اسفند ماه به روی صحنه رفت با قطعات بیکلام "به یاد صبا" و "نغمه ترک" ادامه پیدا کرد. "در هوای تو" و "کوی بی نشان" آثار دیگری بودند که در بخش اول این اجرا، نواخته شدند.

در بخش دوم قطعات "شور عشق"، "رهایی"، محرم راز"، "ساقی نامه" و "شور عاشقانه" خوانده شد، دو اثر "پرلود" و "سرود گل" نیز به صورت بیکلام توسط ارکستر ملی اجرا شدند.

قطعه "زندگی" که پیش از این توسط رضا سقایی - خواننده موسیقی لری - اجرا شده بود، بار دیگر و با حضور ارکستر ملی ایران در خرم آباد توسط علیرضا افتخاری خوانده شد که توانست شنوندگان لر زبان این اجرا را به شوق بیاورد.

این قطعه توسط فریدون شهبازیان بر اساس ملودی های لری آهنگسازی شده است.

ارکستر ملی ایران در لرستان

استاندار لرستان، مسعود رایگان و وحید موسائیان مهمانان ویژه این کنسرت بودند.

 در جریان حضور ارکستر ملی ایران در شهرستان خرم آباد مستر کلاس مبانی موسیقی و آهنگسازی نیز با حضور فریدون شهبازیان و علیرضا افتخاری برگزار شد.

ایران آرت امیدوار است فقر ایران از منظر سالن های تخصصی هنر روزی روزگاری برطرف شود تا ارکستر ملی ایران مجبور نشود در یک سالن کشتی به روی صحنه رود. 

این فقر البته در تهران هم وجود دارد که حتی یک سالن تخصصی برای اجرای کنسرت پاپ ندارد. تنها بضاعت ما از این منظر به تالار وحدت محدود است که ویژه ارکسترهاست هر چند که امروز چند و بلکه چندین و چند منظوره از آن بهره برداری می شود و سهمش از اجرای موسیقی بسیار اندک است. 

 

علیرضا افتخاری فریدون شهبازیان ارکستر ملی ایران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین