کد خبر: 15515 A

"تنها ماندم" به روایت معتمدی و شهبازیان

"تنها ماندم" به روایت معتمدی و شهبازیان

ارکستر ملی ایران با همراهی محمد معتمدی در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت.

ایران آرت: سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در روز ششم با اجرای ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد معتمدی، در حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی افضلی مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، ادامه یافت.

برنامه با پیام تسلیت دبیرخانه جشنواره به مناسبت حادثه غمبار نفتکش ایرانی آغاز شد و پس از آن نوازندگان ارکستر به صحنه آمدند. نخستین قطعه‌ای که توسط نوازندگان به اجرا درآمد موسیقی فیلم "محمد رسول الله" اثر جاودانه موریس ژار بود که در سکوت سازهای ایرانی ارکستر، توسط سازهای زهی و بادی نواخته شد. پس از آن محمد معتمدی به صحنه آمد و نخستین تصنیف این کنسرت را اجرا کرد، در حالی که تکنوازی نی همراه با ارکستر او را همراهی می‌کرد.

قطعه بعدی با نت‌های پیانو آغاز شد و معتمدی تصنیف "کویر" را که شاعر و آهنگساز آن هم خودش بوده است اجرا کرد. پس از اجرای قطعه‌ای بی‌کلام، تصنیف "چون گل همراه نسیم.." با آهنگسازی همایون خرم و ترانه‌ای از بیژن ترقی اجرا شد. بعد از آن نوبت به یکی از محبوب‌ترین ترانه‌های ایرانی به نام "کاروان" رسید که با آهنگی از مرتضی محجوبی، ترانه رهی معیری و آواز بنان، جاودانه شده است. هرچند تنظیم متفاوت این قطعه و تمپوی بالاتری که نسبت به نسخه اصلی درنظر گرفته شده بود، تاثیرگزاری آن را کم می‌کرد و سنگینی و غم موجود در آهنگ محجوبی را نداشت.

بخش دوم برنامه با قطعه بی‌کلام "جام تهی" که یکی از برترین آثار آهنگسازی فریدون شهبازیان است آغاز شد. این قطعه که در اوایل دهه 50 نوشته شده همچنان شنیدنی است و رنگ‌بندی صوتی آن با نوای جادویی کلارینت، حضور پر رنگ سازهای بادی و مضراب‌های جذاب سنتور، جلب توجه می‌کند.

پس از آن بار دیگر معتمدی به صحنه آمد و تصنیف "دل از دستم رفته برون زان دم که تو را دیدم" با آهنگی از مجید وفادار و شعری از رحیم معینی کرمانشاهی اجرا شد. با اجرای چند تصنیف دیگر نوبت به اجرای قطعه "ایران من" رسید که در فضایی حماسی و پر هیجان اجرا شد و استقبال شدید مخاطبان را به دنبال داشت. در پایان برنامه هم با درخواست مخاطبان تصنیف" ای ایران" اجرا شد.

 

فریدون شهبازیان محمد معتمدی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین