کد خبر: 18623 A

بازیگر معروفی که خواننده آثار ماندگار شد

بازیگر معروفی که خواننده آثار ماندگار شد

اشکان خطیبی گفت: اگر ناصر چشم‌آذر صدایم کند، در گور هم باشم بلند می‌شوم.

ایران آرت: اشکان خطیبی در اسفند ماه برای دومین بار به عنوان خواننده ارکستر "ایستگاه"، آثار ماندگار ناصر چشم آذر را اجرا کرد.

به گزارش خبرآنلاین، گفت‌وگویی که در ادامه می‌خوانید در حیاطِ سدا انجام شد و مشخصا بر فعالیت‌های خطیبی در حوزه خوانندگی متمرکز بود نه آن‌چه بر صحنه تئاتر و جلوی دوربین انجام می‌دهد.  

** قبل از هر چیز باید بگویم من نام اتفاقی را که رخ داده است، همکاری نمی‌‌گذارم. چون واژه همکاری را برای موقعیتی به کار می‌بریم که طی آن آدم‌هایی نسبتا هم‌سطح، در انجام کاری مشارکت کنند ولی من، بی آن‌که بخواهم با کلمات بازی کنم، در این جا با ناصر چشم‌آذر همکاری نمی‌کنم بلکه افتخار شاگردی‌اش را دارم و روی صحنه جلویش درس پس می‌دهم، مثل دانش‌آموزی که دستِ معلمش را نگاه می‌کند تا بفهمد چه چیز درست است و چه چیز نه و بودن او به عنوان معلم در کنارم، اضطرابم را کم می‌کند.  

** در هیچ کجای جهان، قبحی که برای کاور کردن در ایران قائلند، وجود ندارد. این قبح را در مورد قطعاتی که در پروژه‌هایی مثل «قلم را بچرخان» (راک د پن) اجرا می‌کنم هم می‌بینم. نمی‌توانم اسم این افراد را کارشناس بگذارم، اما متوجه می‌شوم که چطور با نگاهی از بالا به پایین به این ماجرا نگاه می‌کنند. در صورتی که کاور کردن در همه جای دنیا، نه فقط در مورد ترانه‌های قدیمی و نوستالژیک که در مورد ترانه‌هایی با عمر یک یا دو سال هم براساس سلیقه، توانایی یا نوع نگاه متفاوت یک آرتیستِ دیگر رسم است و چیز عجیبی نیست. پس وقتی این دافعه نسبت به کاور کردن را به رسمیت نمی‌شناسم در مورد آن به اضطرابی هم مبتلا نمی‌شوم.   

** طبیعی است که من نه به اندازه خانم رامش، نه به اندازه آقای مازیار، نه به اندازه آقای توفان و نه به اندازه هیچ کدام از خوانندگان دیگری که قطعات خوانده شده توسط آن‌ها را در کنسرت‌های چشم‌آذر کاور می‌کنم، خواننده نیستم. پس اساسا زحمت قرار دادن خود در مقام مقایسه با این خوانندگان را به خودم نمی‌دهم.

** کاور کردن قطعاتی که خوانندگان آن زن بودند ظاهرا در کنسرت‌های اولیه ناصر چشم‌آذر با مشکلی مواجه نشده اما در اجراهای اخیر نتوانسته‌اند برای اجرای آن‌ها مجوز بگیرند. معمولا روی نام خوانندگان خاصی حساسیتی وجود دارد که متاسفانه منجر به حذف شدن دو قطعه درخشان از این رپرتوار هم شده است. فکر می‌کنم صرف این که این مجوز داده شده است که ناصر چشم‌آذر بتواند ترانه‌هایی را که به حق متعلق به خودش است دوباره اجرا و خاطرات شنوندگان آن ترانه‌ها را زنده کند بسیار ارزشمند است.

و اگر چشم‌آذر باز هم از شما دعوت به همکاری کند می‌پذیرید؟

با افتخار. یعنی حتی اگر در گور باشم، صدایم بزند بلند می‌شوم، هیچ شک و شبهه‌ای در موردش ندارم و به نظرم آن قدر افتخار بزرگی است که هر چقدر هم در موردش صحبت کنیم تملق به حساب نخواهد آمد.

اشکان خطیبی ناصر چشم آذر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین