کد خبر: 10420 A

از سوار سوار تا خان‌امیری/ مقام‌های باستانی تنبور در تهران شنیده شد

از سوار سوار تا خان‌امیری/ مقام‌های باستانی تنبور در تهران شنیده شد

در کنار اجرای موسیقی توسط "گروه واله" از کتاب "ته‌رزهای باستانی تنبور" رونمایی شد.

ایران‌آرت: مریم درویش؛ کنسرت تنبورنوازان واله 24 شهریورماه در خانه هنرمندان ایران برگزار ‌شد و در ضمن آن آخرین اثر مکتوب حیدر کاکی، سرپرست این گروه نیز رونمایی شد. در این گروه علاوه بر تنبورنوازان، نوازندگان تارباس و کمانچه هم حضور داشتند.

اجرای گروه با "تصنیف پریزاد" به آهنگسازی حیدر کاکی و با شعری از سعدی آغاز شد که توسط اعضای گروه و با آواز کاکی اجرا شد. پس از آن کاکی آواز شاخوشینی را بر اساس "مقام شاخوشینی" نواخت و خواند تا در ادامه اعضای گروه به او ملحق شده و "تصنیف وه هار" را با آهنگسازی کاکی و یک شعر فولکلور اجرا کنند.

اجرای "قطعه بی‌کلام وداع" اثرعلی‌اکبر مرادی بخش بعدی برنامه بود و پس از تک‌نوازی و آوازخوانی کاکی در مقام "غریبی"  نوبت به اجرای تصنیف قدیمی "باده نوشان" رسید. دو نوازی تنبور و تنبک توسط کاکی و پسرش انجام شد و پس از آن مقام قدیمی "سوار سوار" توسط گروه نواخته شد. "تصنیف فراق" با آهنگسازی علی اکبر مرادی آخرین قطعه در بخش اول بود که با همنوازی و همخوانی گروه اجرا شد.

اجرای+کنسرت+تنبورنوازان+واله+و+رونمایی+از+کتاب+-ته-رزهای+باستانی+تنبور-+در+خانه+هنرمندان (1)

پیش از آغاز بخش دوم برنامه کتاب "ته‌رزهای باستانی تنبور" که نت نویسی آموزشی- تحلیلی مقام‌های مجلسی و مجازی تنبور است، به مخاطبان معرفی شد و کاکی گفت: قرار بود امروز مراسم رونمایی این کتاب با حضور استاد علی اکبر مرادی اینجا برگزار شود اما با توجه به اینکه این هفته مراسم افتتاح خانه تنبور در کرمانشاه برگزار شد و استاد علی اکبر مرادی به همراه تعدادی از اساتید موسیقی آنجا حضور داشتند، مراسم رونمایی کتاب همانجا برگزار شد و امروز فقط کتاب را به شما معرفی می‌کنیم.

پس از آن تصنیف "عاشقان" با آهنگسازی حیدر کاکی و براساس مقام "بایه بایه" نواخته شد. قطعه بی‌کلام "بیکران" توسط کاکی به همراه کمانچه و تارباس اجرا شد و سپس "مقام گل و خاک" به روایت علی اکبر مرادی با شعر فولکلور توسط گروه نواخته و خوانده شد. دونوازی تنبور و تنبک بخش بعدی برنامه بود و پس از آن ساز و آواز براساس "مقام قطار سحری" با شعری از مولوی کُرد اجرا شد. قطعه بی‌کلام "مهجوری" که از آثار شناخته شده علی‌اکبر مرادی است نواخته شد و در پایان نوبت به اجرای "خانه می‌ری" یا خان امیری، با تنظیم حیدر کاکی و شعر بیسارانی رسید. این قطعه در بخش‌های مختلف اجرا شد به طوری که شکل قدیم آن در فضایی آرام و سنگین نواخته می‌شد و پس از آن بخش دیگری با سرعت بالا توسط گروه نواخته و همخوانی می‌شد.

حیدر کاکی، مریم صمدی، عباس منصوری، فاطمه غلامی، زهره کرمی، فاطمه کارآمد، هنگامه امامی‌پری نوازندگان تنبور گروه واله بودند و در کنار آنها افشین صائب‌نژاد، دف؛ هادی نجفی، تارباس؛ و همایون کاکی، کمانچه و تنبک نواختند.

این برنامه در قالب فستیوال شب‌های موسیقی توسط موسسه فرهنگی هنری آوای حنانه برگزار شد.

 

تنبورنوازان واله
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین