کد خبر: 36231 A

دومین بنای بزرگ خشتی دنیا در ایران/ عکسها

دومین بنای بزرگ خشتی دنیا در ایران/ عکسها

دومین بنای خشتی بزرگ جهان که در کرمان قرار دارد در زمان ساسانیان ساخته شده است.

ایران آرت: ارگ راین یکی از قدیمی‎ترین و زیباترین ارگ‎های جذاب دنیا است که در کرمان زیبا، در جنوب غربی شهر رایِن و روی تپه‎ای بلند در دامنه کوه هزار، قرار گرفته است. مساحت ارگ راین، 22 هزار مترمربع است و بعد از ارگ بم، عنوان بزرگ‎ترین بنای خشتی جهان را دارد.

ارگ راین در زمان ساسانیان ساخته شده است. می‎گویند هیچ پادشاهی با لشکرکشی‎های مختلف، نتوانست آن را فتح کند و این افتخاری بس بزرگ برای ارگ باشکوه راین است. شباهت بسیار زیاد آن به ارگ بم، از نظر معماری، ظاهر و مصالح به‎کاررفته، موجب می‎شود افرادی که قبل از زلزله بم موفق به دیدن آن نشده‎اند، به دیدن ارگ راین بروند و شباهت بسیار زیاد این دو قلعه تاریخی و تماشایی را از نزدیک لمس کنند.

2-rayen-citadel

معماری بنای ارگ راین

به گزارش مجله دلتا، این قلعه، از خشت ساخته شده و شکل آن مربع است. در قلب خود چند بنای اصلی دارد و با داشتن چند برج در اطراف، از این بناهای اصلی و داخلی محافظت می‎کند. حصاری با ارتفاع 10 متر، اطراف قلعه را در برگرفته است. در شرق آن یک دَرِ ورودی دارد.

این ارگ سه قسمت خان‎نشین، اعیان‎نشین و عامه‎نشین داشته است که گاهی دو یا سه طبقه هم بوده‎اند. همچنین بخش‎های مختلف مانند زورخانه، مسجد و اصطبل داشته که به وسیله برج، بارو و پله‎هایی دایره‎ای‎شکل،  از دیگر قسمت‎ها جدا  یا به آن‎ها وصل می‎شده‎اند.

photo_2018-12-31_14-23-35

  قسمت‌های اعیان‎نشین و عامه‎نشین ارگ راین، شارستان را تشکیل می‎دادند. بخش‎های خان‎نشین، اعیان‎نشین و عامه‎نشین را می‎توان از نوع ساخت‎وساز و جنس مصالح کاربردی، تشخیص داد. هرجا مال و منال بیشتری بوده، مصالح بهتری هم استفاده شده است.

دومین بنای بزرگ خشتی جهان، از 36 قسمت تشکیل شده است که 15 عدد آن برج‎های دیده‎بانی بوده است. این مکان تاریخی، یک چهارم ارگ بم و ارتفاع آن از سطح دریا 2200 متر است که تا 150 سال پیش نیز قابل سکونت بود.


Rayen_Castle_Kerman_Province_01

معماری معماری ایرانی معماری سنتی ارگ راین بنای خشتی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین