کد خبر: 22368 A

افتتاح یک جشنواره جهانی با صدای علیرضا قربانی

افتتاح یک جشنواره جهانی با صدای علیرضا قربانی

علیرضا قربانی و گروه همراهش این شانس را داشتند که جشنواره رسپکت با اجرای آنها افتتاح شود.

ایران آرت: اگر بعد ازظهر روز شنبه یکی از آخرین روزهای بهار، گذرتان به پارک "ویستاویشته" در کنار رود ولتاوای پراگ می افتاد و از اجرای فستیوال موسیقی ملل خبری نداشتید، قطعا صدای دف و کمانچه و تار می توانست شما را گمراه و همراه کند. آیا درست می شنوید؟ ‌بله، یک گروه موسیقی ایرانی مشغول تست میکروفن های خود بر روی صحنه بودند.

به گزارش ایران آرت به نقل از بی‌بی‌سی، جشنواره رسپکت (respect) که به منظور معرفی موسیقی فولکلور ملل جهان شهرت دارد ۲۱ سال است که همه ساله در کشور چک برگزار می شود. امسال جشنواره رسپکت در شهر پراگ و در روزهای ۲۶ و ۲۷ خردادماه میزبان علاقه مندان موسیقی بود.

در جشنواره امسال گروه‌های متعددی از ده کشور جهان چون هلند، فرانسه، نیجریه، اسرائیل، برزیل ،‌مصر و هند به اجرای موسیقی پرداختند؛ اجراهایی که کاملا بر اصول اصلی موسیقی هر کدام از این سرزمین‌ها شکل گرفته بود و در قالب محلی و سنتی اجرا می شد.

علیرضا قربانی و گروه همراهش این شانس را داشتند که این جشنواره نام آشنا در مرکز اروپا با اجرای آنان افتتاح شود. اقشار مختلفی از مردم جمهوری چک و کشورهای دیگر اروپایی کنجکاوانه به ضرباهنگ دف و سوز کمانچه و صدای علیرضا قربانی که با این آواها همراه می شد گوش می دادند. بعضی با دف شور گرفته و عده ای تلاش می کردند آواها را زمزمه کنند.

_102131522_9f0x9884s (1)

فضای یک پارک برای جشنواره دو روزه رسپکت در نظر گرفته شده که شرکت کنندگان با داشتن زیرانداز و یا صندلی های خود می توانستند به تماشای اجرای گروههای مختلف بپردازند.

در سالهای گذشته سعید شنبه زاده و محمدرضا مرتضوی از نوازندگان و آهنگسازان ایرانی در این جشنواره به اجرای برنامه پرداخته بودند اما در زمینه موسیقی کلامی امسال برای اولین بار علیرضا قربانی در این جشنواره آواز سنتی ایرانی را اجرا کرد.

بسیاری از شرکت کنندگان در این جشنواره از مردمی هستند که با موسیقی مدام سر و کار دارند و سازها را به خوبی می شناسند، بقیه اما مخاطبان عادی هستند که دف و تار و کمانچه را برای بار اول دیده اند اما همگی با صدای علیرضا قربانی و صدای سازهای کمانچه، تار و دف در دل پراگ و کنار رود ولتاوا به وجد آمدند.

_102131526_9f0x9909s (1)

علیرضا قربانی سامان صمیمی جشنواره رسپکت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین