کد خبر: 19185 A

از دلار 2000 تومانی علیزاده تا دلار 6000 تومانی کیتارو!

از دلار 2000 تومانی علیزاده تا دلار 6000 تومانی کیتارو!

تابستان شش سال پیش حسین علیزاده گفته بود: برگزاری کنسرت‌هایی که در آن هنرمند مهمان خارجی داشته باشیم، با قیمت دلار بالای 2000 تومان خارج از توان ما است.

ایران آرت: نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته، خبرنگار ایسنا را یاد اظهار نظری از حسین علیزاده انداخته که یادآوری‌اش در عین حال که تکان‌دهنده است، تحلیل‌های جالبی به دست می‌دهد. ماجرا از چه قرار است؟ عرض می‌کنیم.

دلار 2000تومانی

تابستان شش سال پیش حسین علیزاده، در پی اعلام خبر لغو کنسرت مشترکش با ژیوان گاسپاریان (نوازنده ارمنستانی) به دلیل مشکلات اقتصادی، گفته بود «برگزاری کنسرت دیگر از نظر اقتصادی امکان‌پذیر نیست؛ بخصوص کنسرت‌هایی که در آن هنرمند مهمان خارجی داشته باشیم، با قیمت دلار بالای 2000 تومان خارج از توان ما است.»

دلار 6000تومانی

یادآوری این اظهار نظر در حالی است که می‌دانید بازار پر التهاب ارز در روزهای گذشته، گرانی لحظه‌به‌لحظه دلار و نایاب شدن آن مردم را به نگرانی واداشته است و افزایش بی‌سابقه نرخ دلار و فروش آن در بازار آزاد به بیش از 6000 تومان، تقریبا تاثیر خود را به شکلی سریع روی حوزه‌های مختلف اقتصادی گذاشته است. در این میان اما نمی‌توان از تاثیر گرانی دلار روی هنر نیز چشم پوشید؛ همان طور که دلار 2000 تومانی پیش از این لغو کنسرت دو نوازنده مطرح و اظهارات علیزاده را موجب شده بود، این پرسش به وجود می‌آید که دلار 6000 تومانی چه بر سر موسیقی می‌آورد؟ آن هم در زمانی که کنسرت هنرمندان خارجی راحت‌تر و بیشتر از گذشته در ایران برگزار می‌شود. می‌دانید که همین اردیبهشت‌ماه آینده آهنگساز بزرگی چون کیتارو دوباره به ایران خواهد آمد.

رامین صدیقی، تهیه‌کننده موسیقی که در زمینه برگزاری کنسرت هنرمندان خارجی در ایران فعالیت داشته است، در این‌باره به ایسنا گفته: ما معمولا دستمزد هنرمندان خارجی‌ای را که به ایران می‌آیند به روش حواله پول و استفاده از حساب بانکی پرداخت نمی‌کردیم، بلکه این کار را نقدی انجام می‌دادیم. حالا فارغ از گرانی، دیگر اسکناسی وجود ندارد و من تهیه‌کننده نمی‌توانم به هنرمندی که از آلمان در ایران حضور پیدا می‌کند، لیر ترکیه بدهم.

چه بلایی سرمان می‌آید؟

حرف‌های پایانی سخنان این تهیه‌کننده، پاسخی است به پرسشی که ابتدای این گزارش مطرح کردیم؛ وقتی کنسرت علیزاده با دلار 2000 تومانی تعطیل شد، حالا با دلار 6000 تومانی چه بلایی سر کنسرت‌هایی با حضور نوازندگان و آهنگسازان خارجی خواهد آمد؟ صدیقی می‌گوید: ما نمی‌توانیم در حوزه موسیقی راه‌حلی داشته باشیم. اگر اوضاع به همین شکل بماند طرفین این مثلث (مخاطب، تهیه‌کننده و هنرمند) باید این فشار را بین خودشان تقسیم کنند و نتیجه این موضوع این است که تولید کالای فرهنگی کاهش پیدا می‌کند.

حسین علیزاده کیتارو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین