کد خبر: 23809 A

پیشکسوت موسیقی به یاد دخترش اجرا می‌کند

پیشکسوت موسیقی به یاد دخترش اجرا می‌کند

فرهاد فخرالدینی قطعه "برای دخترم" را بعد از سال‌ها در کنسرت تالار وحدت اجرا می‌کند.

ایران آرت: فرهاد فخرالدینی، موسیقیدان رهبر ارکستر ایرانی پس از سال‌ها در روزهای 11 و 12 مرداد به عنوان رهبر ارکستر فرهنگ و هنر در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایران آرت، این کنسرت "شبی با فخر ایران" نامگذاری شده که فخرالدینی قرار است در آن چکیده 50 سال فعالیت موسیقیایی‌اش را روی صحنه ببرد.

فخرالدینی در گفت‌وگو با اعتماد در این‌باره می‌گوید: بعضی از این قطعات برای اولین‌بار اجرا می‌شوند. اتفاقا امروز به این موضوع فکر می‌کردم که اگر قرار باشد آثار خودم را اجرا کنم (چه آنها که برای ارکستر ملی و سمفونیک نوشته‌ام و چه آثاری که برای آنسامبل‌های ایرانی ساخته شده) بین ٨ تا ١٠ کنسرت می‌شود. علاوه بر این اگر بخواهم همین برنامه را- برای آثاری که آنها را مدیریت و رهبری کرده‌‌ام یا آنهایی که تنظیم من یا دیگران بوده- داشته باشم چیزی متجاوز از ٥٠-٤٠ برنامه می‌شود. این کنسرت تنها نمونه‌ای است از قطعاتی که من از سال ٤٧ تا به امروز نوشته‌ام و گزیده‌ای است از ٥٠ سال فعالیت هنری من.

این آهنگساز که بعد از سال‌ها قطعه "برای دخترم" را در ارکستر 11 و 12 مرداد اجرا می‌گوید. او در این‌باره می‌ید: وقتی از سفر لندن ناکام برگشتیم و دخترم فرناز زیر عمل فوت شد، من و همسرم آزرم، حال آشفته‌ای داشتیم. حقیقتش این است که آن سال هر دوی ما احساس خفگی می‌کردیم و نمی‌توانستیم این غم را فراموش یا تحمل کنیم. من "برای دخترم" را ساختم و به مشیری و ابتهاج هم چیزی نگفتم ولی بعدا فهمیدند که این قطعه را برای دخترم نوشته‌ام. هنوز هم وقتی این قطعه را می‌شنوم یاد شیرین زبانی‌های دختر ٥ ساله‌ام می‌افتم که خیلی زود به دلیل یک مشکل قلبی از بین ما رفت. او دختر بسیار هوشیاری بود و شور و شوق عجیبی داشت.

فخرالدینی درباره وسواسش برای انتخاب خواننده‌ها گفت: من با وسواس زیادی خواننده‌ها را انتخاب می‌کنم. به عنوان مثال مجتبی عسگری که اولین برنامه مهمش را با ارکستر موسیقی ملی ایران اجرا کرد و امید دارم که آینده درخشانی داشته باشد. همین طور وحید تاج که در طول اجرا در قزاقستان بسیار خوش درخشید. در این سفر ارکستر ما بسیار توانمند بود و نوازنده‌ها با جان و دل ساز زدند به همین دلیل هم مورد توجه قرار گرفتیم و حتی ضیافتی هم به افتخارمان برگزار کردند. این نشان از لیاقت موزیسین‌های جوان ایرانی دارد. تصور می‌کنم این اجرا هم چنین باشد.

1447067976chakaame-news-chk

همچنین یادداشتی از لوریس چکناواریان برای فرهاد فخرالدینی نیز در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده که در ادامه می‌خوانید:

بی‌شــک فــرهـاد فخرالدینی، مـوزیسین و آهنگساز حرفه‌ای و باسابقه‌ای است. او هم در زمینه ساخت موسیقی فیلم و هم نگارش آثار ارکسترال از پیشینه‌ای پر و پیمان و قابل توجه برخوردار است. خصوصا در سال‌هایی که رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران را برعهده داشت، آثار ارزشمند خود و دیگر موسیقیدانان صاحب‌نام این کشور را اجرا و رهبری کرد که به عقیده من خدمتی بزرگ به جامعه فرهنگ و هنر ایران بود.

او نه تنها حمایت‌هایش را از من دریغ نکرد بلکه بارها دست هنرمندان جوان را هم گرفت و حامی آنها بود. برای مثال زمانی ‌که برای رهبری ارکستر موسیقی ملی ایران از من دعوت کرد، دلسوزانه و برادرانه تمام امکانات مورد نیاز را در اختیارم قرار داد و کاملا حامی‌ام بود؛ بهترین نوازندگان و زمان‌های تمرین را نیز در اختیارم گذاشت و همین دقت نظر موجب ارتقای کیفی کار و صدای خوب ارکستر شد.

البته ارکستر موسیقی ملی ایران در دوره‌ای از حضور ایشان محروم ماند که من آن سال‌ها ایران نبودم و اطلاع دقیقی از جزییات ماجرا ندارم. درباره کیفیت امروز ارکستر هم نمی‌توانم نظری بدهم ولی آخرین بار که اجرای ارکستر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی را دیدم، بسیار لذت بردم.

خوشحالم که قرار است یک بار دیگر ارکستری دیگر را رهبری کند و امیدوارم هرچه بیشتر از حضور هنرمندانی مثل او بهره‌مند شویم. او نه تنها در مقام یک موسیقیدان توانمند و عالم است، بلکه از نظر انسانی نیز واجد شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی است و به عنوان یک دوست آرزو می‌کنم همیشه شاد و سلامت باشد و مسوولان کشور موقعیت‌های بیشتری را برای آنکه به موسیقی و هنر این مملکت خدمت کند، فراهم کنند.

لوریس چکناواریان فرهاد فخرالدینی ارکستر فرهنگ و هنر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین