کد خبر: 1829 A

آقای کلهر این‌کاری که شما با ما می‌کنید دقیقاً چه نام دارد؟

افزودن نوایی به صداهای هستی

افزودن نوایی به صداهای هستی

ستایش‌نامه صابر محمدی برای جادوگر کمانچه

ایران‌آرت، صابر محمدی: تکلیف آدمی در مواجهه با بعضی‌ها مشخص نیست؛ یعنی نمی‌دانی، کاری که آن‌ها با تو می‌کنند با چه متر و معیاری قابل تعریف است. مثلاً شما می‌توانید بگویید از شنیدن صدای تار شهناز چه حالی می‌شوید یا با تماشای نمایشی از علی رفیعی، چمدانِ چه نوع سفری را در خیال‌تان می‌بندید. مثلاً می‌دانید فیلمِ تازه وودی آلن، کجای‌تان را قلقلک خواهد داد یا واپسین آلبوم گروه ریدیوهد، قرار است این‌بار شما را از کجای زندگی‌تان به کجای دیگرش پرتاب کند. ولی نه، بعضی‌ها هستند در این میان، که همه معادلات را به هم می‌زنند. مثلا آیا شما، البته اگر اهل فریب‌خوردن بی‌کوچک‌ترین‌مقاومتی از جادوی کمانچه باشید، می‌توانید در یک خط توضیح دهید «شهر خاموش» کیهان کلهر، شما را به میهمانی چه جنس از جنونِ آمیخته با خلسه دعوت می‌کند؟ می‌توانید صاف و پوس‌کنده بگویید آن‌چه در «شب‌، سکوت، کویر»، اثر مشترکش با محمدرضا شجریان، شما را به شور هستی برمی‌انگیزاند نامش چیست؟ بله، برخی، نام‌ناپذیرند و طبعاً بلایی هم که سرتان می‌آورند، با مقیاس اندازه‌گیری بلایای طبیعی هم قابل اندازه‌گیری نیست. کیهان کلهر، از این رو، نه فقط این‌که یک نام نیست، بلکه از همین رو، همه مدلول‌های ممکن و ناممکنِ القائات یک اثر هنری را بی‌اعتبار و بازتعریف می‌کند. همه این‌ها که گفتم اغراق‌آمیز است؟ چه عرض کنم؟! شما بگذارید به این حساب که سحر جادوگر، تنها در این حقیر، چنین تأثری را بر پا کرده است.

 

یک:

حتی پیش از این‌که بامداد پریروز، نام کیهان کلهر در استیپلز سنتر لس‌آنجلس بر تارک موسیقی جهان بدرخشد، او جهانی‌ترین موسیقیدان و نوازنده ایرانی بود؛ اما بالاخره شد، آن‌چه مدت‌ها منتظرش بودیم. طلسم شکست؛ سرانجام پس از نامزدی‌های پیاپی کیهان کلهر و همچنین محمدرضا شجریان و حسین علیزاده، طلسم به دست رعنامرد موسیقی ایران شکست. این بار، آلبوم «Sing Me Home» به سرپرستی یویوما و آهنگسازی و نوازندگی کیهان کلهر برنده جایزه گرمیِ بهترین موسیقی جهانی در پنجاه‌ونهمین دوره این رویداد مهم شد. یویوما یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین ویولن‌سل‌نوازان معاصر به همراه گروه موسیقی «جاده ابریشم» که شماری از برجسته‌ترین نوازندگان جهان از جمله کیهان کلهر عضو آن هستند، در حالی به عنوان بهترین موسیقی جهانی در سال 2017 انتخاب شدند که کلهر در بخش دیگری از این جایزه، برای ساخت موسیقی مستندی درباره همین گروه نیز نامزد دریافت جایزه بود.

 

دو:

کیهان کلهر حالا با آن تندیس گرامافون طلایی معروف گرمی به خانه بازمی‌گردد تا سال پر از اجراهای موفق و خاطره‌انگیزش در ایران، با دریافت معتبرترین جایزه موسیقی در جهان که به اسکار موسیقی مشهور است، همراه شده باشد. اگر تا مدت‌ها کیهان کلهر برای ما جهانی‌ترین شخصیت موسیقی‌مان بود، حالا جهان به این‌که او، صاحب یکی از صداهای تازه هستی است، اذعان کرده و به ستایشش برخواسته است. نوازنده‌ای که اگر پای صدای کمانچه و شاه‌کمانش نشسته باشید، حتما به تعاریف تازه‌ای از «جادو» رسیده‌اید. چشم بسته‌اید به نواهای مرسوم موسیقی ایرانی و از خود پرسیده‌اید این صدا، از کجا می‌آید که با جان و درون چنین می‌کند. راستی چه می‌کند؟ نامش چیست؟

 

 

کیهان کلهر صابر محمدی جایزه گرمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین