کد خبر: 2803 A

دیوانگی های دو موزیسین در یک کنسرت ایرانی آذری

دیوانگی های دو موزیسین در یک کنسرت ایرانی آذری

عالیم قاسم اف و پرواز همای کنسرت مشترکی را به دو زبان آذری و فارسی در تالار بزرگ کشور اجرا کردند.

ایران آرت : پرواز همای خواننده موسیقی ایرانی، پنجشنبه 19 اسفندماه به همراه عالیم قاسم اف خواننده آذربایجانی در کنسرتی به نام "جنجال دو دیوانه"  در تالار وزارت کشور روی سن رفت.

این کنسرت که به همت موسسه فرهنگی-هنری "آوای هنر" برگزار شد، از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود. تدارکات کنسرت مشترک قاسم اف و همای برای اجرای برنامه‌ای با تلفیق دو موسیقی آذری و ایرانی، حدود دو سال به طول کشید.

شرکت طرح و نقش مانیا در این کنسرت دکور صحنه را به صورت یک دیوار که در مقابل درش شمع‌هایی قرار داشت و در وسط صحنه حوضی بود، طراحی کرده بود. دف و نقاره نواخته شد در این حین گروه مستان و گروه عالیم قاسم اف حاضر شدند. سپس همای و قاسم عالم اف در میان تشویق جمعیت بالا رفتند.

کنسرت پرواز همای و عالیم قاسیم اف در تالار وزارت کشور

نوازندگان ایرانی و آذری کنار هم قرار گرفتند و پس از چند ثانیه سکوت "خدا در روستای ماست" آغاز شد. در اواسط این قطعه صدای عالیم قاسم اف شنیده شد. دومین قطعه در ادامه آن اجرا شد.

پس از "بی‌کس" جمعیت گروه را تشویق کردند. گروه آذری و ایرانی کنار یکدیگر به هنرنمایی می‌پرداختند و قطعات دوزبانه را برای مردم که تعدادی از آن‌ها آذری‌زبان نیز بودند به اجرا درمی‌آوردند.

قطعاتی که ریتمشان اجازه می‌داد حاضران با ریتم آن دست می‌زدند. قسمت‌های آذری هم توسط آذری زبانان خوانده می‌شد. "حال پریشان" در قالب آواز خوانده شد.

در اواسط قسمت اول ترکیب آهنگ‌های آذری و فارسی توسط دو خواننده خوانده شد. موسیقی آذری معروف "ساری گلین" مورد استقبال واقع شد.

حاضران بعد قطعه‌ای آذری‌زبان، نام خواننده آذری را تکرار کردند و تعدادی او را ایستاده تشویق کردند. یک قطعه ترکی زبان برای انتهای بخش اول با نام "باخم گوزلرینه" خوانده شد.

 برنامه از دو قسمت تشکیل شده بود و قسمت دوم آن پس از آنتراکی بیست دقیقه‌ای شروع شد.

کنسرت پرواز همای و عالیم قاسیم اف در تالار وزارت کشور

هم‌نوازی سازها بخش دوم را آغاز کرد. قطعه محبوب طرفداران همای با نام "بی من مخور شراب" این بار با هم‌صدایی عالیم قاسم اف برای طرفداران تازگی داشت. سروده شهریار با تشویق حاضران شروع شد و آواز "سن یاریمین قاصدی سن" با صدای زمزمه ترک‌زبانان اجرا شد.

"شیرین‌لب" نیز مانند دیگر قطعات با همراهی صدای قاسم اف نواخته شد و در قسمت‌های آذری‌زبان مورد تشویق قرار گرفت. عنوان این کنسرت نام یکی از قطعات بخش دوم نیز بود. در ادامه "جنجال دو دیوانه" از سروده‌های همای به خوبی اجرا شد. پس از آواز، در پایان این بخش " دیوانه‌تر شدم"، "نگار ختنی" اجرا شد.

زکی علی اف (تار)، رافائل اسماعیل اف (کمانچه)، رافائل اصغر اف (بالابان)٬ جاویدان نبی اف (نقارا) نوازندگان آذری بودند و پاشا هنجنی (نی)، محمود نوذری (سنتور)، اسفندیار شاهمیر (دف)، میلاد علیپور (بم ساز)، مسلم علیپور (کمانچه) نوازندگان گروه پرواز همای را تشکیل می‌دادند.

این اجرا 20 اسفند تکرار می‌شود.

 

پرواز همای عالیم قاسم اف
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین