کد خبر: 13571 A

رنگ‌آمیزی در موسیقی ما خیلی مهم است/ دارا دارایی و رضا کولغانی از "داماهی" می‌گویند

رنگ‌آمیزی در موسیقی ما خیلی مهم است/ دارا دارایی و رضا کولغانی از "داماهی" می‌گویند

کنسرت جدید گروه داماهی امشب برگزار می‌شود.

ایران آرت: گروه داماهی چند سالی است که فعالیت خود را در زمینه موسیقی تلفیقی آغاز کرده و موسیقی جنوب ایران را در قالبی نو و در ترکیب با موسیقی جَز، لاتین و… ارائه می‌دهد. دارا دارایی نوازنده و سرپرست گروه و رضا کولغانی خواننده، به مناسبت کنسرت جدید خود در روز 12 آذرماه، گفت و گویی با هنرآنلاین داشتند که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

 

دارایی: کنسرت‌های اول داماهی در سالن‌های کوچک اجرا شد و حالا به سالن‌های بزرگ‌تر رسیده‌ایم. البته علاقه شخصی خود ما این است که اجرایمان را در سالن‌های کوچک برگزار کنیم چون صدا، انرژی و شرایط کلی اجرا در سالن‌های کوچک برای ما مناسب‌تر است. 

رضا کولغانی: در سالن‌های کوچک‌تری مثل مجموعه فرهنگی برج آزادی یا سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران، نفسمان در نفس مخاطب است و از این نزدیکی لذت می‌بریم. مخاطبان سالن‌های بزرگ‌تر مخاطبان پراکنده‌ هستند که هرکدام توقع خودشان را از موسیقی اجرایی دارند.  برخی از مخاطبانی که به این سالن‌ها می‌آیند از مخاطبان عام موسیقی هستند که اطلاعات زیادی از فرهنگ و ریشه جنوب ندارند و کارهایی را که من روی صحنه انجام می‌دهم جور دیگری قضاوت می‌کنند. 

دارایی: من فکر می‌کنم موسیقی گروه داماهی موسیقی پاپ است منتها پاپی که داماهی اجرا می‌کند با موسیقی پاپ ایرانی که از موسیقی‌های دیگر گرفته شده فرق دارد. موسیقی پاپ موسیقی گسترده‌ای است و خیلی از موسیقی‌هایی که ما می‌شنویم می‌تواند در سبک پاپ قرار بگیرد. حتی موسیقی این روزهای همایون شجریان هم پاپ است. موسیقی گروه داماهی هم در آن دسته‌بندی قرار می‌گیرد ولی اگر بخواهیم وارد زیرمجموعه‌های ژانر گروه داماهی شویم، می‌توان گفت که ما موسیقی فیوژن و جز کار می‌کنیم. ما از همان ابتدا دوست داشتیم موسیقی‌مان متعادل باشد.

کولغانی: من و ابراهیم علوی جنوبی هستیم و حمزه یگانه و دارا دارایی که جنوبی نیستند هم از سال‌ها قبل در گروه‌های جنوبی فعالیت کرده و در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام داده‌اند. از نظر من و ابراهیم، دارا تسلط و اشراف بیشتری روی موسیقی جنوبی داشت و همین وارد موسیقی‌مان شد. ما با همدیگر سفرهای زیادی به جنوب داشتیم و حتی نصف آلبوم داماهی هم در سفرمان به جزایر و بنادر مختلف خلق شد. اسم داماهی هم به کانسپتی که ما با آن زندگی می‌کردیم نزدیک بود. داماهی اسطوره‌ای است که در دلش یک اتوپیایی وجود دارد که در آن همیشه موسیقی، جشن و خوشحالی است. 

کولغانی: ما در کوچه و بازارهای جنوب بزرگ‌شده‌ایم و همینی هستیم که می‌بینید. نمی‌توانیم لهجه‌مان را عوض کنیم تا سرمان کلاه نرود. از اول به همین شکل بوده‌ایم و به این موضوع افتخار می‌کنیم.

دارایی: آدم‌هایی مثل رضا و ابراهیم شخصیتشان طوری شکل‌گرفته که به‌هیچ‌وجه از این‌که خودشان باشند واهمه‌ای ندارند. پدر و مادر این دو نفر به‌شان یاد داده‌اند که هویتشان را حفظ کنند و خودشان هم روی این موضوع پافشاری کرده‌اند. به همین خاطر است که وقتی موسیقی جنوبی کار می‌کنند و زیبایی‌های هنر جنوب را راحت فریاد می‌زنند.

کولغانی: هدف بزرگ تر گروه داماهی به لحاظ موزیکال این است که درنهایت آدم‌های بزرگی مثل قنبر راست‌گو را پیدا کنیم. حتی آدم‌هایی مثل من هم به‌عنوان خواننده نقش نداشته باشند و بزرگانی مثل استاد قنبر راستگو بیایند و به همراه بچه‌ها اجرا کنند تا موسیقی‌شان شکل مدرنی به خود بگیرد.

دارایی: حمزه یگانه اصولاً علاقه عجیب‌وغریبی به موسیقی و فرهنگ بلوچی دارد و پایان‌نامه فوق‌لیسانس را هم در همین زمینه کارکرده است. من تا قبل از این‌که حمزه اسم‌ساز بنجو را بگوید، چیزی در مورد ین ساز نمی‌دانستم ولی وقتی آن را سر تمرین آورد، متوجه شدیم که چقدر به قالب موسیقی داماهی می‌خورد. بنابراین سعی کردیم آن را در موسیقی گروه داماهی به کار بگیریم. حمزه یگانه قبل از شکل‌گیری گروه داماهی، ساز بنجو را ننواخته بود و آن را به خاطر گروه داماهی تمرین کرد و یاد گرفت و در ادامه یک قطعه هم بر اساس تم بنجو ساخت. ایده‌ها و ذهنیت حمزه برای من یک الگو است و شخصیتش طوری نیست که بخواهد شوآف داشته باشد.

کولغانی: روی استیج یک فضای حسی خوب میان ما ایجاد می‌شود که دلیلش عشقی است که ما به هم منتقل می‌کنیم. همه بلد هستیم که در لحظه چه حسی به هم بدهیم و چه حسی از همدیگر بگیریم. من وقتی روی صحنه به دارا نزدیک می‌شوم، لذت می‌برم. دارا طبق شناخت و تجربه‌ای که دارد، چیدمان استیج را می‌چیند و بقیه در موردش نظر می‌دهیم. لباس‌های مرا هم خانم صدف تحویلدارزاده انجام می‌دهد که همسر دارا است و مهارت خیلی خوبی در طراحی لباس برای تئاتر و استیج دارد.

دارایی: من و رضا خیلی شبیه به هم هستیم و ابراهیم و حمزه هم شباهت زیادی به هم دارند. آن‌ها در اجرا دست و پا بسته‌تر هستند. ابراهیم حتماً باید بنشیند و نوازندگی کند ولی من و رضا حرکت می‌کنیم و انرژی زیادی می‌گذاریم. من زمانی که حالم خوب است اجرای بهتری دارم. هر وقت با حس خوب روی صحنه می‌روم، اجرایم بهتر و جذاب‌تر می‌شود. البته خیلی وقت‌ها هم پیش آمده که حال روحی ما خوب نبوده اما وقتی روی صحنه رفته‌ایم همه چیز را فراموش کرده‌ایم و همان حس خوبی که رضا در موردش صحبت کرد را از هم گرفته‌ایم و به همدیگر داده‌ایم.

دارایی: رنگ‌آمیزی خیلی مهم است. ما می‌توانیم اثری از یک خواننده دیگر را بیاوریم و در قالب گروه خودمان اجرا کنیم و شما به عنوان مخاطب احساس کنید که این قطعه متعلق به داماهی است. این به خاطر همان تأثیر رنگ‌آمیزی و نوع خواندن رضا است. در این مدت تجربه رضا بیشتر شده و رهاتر از قبل شده است. در حال حاضر مرحله ضبط آلبوم جدیدمان بیشتر از ضبط آلبوم قبلی برای‌مان لذت‌بخش است. ما زبان همدیگر را به خوبی متوجه می‌شویم و پخته‌تر و بالغ‌تر شدیم. به همین خاطر مطمئناً آلبوم جدیدمان بهتر از آلبوم قبلی خواهد بود.

دارایی: این ترکیبی که الآن در گروه داماهی وجود دارد بهترین حالتی است که می‌تواند برای آن اتفاق بیفتد. ما هنوز انرژی کار کردن داریم ولی اگر یک روزی حس کنیم این انرژی وجود ندارد، ممکن است با هم به توافق برسیم که فعالیت‌های گروه را تمام کنیم. فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها از این اتفاقات بیفتد و همچنان کارمان را ادامه خواهیم داد.

 

 

داماهی دارا دارایی رضا کولغانی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین