کد خبر: 23811 A

مرگ تلخ افشین مقدم به روایت ترانه‌سرای قدیمی

مرگ تلخ افشین مقدم به روایت ترانه‌سرای قدیمی

ترانه‌سرای قطعه ماندگار "زمستون" از مرگ تلخ افشین مقدم در سال 54 گفت.

ایران آرت: سعید دبیری، ترانه‌سرا و آهنگساز قدیمی ایران است که در حال حاضر در 68 سالگی به سر می‌برد. دبیری با بسیاری از خوانندگان مشهور ایران همکاری کرده است.

به گزارش ایران آرت، دبیری بسیاری از ترانه‌های ماندگار موسیقی ایران از جمله "زمستون"، "فرنگیس"، "قلک چشات" و... را سروده است. آرش نصیری در ماهنامه دیده‌بان با دبیری گفت‌وگویی داشته که در ادامه بخش‌هایی از آن را در ایران آرت می‌خوانید.

** خیلی بچه بودم که فوتبال بازی می کردم و از سیزده چهارده سالگی از جوادیه زدم بیرون. یک مدت در خانه خواهرم زندگی می کردم و بعد خانه مجردی گرفتم و کم کم در موسیقی حرفه ای تر شدم. ساز را هم خودم یاد گرفتم. بعد هم رفتم کلاس مهرپویا و آنجا، هم مثلا تدریس می کردم و هم یاد می گرفتم.

** مهرپویا گیتار بلد بود اما گیتاریست حرفه ای نبود. یادم هست آن موقع او بیشتر روی سیتار مانور می کرد. از هند سیتار آورده بود و ساز می زد و سر جمهوری آموزشگاه داشت.

** ویگن خواننده مورد علاقه ام بود. گیتاریست مورد علاقه ام هم یک ارمنی بود که معروف هم بود اما الان اسمش یادم نیست. خیلی خوب گیتار می زد. بعدا که آمدم در کار حرفه ای با آرمیک و وانیک و دیگران دوست شدیم.

** کم کم حرفه ای شده بودم و جاهای مختلف ساز می زدم و درآمدم از همین راه بود. یک گروه داشتیم که آهنگ های دیگران و بیشتر آهنگ های خارجی را می زدیم. آن موقع بیتلز و رولینگ استونز ونچرز و گروه های دیگر مد شده بودند، بنابراین ما هم یک گروه تشکیل دادیم به نام گلدین رینگ. همانطوری که گفتم به خاطر صدای ویگن و همچنین ترانه های پرویز وکیلی خیلی ویگن را دوست داشتم.

** در یک رستوران افشین مقدم آمد کنار من و همسرم نشست و خودش را معرفی کرد. گفتم چرا خجالت مان دادی؟ گفت من خیلی خوشحالم که شما را می بینم. آن موقع هم من و هم همسرم چهره بودیم. از آنجا من و افشین دوست شدیم و خیلی زندگی کردیم و خیلی جاها با هم بودیم.

** همان موقع ها ترانه «قلک چشات» منتشر شد که آن هم خیلی گل کرد.من یک ترانه نصفه و نیمه را دادم به فریبرز و او هم آهنگ قلک چشات را برای یک خواننده ساخت که من تا آن روز ایشان را درست نمی شناختم. با خودم می گفتم فرهنگ هنر چرا همه را به اسم نمی نویسد اما این را نوشته است «سیمین خانم» (خنده). «غانم» را «خانم» می خواندم. این ترانه هم گل کرد و خیلی معروف شد.

** اولین آهنگ خانم غانم که گرفت، همین قلک چشات بود. بعد از قلک چشات هم ترانه «مرد غریب» گل کرد که خانم غانم خواند اما قرار بود فریدون فروغی بخواند. آهنگ این کار از فریدون خشنود است و البته فریدون فروغی در جاهای مختلفی که برنامه داشت این را هم می خواند.

** یاد افشین به خیر. شبی که افشین فوت کرد، ناصر چشم آذر در استودیو ضبط داشت. آن شب افشین می خواست برود شمال، رفت استودیوی ناصر، ناصر ضبط داشت. به ناصر گفت اجازه می دهی ده دقیقه از وقت استودیوی تو استفاده کنم. روی یک آهنگ دیگر داشت کار می کرد. نمی دانم مال پازوکی بود یا کس دیگر. آنجا این کار را می کند و می رود نصفه شب زنش و بچه اش را بیدار می کند و از آنها خداحافظی می کند و می رود برادرش ناصر را هم بیدار می کند که از او خداحافظی می کند. ناصر می گوید مگر می خواهی بمیری که این موقع شب از همه خداحافظی می کنی؟ خلاصه این که با بچه های ارکسترش از جاده هراز رفتند به سمت شمال. تمام گروه زنده می مانند و فقط افشین می میرد. پشت فرمان نشسته بود و میله فرمان رفت توی قلبش. رضا که نوازنده فلوت ارکسترش بود می گفت اگر یک ماشین او را می برد زنده می ماند اما متاسفانه هی ماشین ها می آمدند از بغلش رد می شدند و می دیدند این وضعیت است سوارش نمی کردند. طفلک در اثر خونریزی فوت کرد.

** معروف شدن آهنگ «زمستون» به خاطر مرگ افشین نبود. قبل از مرگ افشین خیلی معروف شده بود. این آهنگ بعد از انقلاب هم مجوز گرفت و الان هم از رادیو مدام پخش می شود و شده است معروف ترین آهنگ برای زمستان.

** نظرم بد است که من را با این آهنگ می شناسند چون من کار هیت زیادی دارم. من «قلک چشات»، «به من نخند»، «دارم عاشق میشم»، «دوستت دارم»، «خدا چرا عاشق شدم»، «فرنگیس»، «پیچک»، «یه ذره عاشقم باش»، «هفت طلسم» و خیلی آهنگ هیت دیگر دارم که هر کدام شان به جز خواننده اصلی شان توسط خیلی های دیگر هم خوانده شدند.

بیتلز رولینگ استونز افشین مقدم سعید دبیری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین