کد خبر: 9878 A

تئوری آشوب را در معماری منزل مقدسه معماریان بررسی کرده‌ایم

ببینید:خانه مرواریدی دختر شیرازی که دکتر بازاریابی است

ببینید:خانه مرواریدی دختر شیرازی که دکتر بازاریابی است

فضای خانه روشن و سفید است و همچون مرواریدی در دل صدف چشم را خیره می ­کند

ایران‌آرت: این خانه نمونه ایده آلی از به کارگیری حداکثر ذوق و خلاقیت در طراحی داخلی است. فضای خانه روشن و سفید است و همچون مرواریدی در دل صدف چشم را خیره می ­کند. سبک کلاسیک و دکوراسیون زیبای این خانه را دنبال کنید:
 
 

خانه ی سفید مقدسه محمدیان در شیراز به روایت سایت چیدانه:
 
  •     تعداد افراد ساکن: ۴ نفر
  •     شغل خانم خانه: استاد دانشگاه و هیئت علمی تمام وقت دانشگاه (دارای مدرک دکترای بازاریابی بین المللی)
  •     شغل مرد خانه: انبوه سازی مسکن (دارای مدرک مهندسی معماری)
  •     موقعیت شهر: شیراز / محله: ارم- تپه تلویزیون
  •      متراژ فضا: ۱۳۰ متر
  •     سال ساخت: سال ۱۳۸۰ (بدون نوسازی)
  •     مالکیت: شخصی
  •     تعداد اتاق خواب: ۲
  •     تعداد سرویس: ۲ حمام و ۲ دستشویی
  •     سبک دکوراسیون: کلاسیک
  •     رنگ های غالب: سفید
  •      ویژگی برجسته طراحی: نظم در بی نظمی (طبق تئوری آشوب)
  •     طراح: خانم مقدسه محمدیان (صاحب خانه)
  •     مدت زمان طراحی داخلی: حدود ۱۵سال است که به این خانه آمده ­ام. پیاده کردن این سبک و چیدمان را از همان سال­ اول شروع شد. در طول این سال­ ها چیدمان منزل را تکمیل کرده ­ام.

چه نکاتی در طراحی مد نظر بوده است؟
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

دو نکته ای که در طراحی "خانه ی سفید ما" بیشتر مدنظر بوده است، استفاده از «رنگ سفید» و «سبک کلاسیک» می باشد. به رنگ سفید علاقه زیادی دارم. به نظر من بازی با رنگ سفید مثل تیغ دو لبه است که اگر درست استفاده نشود فضا بی روح می­ گردد. به همین دلیل در استفاده از آن باید نهایت احتیاط را به خرج داد. سفید به زعم خیلی ها رنگی سرد است. از این ­رو در کنار آن از رنگ­ های گرم استفاده کرده ­ام. در خانه­­ من، یکی از بارزترین رنگ­ های گرم «نور آباژورها» است. قرار دادن آباژورها در فضاهای مختلف خانه گرمی خاصی را ایجاد کرده است و به یقین تمام نقطه­ قوت خانه نور گرم آباژورها است.

همچنین سبک کلاسیک، سبک روستایی (Country Side) و به طور کلی سبک­ های قدیمی را دوست دارم که البته منظورم همان سبک کلاسیک انگلیسی است. از همین رو در انتخاب وسایل خانه، مبلمان چوبی (با رنگ سفید) را به ام دی اف ترجیح داده ­ام، چرا که چوب به خانه روح و گرمی می­ دهد. طرح­ های مشبک و خراطی­ ها روی چوب یادآور یک سبک قدیمی (شاید همان سبک کلاسیک انگلیسی) است. استفاده از سبدهای حصیری در قسمت ­های مختلف خانه نیز ناشی از همین روحیه­ «قدیمی دوستِ» من است.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

از جمله نکات دیگری که در طراحی مدنظر قرار داده ­ام، هارمونی وسایل خانه با هم و تناسب ابعاد وسایل با جای قرار گیری شان است. کاربردی بودن همه­ اسباب و وسایل در خانه نکته قابل توجه دیگری است که مدنظر بنده قرار داشته است. هیچ چیز به صرفِ دکور و تزیین در خانه وجود ندارد. هر وسیله ­ای که جایگزاری شده، یقینا کاربرد و استفاده ­ای دارد.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

نظم در عین بی نظمی (طبق تئوری آشوب) نکته­ بارز دیگری است که در خانه من به چشم می خورد. در نگاه اول شاید همه ­چیز آشفته و شلوغ به نظر آید اما زمانی که به بطن فضاها وارد می­ شوید نظم را کاملا احساس می­ کنید.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی


نکته دیگر تقسیم بندی مناسب فضاها در نشیمن خانه است. سالنی با هندسه­ مستطیل را به بخش­ هایی با کاربری­ های متفاوت تقسیم کرده ­ام. قسمتی از سالن را به میز نهارخوری اختصاص داده ­ام. در کنار فضای گرم شومینه، مبلمان دونفره ­ای را برای نوشیدن چای عصرانه و گفتمان روزانه­ خودم و همسرم قرار داده ­ام. فضای نشیمن را با یک چیدمان متمرکز با ترکیبی از یک تلویزیون و یک دست مبلمان هفت نفره طراحی کرده ­ام. فضایی را نیز برای مطالعه و خلوت در کنار کتابخانه در نظر گرفته­ ام. سعی شده همه­ فضاها متناسب با کاربریشان تعریف شود.

چه چیزهایی را در طراحی دوست دارید و چه چیزهایی را دوست ندارید؟
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

سبک کلاسیک و دکوراسیون شلوغ را به سبک های سنتی ایرانی که پر از نقش و رنگ است ترجیح می دهم. همچنین سبک مدرن را که در آن از ترکیب سفید و خاکستری به وفور استفاده می­ شود، دوست ندارم. این ترکیب رنگ، خانه را بی ­روح و سرد می ­کند. خانه­ گرم را می پسندم و معتقدم رنگ های گرمی که با رنگ سفید ترکیب می­ شوند باعث گرمی بخشیدن به فضاهای خانه می ­شود.

به کار بردن رنگ­ های زیاد در طراحی فضاهای داخلی خانه را نمی پسندم. به نظر من زیاد بودن رنگ­ ها در دراز مدت چشم را می­ آزارد و روح را خسته می­ کند. من طرفدار آرامش در فضاهای خانه هستم و این آرامش با رنگ سفید برای من حاصل می ­شود.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

خانه­ بزرگ با فضاهای بزرگ مقیاس همراه با سالن­ های مجلل را دوست ندارم. چرا که به زعم من در این فضاها احساس آرامش حاصل نمی­ شود. مقیاس ­های انسانی را برای فضاهای خانه دوست دارم. طبیعی بودن مبلمان خانه از دیگر علاقه های من در دکوراسیون است(ناشی از علاقه مندی به سبک روستایی). از این­ رو بیشتر وسایل خانه را از جنس چوب های خراطی شده انتخاب کرده ­ام. همچنین فرش ­های خانه، گبه هایی هستند از پشم طبیعی گوسفند که این ارگانیک بودن، باعث روح دادن به فضاهای خانه شده است.

دلیل انتخاب این نوع دکوراسیون چیست؟
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

حس آرامش مهم ترین اصل در زندگی من است. این حس به طور کامل، از رنگ سفید در ترکیب متعادل با رنگ­ های گرم، به من منتقل می­ شود. به زعم من سفید رنگ منعطفی است که در همه زمان­ ها (گذشته، حال و آینده) در دسته­ رنگ­ های «شیک» قرار دارد. همچنین سبک کلاسیک و سبک روستایی همراه با دکوراسیونی که تداعی­ گر فضاهای قدیمی هستند، برای من احساس آرامش به دنبال دارد.

نقش گیاهان در خانه چگونه است؟
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی
 
 
 
بنظر من گیاه در زنده نگه داشتن و ادامه­ حیات خانه نقش کلیدی دارد. به کاربردن گیاه به تعداد مناسب فضای خانه را گرم می­ کند. اما تعداد بالای گیاهان زیبایی را از بین می­ برد. از این­ رو سعی کرده ­ام به تعداد مناسب از گیاهان در پر کردن جاهای خالی خانه استفاده کنم. من معتقدم گیاه صرفا نباید سبز باشد. به همین دلیل با استفاده از گل­ های سفید در خانه سعی کرده ام هارمونی گیاه با وسایل خانه رعایت شود.
 
هرکدام از وسایل خانه تان را از کجا تهیه کرده اید؟
 
همه وسایل را از فروشگاه های IKEA و The One در دبی تهیه کرده ام.
 
کارهای خدماتی و تاسیساتی را به چه اهالی فنی سپردید؟

تمام کارهای خدماتی را خودم و همسرم انجام داده ایم.

دکوراسیون نشیمن خانه
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

دکتر مقدسه محمدیان از نقاط قوت خانه استفاده کرده و علایق شخصی خود را به خوبی در سالن خانه به نمایش گذاشته است. سالن خانه پر از ایده­ های ظریف و کاربردی است.

در دنیایی که بسیاری چیزها در آن مجازی شده­ اند، سبک کلاسیک سرشار از حس زندگی است. استفاده از مصالح طبیعی مثل چوب (در مبلمان و وسایل) و پشم گوسفند (در گبه) گرمای خوشایند و اصیلی را به فضای نشیمن سفید داده است.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

تقسیم ­بندی فضاهای مختلف توسط مبلمان، تکلیف و کاربری هر بخش را روشن کرده است. فضای نشیمن، نهارخوری، کتابخانه و فضای گفتمان دونفره همگی به صورت جدا از هم و درعین حال هماهنگ طراحی شده­ اند. در این قسمت از خانه، در به کار بردن اکسسوری­ ها دقت زیادی شده است. اکسسوری­ های استفاده شده همگی حسی مشترک را به بیننده القا می­ کنند. مجموعه­ کنسول­ ها، آباژور ها، تابلو ها و ... که در این سالن به وفور حضور دارند، نحوه­ قرارگیری آن­ ها به ترتیبی هماهنگ است که در نظر بیننده اضافه نمی ­آیند.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

فضاهای خالی زیر مبلمان و کنسول­ ها فضاهای مرده­ ای هستند که در این سالن زنده شده­ اند و به هدر نرفته ­اند. سبد های حصیری در این مکان­ ها گنجانده شده است و به عنوان فضاهای ذخیره ­سازی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

ورودی منزل خانه سفید ما
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

ورودی خانه به عنوان یک فضای گذار از بیرون به درون و بالعکس تعریف شده است. با قرار گرفتن در آن حس ورود تداعی می­ شود. جاکفشی، جالباسی و آینه عناصری هستند که در ورودی خانه تعبیه شده­ اند. نیمکتی حصیری در فضای ورودی قرار داد که برای پوشیدن و کندن کفش از آن استفاده می­ شود. استفاده از گیاه در بدو ورود، حس گرمی خانه را منتقل می­ کند. همچنین کنسول­ هایی به رنگ قهوه ­ای تیره در هماهنگی کامل با رنگ سفید کف و رنگ قهوه­ ای روشن نیمکت حصیری بکار رفته است.

طراحی آشپزخانه
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

فضای آشپزخانه دنج و دوست داشتنی است. حضور گیاهان که تعداد آن­ ها از قسمت­ های دیگر خانه بیشتر است، طراوت و شادابی را در آشپزخانه که مکان پخت و پز است، به وجود آورده است. قفسه­ های باز در چنین آشپزخانه کوچکی علاوه بر بزرگ نمایی فضا، بسیار کاربردی و مفید هستند.

استفاده از سبدهای حصیری و نوارهای پارچه­ ای قرمز با طرح­ های ساده و چهارخانه در فضای آشپزخانه سبکی از آشپزخانه ­های قدیم را به تصویر کشیده است. استفاده از آباژور و تابلوهایی با تناژ رنگ گرم سبب روح بخشیدن به فضای آشپزخانه شده است.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

دکوراسیون اتاق خواب در خانه سفید ما
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

اتاق خواب با سبکی کاملا هماهنگ با سالن و آشپزخانه از یک سبک کلاسیک پیروی کرده است و رنگ غالب بکار رفته در آن سفید است. پارچه گلدار روی تخت با گل­هایی به رنگ گلبهی کنتراست زیبایی ایجاد کرده است.
 
خانه سفید ما، آرامش در دکوراسیون منزل خانواده شیرازی

در دکوراسیون اتاق خواب نیز مانند فضاهای دیگر خانه از کنسول، آباژور و اکسسوری­ ها (شمع، سبدهای حصیری، قاب و ...) به وفور استفاده شده است. نقطه­ اوج این فضا که در بدو ورود توجه بیننده را جلب می ­کند ترکیبی است از یک صندلی، میز معلق، آباژور و آینه­ دایره ­ای شکل؛ که دارای چیدمان منحصربه فردی است و کمتر در خانه­ های ایرانی دیده شده است.

 

دکوراسیون دکوراسیون داخلی مقدسه محمدیان
نظرات خوانندگان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین