کد خبر: 22283 A

کمک «متالیکا» به موسیقی افغان‌ها

کمک «متالیکا» به موسیقی افغان‌ها

یک موسسه موسیقی افغان از جمله دریافت‌کنندگان مبلغ نقدی جایزه‌ای شد که گروه متالیکا به نیابت از پادشاه سوئد دریافت کرد.

ایران آرت: گروه موسیقی متالیکا که در کنار دکتر احمد سرمست موسس انستیتوی موسیقی ملی افغان (ANIM) موفق به کسب جایزه موسیقی «پولار» ۲۰۱۸ شد، تصمیم گرفت جایزه نقدی یک میلیون کرون سوئدی (تقریبا ۱۳۰ هزار دلاری)‌ خود را به سه سازمان خیریه اهدا کند.

این گروه ۵۰ درصد از جایزه نقدی را به خیریه «ماموریت شهری استکهلم» با هدف حمایت از بی‌خانمان‌ها اهدا می‌کند و ۲۵ درصد را به «بنیاد کودکی جهانی» تقدیم می‌کند که توسط ملکه سیلویا از سوئد تاسیس شده است. در نهایت، ۲۵ درصد باقی‌مانده جایزه نقدی به دیگر دریافت‌کننده جایزه یعنی ANIM تعلق می‌گیرد که در سال ۲۰۱۰ در پاسخ به جنگ داخلی افغانستان و نابودی قرن‌ها سنت‌های موسیقی غنی آن تشکیل شد.

درامر و نوازنده گیتار بیس گروه یعنی لارس اولریش و رابرت تروخیلو روی صحنه حاضر شدند تا جایزه‌ای را دریافت کنند که به نیابت از پادشاه سوئد کارل گوستاف شانزدهم اهدا می‌شود.

2810117

جایزه موسیقی پولار درباره اهدای جایزه به متالیکا نوشت: از زمان تنش احساسی موسیقی واگنر و کوبش‌های چایکوفسکی تا به حال کسی نتوانسته بود موسیقی‌ای خلق کند که تا این حد فیزیکی و خشمگین و در عین حال اینقدر در دسترس باشد.

اولریش بعد از دریافت جایزه گفت: چه کسی فکر می‌کرد که وقتی متالیکا این سفر موزیکال را ۳۷ سال پیش آغاز کرد، یک روز ما جلوی اشرافیان موسیقی و یک خانواده اشرافی واقعی بایستیم و یکی از معتبرترین جوایزی را دریافت کنیم که یک موسیقیدان می‌تواند کسب کند؟ آن نوع موسیقی که ما می‌نوازیم قرار نبود توسط رسانه‌ها یا حتی مخاطبان گسترده به رسمیت شناخته شود. در سال ۱۹۸۱ وقتی که این گروه شکل گرفت، من فقط می‌خواستم در یک جمع گروهی موسیقی بنوازم و حس کنم به چیزی بزرگتر از خودم تعلق دارم.

جایزه موسیقی پولار توسط استیگ اندرسون ملقب به استیکان، مدیر گروه آبا (ABBA)، ناشر موسیقی و ترانه‌سرا به منظور تجلیل از «دستاوردهای قابل‌توجهی و/یا فعالیت موسیقی» و همچنین به رسمیت شناختن موسیقی‌ای که «مرزهای موسیقی را در هم می‌شکند» تاسیس شد.

نخستین جایزه پولار در سال ۱۹۹۲ به پل مک‌کارتنی و گروه بالتیک استیتس اهدا شد. از دیگر دریافت‌کنندگان آن می‌توان به استیوی واندر، باب دیلن، ری چارلز، رنی فلمینگ، التون جان، بروس اسپرینگستین و استینگ اشاره کرد.

 

متالیکا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین