کد خبر: 25201 A

محمد اصفهانی: صدا و سیما قید مخاطب‌محوری را زده است

محمد اصفهانی: صدا و سیما قید مخاطب‌محوری را زده است

خواننده باسابقه کشور گفت: صداوسیما تصمیم گرفته حالا که سهم سابق را در هدایت جریان موسیقی ندارد لااقل به اصول و خطوط قرمز خود بیش از گذشته پایبند باشد.

ایران آرت: محمد اصفهانی که سال ۱۳۷۳ اولین بار با ضبط موسیقی تیتراژ سریال "آوای فاخته" کار خود را به‌طور حرفه‌ای آغاز کرد، در تازه‌ترین گفت‌وگویش با روزنامه اعتماد به تغییر رویکرد صدا و سیما نسبت به موسیقی اشاره کرده و می‌گوید صدا و سیما تصمیم گرفته به جریان‌های اجتماعی نسبت به موسیقی اعتنای چندانی از لحاظ مخاطب‌محوری نکند.

به گزارش ایران آرت، این خواننده درباره نقش ویژه صدا و سیما در دهه 70 در معرفی موسیقی گفت: صدا و سیما در دهه ٧٠ واقعا نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای ایفا کرد و هم‌دوره‌ای‌های من مثل آقایان خشایار اعتمادی، علیرضا عصار، شادمهرعقیلی، حسین زمان و ... همگی برخاسته از این رسانه بودند و کنترل بازار موسیقی را در آن سال‌ها کاملا در دست داشتند.

اصفهانی درباره تغییر سلیقه موسیقایی رسانه ملی از دهه ٧٠ تا امروز گفت: تغییر مدیران و خوی حاکم بر فضای فرهنگی، مقاومت شدید و به نظر من غیرهوشمندانه دربرابر تغییر شرایط زمانی و گذار سختی که همه‌چیز را کم‌کم دستخوش استحاله کرد.

او درباره تغییر متر و معیار شورای موسیقی و سرود صدا‌وسیما در سنجش آثار گفت: راستش زیاد اطلاعی ندارم چون ارتباطم با سازمان کمتر شده است ولی از روی خروجی آثار می‌شود خیلی علمی و دقیق تغییرات را تحلیل کرد و من چون بیشتر به تولید آثار و اجراهای خودم اشتغال دارم، از اطلاع و اشراف کافی برای قضاوت در این زمینه برخوردار نیستم.

اصفهانی در پاسخ به سوالی درباره نقش مخاطب در این تغییر کیفی موسیقی در صداوسیما گفت:  زیاد پر‌رنگ نمی‌بینم چون با گسترش قدرت شگفت‌انگیز فضای مجازی در دایره شنیداری مردم، هرکس موسیقی باب سلیقه خود را جست‌وجو کرده و بالاخره آن را گوش می‌دهد و دیگر مثل سابق نیست که به خاطر انحصار رسانه‌های دولتی، مردم تمام خواسته‌های خود را در آنها جست‌وجو کرده و بابتش مطالبه‌گری کنند.

وی افزود: شاید صدا و سیما هم به خاطر احساس همین تغییر و ایجاد همین دسترسی‌ها تصمیم گرفته حال که سهم سابق را در هدایت این جریان ندارد لااقل به اصول و خطوط قرمز خود بیش از گذشته پایبند باشد و به جریان‌های اجتماعی نسبت به موسیقی اعتنای چندانی از لحاظ مخاطب‌محوری نکند. این موضوع هرچند صورت مساله را تغییر نمی‌دهد و حتی تغییر ذائقه‌ها را با سرعتی بیشتر شکل خواهد داد اما لااقل صدا و سیما را از شماتت و توبیخ بسیاری از مخالفان سرسخت موسیقی که در مملکت، بسیار صاحب نفوذ هم هستند در امان نگه خواهد داشت.

محمد اصفهانی در پایان گفت: این مساله را از سر اطلاع می‌گویم چون به‌طور‌مستند می‌دانم که کسر قابل‌توجهی از مدیران سازمان، با درک واقعی از شرایط موجود به هیچ‌وجه از وضعیت خروجی‌های رسانه به لحاظ جاذبه برای مخاطب عام رضایت ندارند ولی از سوی دیگر دست‌شان برای عملیاتی کردن اقدامات چشمگیر بسته است و طبعا نمی‌توان آنان را فعال مایشاء و مقصر صفر تا صد شرایط فعلی دانست.

صدا و سیما موسیقی محمد اصفهانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین