کد خبر: 16681 A

همایون شجریان: به شاهنامه توهین شده است/ واکنش تند خواننده پرطرفدار به تلویزیون و لاتاری

همایون شجریان: به شاهنامه توهین شده است/ واکنش تند خواننده پرطرفدار به تلویزیون و لاتاری

همایون شجریان معتقد است که صدا و سیما و عوامل فیلم "لاتاری" باید برای فاشیستی خواندن شاهنامه از مردم عذرخواهی کنند.

ایران آرت: واکنش‌های منتقدانه به صحبت‌های کارگردان "لاتاری" در مورد شاهنامه همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایران آرت، چند شب پیش در برنامه "هفت"، محمدحسین مهدویان برای دفاع از فیلمش که رشیدپور بخشی از آن را فاشیستی خوانده بود، خیلی صریحانه شاهنامه فردوسی را هم یک اثر کاملاً فاشیستی خواند و عجیب این بود که رشیدپور هم تا حدی حرف‌های او را تأیید کرد.

پس از صحبت‌های عجیب کارگردان "لاتاری"، موجی از انتقادات به سوی او روانه شد و حالا همایون شجریان که چندی پیش در پروژه کنسرت-تئاتر "سی" اثری از فردوسی را اجرا کرده بود هم به این موضوع واکنش نشان داد.

همایون شجریان در صفحه شخصی خود نوشت:

"دوستان گرامی همگی خوب می‌دانیم که شاهنامه بخشی از چند میراث بزرگ و مهم فرهنگی کشورمان است که همه‌ی دنیا با نگرش به آن می‌توانند عظمت زبان و فرهنگ مارا درک کنند. با این حال اخیرا در برنامه‌ای سینما محور در صدا و سیمای کشورمان ایران ، به حضرت حکیم ابوالقاسم فردوسی که بزرگان ادب و فرهنگ، فارسی سخن گفتن امروز ما را (که عاری از کلمات عربی هم نیست) مدیون او و شاهنامه اش می دانند، علنا توهین شده است و گویا قرار نیست کسی هم عذر خواهی رسمی کند.

بنده‌ی کمترین و جمع بسیاری از دوستانم و فرهیخته‌گان هنر، شایسته می‌دانیم، مراتب به شکلی فراهم آید تا بدون هیچگونه توضیح و توجیه، که شنیدن آن صبوری می‌خواهد، در رسانه ملی که وظیفه‌اش پاسداری از ارزش‌های فرهنگی این مرز و بوم است، یا به هر طریقی که شایسته است از پیشگاه مردم ایران عذر خواهی مستقیم و رسمی بعمل آید.

با آرزوی سلامتی برای جملگی فرهنگ دوستان عزیز و بزرگوار، شاد و سلامت باشید."

برنامه هفت رضا رشیدپور همایون شجریان محمدحسین مهدویان
نظرات خوانندگان
  • ارتا
    پاسخ

    به نظر من نباید از این افراد خواست «عذر خواهی» کنند، چون موضوع به سهل انگاری زبانی و آنی ختم خواهد شد که به هیچ وجه اصل قضیه نیست. بهتر است که اجازه بدهیم سره و ناسره آفتابی بشوند تا آفتاب که بهترین ضد عفونی کنند است به کار خودش برسد. همگامی رشیدپور هم به هیچ وجه غیر منتظره نبود، فقط حواسش نبود.

  • شاهنامه فردوسی در واقع ستون بلند کاخ ورجاوند زبان پارسی وهویت فرهنگی ایرانیان است به نظر بنیاد نیمروز سیستانیها ما ایرانی ها با هر نوع زبان وتعلق به هر قوم وطایفه ومذهب باید نسبت به وحدت ملی وداشته های تمدنی وفرهنگی سرزمین خودمان هم ببالیم وهم حساس باشیم. بنیاد نیمروز سیستانیها باور دارد که جناب مهدویان اشتباه نموده که وارد این حیطه شدند اگر با این متر ومقیاس نظر بدهیم بسیاری از تعالیم مکات وسرودهای ملی کشورها را میتوان فاشیستی ونژاد پرستی خواند درحالی که چنین نیست. مدیران بنیاد نیمروز سیستانیها بعنوان نوادگان رستم ویعقوب لیث صفار سیستانی از تمام شما هموطنان عاجزانه خواهش میکند که با مهربانی ومهرورزی با هم سخن بگوئیم وبیشتر مراقب یکدیگر باشیم انشاالله با افزایش سن وسال جناب مهدویان ایشان نیز متوجه خواهند شد که شاهنامه واثر جاودانه فردوسی بزرگ در چه ظرف زمان ومکان وشرایطی سروده شده وچرا و...به هروی برای تمام هموطنان سرزمین اهورایی مان بهترین ها را خواستاریم(روابط عمومی وامور بین الملل بنیاد نیمروزسیستانیها)

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین